حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

رسالت خطیر روحانیت در نهادینه کردن دین برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

شناسه : 7649 19 اکتبر 2017 - 8:50 387 بازدید

تبریز ما: معاون دفتر ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری با بیان اینکه رسالت روحانیت در نهادینه کردن دین برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است، گفت: برای دینداری جامعه و نهادینه کردن آن دستمان پر است زیرا منابع، روحانیت و مراجع غنی در کشور داریم و مهم نحوه استفاده از این منابع و مراجع است که […]

رسالت خطیر روحانیت در نهادینه کردن دین برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی
پ
پ


تبریز ما: معاون دفتر ارتباطات حوزوی مقام معظم رهبری با بیان اینکه رسالت روحانیت در نهادینه کردن دین برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است، گفت: برای دینداری جامعه و نهادینه کردن آن دستمان پر است زیرا منابع، روحانیت و مراجع غنی در کشور داریم و مهم نحوه استفاده از این منابع و مراجع است که بتوان بهترین استفاده را کرد.

به گزارش تبریز ما به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله احمد مروی صبح امروز در هشتمین اجلاسیه منطقه‌ای مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در تالار مصلای حضرت امام خمینی(ره) این شهر با قدردانی از رؤسای جامعه مدرسین برای برپایی اجلاس‌ها و نشست‌های منطقه‌ای اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب سلام گرمی به مردم این خطه و حاضران در این جلسه داشتند.

 

کشور ما پر از منابع غنی برای نهادینه کردن دین در جامعه است

وی با بیان اینکه رسالت روحانیت در نهادینه کردن دین برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است، افزود: برای دینداری جامعه و نهادینه کردن آن دستمان پر است زیرا منابع، روحانیت و مراجع غنی در کشور داریم و مهم نحوه استفاده از این منابع و مراجع است که بتوان بهترین استفاده را کرد.

 

لزوم نهادینه کردن دین در جامعه با هنر نحوه ارائه

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با تاکید به اینکه اگر منابع دینی هنرمندانه و عالمانه مورد بهره‌برداری قرار گیرد، می‌تواند یک دنیا از تشنگان را سیراب کند، بیان داشت: باید در استفاده و بهره‌گیری از معارف دینی، هنر آن را بشناسیم زیرا وقتی جلوی یک کودک تشنه آب بگذارند، علاوه بر اینکه سیراب نمی‌شود بلکه جان خود را نیز از دست می‌دهد و این دقیقاً مصداق نحوه نهادینه کردن دین در جامعه است.

وی به نامه‌ای که ۱۱۰ سال پیش توسط علما نوشته شده اشاره کرد و گفت: در این بیانیه عالمان چنان صحبت کرده‌اند که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در گفته‌هایشان آمده است که به صورت آشکار اشاره به ریشه‌های قرآنی کرده است.

آیت‌الله مروی افزود: در این نامه علما اعلام شده که منسوجات خود را از غیر ایرانی نخرند و حتی نسبت به کفن میت که غیر ایرانی باشد متعهد باشند تا سر آن جنازه نماز میت نخوانند.

وی با تاکید به اینکه هر کسی که این نامه عالمان در ۱۱۰ سال پیش را بخواند، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت،  ادامه داد: هر حرفی را نباید در هر مجلسی زد زیرا ظرفیت مردم مختلف بوده و مهم این است که چگونه ادبیات اسلامی و دینی را در جامعه نهادینه کرد.

 

یک حرف با ادبیات مشابه پاسخ یکسان برای همه نخواهد داشت

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اگر برای همه افراد یک حرف را با یک ادبیات بزنیم، نمی‌توان جواب یکسان گرفت پس باید در نهادینه کردن دین به ظرفیت مخاطب توجه کرد.

وی به لزوم برنامه‌ریزی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی توسط روحانیت اشاره کرد و گفت: در این خصوص نظام و دولت وظایفی بر عهده دارد ولی به آن معنا نیست که روحانیت خود را کنار بکشند و فقط ایراد به ساختارها بگیرند زیرا علمای ما علاوه بر هشدار به ساختارهای غلط، از ظرفیت روحانیت در میدان عمل نیز استفاده کرده‌اند.

 

مسجد را فقط محلی برای برپایی نماز و قرآن کرده‌ایم

آیت‌الله مروی متذکر شد: در حال حاضر مسجد را محلی برای اقامه نماز، قرآن و مراسم ترحیم قرار داده‌ایم ولی چه اشکالی دارد که کارکرد مساجد را افزایش داد و در خصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از ظرفیت آن استفاده کرد تا مردم همانند سابق از مساجد مشورت گیرند.

وی با تاکید به اینکه اگر می‌گویند روحانیت مرجعیت خود را از دست داده‌اند، گزافه‌گویی بیش نبوده و فقط سخنی اشتباه از سمت دشمن است،گفت: طبق آخرین نظرسنجی روحانیت امین مردم بوده و اگر همسایه یا گروهی روحانیت را همراهی نکرده دلیل بر عدم مرجعیت روحانیت نیست زیرا مردم همچنان روحانیت را مرجع و پناهگاه خود دانسته و این ما بودیم که از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

 

یک مورد آسیب اجتماعی در ایران نیز قابل قبول نیست

آیت‌الله مروی با بیان اینکه شایسته یک کشور اسلامی، دینی و شیعی نیست که مشکل آسیب اجتماعی در کشور داشته باشد، تصریح کرد: حتی یک مورد آسیب اجتماعی برای ایران اسلامی قابل قبول نبوده و این سوال پیش می‌آید که چرا باید آمار طلاق در این کشور وجود داشته و قبح طلاق شکسته شود و زوج‌های جوان با یک مشکل کوچک به سمت طلاق بروند.

وی افزود: کنار زدن بزرگان و ریش‌سفیدان توسط جوانان از زندگیشان، سبک زندگی غربی است و هیچ ربطی به فرهنگ اسلامی ندارد.

 

علما هماهنگ فتوا در مقابل آسیب‌های اجتماعی دهند

معاون ارتباط حوزوی دفتر مقام معظم رهبری اذعان داشت: در ماه مبارک رمضان و ماه محرم جوان سیگار می‌کشد و به راحتی می‌گوید که مرجع تقلیدم چنین اجازه‌ای داده است در حالیکه فقط این حرف را شنیده و حتی یکبار هم رساله مرجع تقلید را به دست نگرفته است، باید علما و روحانیت به صورت اجماع فتوای عدم استفاده از موادمخدر را صادر کنند.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.