حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

باید حصارها بین مردم و مسئولین برداشته شود با عبور از VIP و CIP و استفاده از چراغ گردون نمی توان مشکلات مردم را درک کرد. جوانان ابزار انتخاباتی نیستند.

شناسه : 30324 17 ژوئن 2019 - 8:57 408 بازدید نویسنده : دکتر کامبیز مهدی زاده

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۴ بهمن ماه به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با آغاز فصلی نو از انقلاب در بیانیه راهبردی با اشاره به ویژگی ها و جایگاه شایسته انقلاب اسلامی و ملت سزاوار آن، با نگاهی واقع بینانه به نقش موثر جوانان در گام دوم انقلاب، با خطاب قرار دادن جوانان، […]

باید حصارها بین مردم و مسئولین برداشته شود با عبور از VIP و CIP و استفاده از چراغ گردون نمی توان مشکلات مردم را درک کرد. جوانان ابزار انتخاباتی نیستند.
پ
پ

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۲۴ بهمن ماه به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با آغاز فصلی نو از انقلاب در بیانیه راهبردی با اشاره به ویژگی ها و جایگاه شایسته انقلاب اسلامی و ملت سزاوار آن، با نگاهی واقع بینانه به نقش موثر جوانان در گام دوم انقلاب، با خطاب قرار دادن جوانان، نقش سازنده جوانان را در بر داشتن گام بزرگ دوم انقلاب به سوی آرمان های انقلاب بی بدیل عنوان نمودند و یادآور شدند جوانان عزیز، نسلی که پا به میدان عمل میگذارند بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز خواهند کرد. در این خصوص با یکی از جوانان لایق و نخبه علمی کشور دکتر کامبیز مهدی زاده با عنوان نقش جوانان در توسعه مدیریت کلان کشور مصاحبه ای ترتیب داده ایم که گزیده‌ای از آن تقدیم می گردد.

 

  1. پیرو فرامین مقام معظم رهبری نقش جوانان را در گام دوم انقلاب چگونه ارزیابی می نمایید؟

با نگاهی واقع گرایانه می توان به وضوح دریافت که در رأس نظام این اعتقاد راسخ جهت بهره گیری از ظرفیتهای بالقوه و جوانان وجود دارد، چنانچه شاهد بودیم که رهبر انقلاب اکثراً در جلسات مختلف بر این موضوع تأکید داشتند و دیدارهای متعددی را نیز با دانشجویان بسیجیان و اساتید کشور برگزار نموده و جوانان را سکانداران عرصه‌های مختلف کشور برشمردند. ریاست محترم جمهوری نیز بر این امر عزم راسخ دارند اما این باور در لایه های میانی کم رنگتر است و باید پیرو رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهوری به جوانان میدان عمل بیشتری داده شود .

بنده نیز در اکثر مسئولیتهایی که حضور داشتم چه در ستاد نخبگان و جوانان کشورهای اسلامی و چه در سمت قائم مقام معاونت برنامه ریزی پژوهشگاه صنعت نفت کشور و چه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استفاده از جوانان در عرصه های مختلف اعتقاد راسخ داشته و استفاده از جوانان را در راستای فرمایشات رهبری، راه حل مشکلات جامعه می دانند و باید تاکید نمایم که نباید فاصله بین جوانان و مسئولین ایجاد شود، باید حصار ها برداشته شود تا بتوانیم آینده ای روشن را برای کشور عزیزمان رقم بزنیم. باید حصارها بین مردم و مسئولین برداشته شود با عبور از VIP و CIP و استفاده از چراغ گردون و ماشین تشریفات نمی­توان مشکلات مردم را درک کرد. نباید به جوانان به عنوان ابزار انتخاباتی نگاه کنیم و در دوران انتخابات وعده و وعید بدهیم و پس از انتخابات عوض استفاده از پتانسیل های آنان جوانان را به انزوا بکشانیم.

 

  1. به نظر شما با روی کار آمدن جوانان در گام دوم انقلاب چه تغییر رفتاری و دیدگاه های مدیریتی در کشور ایجاد می‌گردد؟

جوانان رمز پیروزی این انقلاب هستند در اول انقلاب نیز شاهد آن بودیم که در جهاد سازندگی و سایر وزارتخانه ها جوانان که در راس امور بودن توانسته بودند کشور را به رشد قابل توجهی برسانند و اکنون که این رشد کندتر شده به این موضوع برمی‌گردد که در بدنه مدیریتی کشور جوانان چنان که باید به کار گرفته نشدند و معمولا افراد مسن در راس کار قرار دارند هر چقدر بدنه دولت مسن باشد قطعاً پیشرفت کمتر می‌شود. جوانان باید در تمامی عرصه ها حضوری فعال داشته باشند در شرایط کنونی چاره‌ای جز اعتماد به جوانان نداریم چرا که سرعت و پیشرفت کشور به جوانان بستگی دارد و به قول رهبر معظم انقلاب، جوانان راه حل مشکلات هستند و اگر به جوانان اعتقاد و باور داشته باشیم راه برون رفت از مشکلات را خواهیم یافت. عدم استفاده از جوانان در پست های مدیریتی باعث گردیده است، وقتی مدیر کل یا معاون وزیر یا مسئول رده بالایی در نظام بازنشسته می شود نمی‌توانیم جایگزین مناسبی برای آنها پیدا کنیم اگر از ابتدا جوانان را در کنار افراد با تجربه به کار می گرفتیم اکنون به این مشکل برخورد نمی‌کردیم چرا که تجربه نیاز اساسی در کنار جوانی است ،تجربه و تخصص مکمل همدیگرند باید از تجربه بزرگان استفاده نمود و با استفاده از ظرفیت‌ها و ریسک پذیری و امید و نشاط جوانان راه پیشرفت را مهیا نمود. اما در این راستا ریل گذاری صحیح لازم است تا نیروی نشاط و امید جوانان را در یک مسیر درست هدایت نمود و پس از کسب تجربه لازم مسئولیت های بزرگ را به جوانان سپرد.

 

  1. وجود انرژی و استعدادهای موجود در بطن جوانان چه تاثیری در آینده کشور می‌تواند ایفا نماید؟ 

جوانان باید خود را باور نمایند و ریسک پذیر باشند. اما این ریسک باید همراه با عقل و تدبیر باشد و جهت‌دهی درست داشته باشد. متولدین دهه ۶۰ ما اکنون ما بین ۳۰ الی ۴۰ ساله هستند. مملکت ما همیشه جوان نخواهد ماند اگر از ظرفیت جوانان استفاده نکنیم ۱۰ سال بعد باید بدون بهره برداری از جوانان هزینه‌های درمانی آنان را بپردازیم. ظرفیت نیروی انسانی، پتانسیل الهی است و همیشگی نیست. لذا استفاده از این پتانسیل های عظیم رمز موفقیت کشور و انقلاب خواهد بود.  جوانان کلید پیروزی انقلاب و امیدی که در جوانان وجود دارد عامل پیشرفت جامعه تلقی می گردد ما این موضوع را در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سرلوحه کار ها قرار دادیم و با اینکه برای ایجاد یک شغل حداقل ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه لازم است، توانستیم حدود ۳۰۰هزار شغل ایجاد نماییم و در این راستا حتی باعث شدیم نفراتی که نخبگان دانشگاهی بودند و به خارج از کشور مهاجرت کرده بودند به کشور بازگردانیم.

  1. جوانان آذربایجان همیشه پشتوانه محکمی برای کشور بودند و در این راستا نقش جوانان آذربایجانی را در گام دوم انقلاب چگونه ارزیابی می نمایید؟

حضرت آقا فرمودند آذربایجان سر ایران است و همیشه تبریز قهرمان به عنوان شهر اولین ها نقش به‌سزایی در پیشبرد اهداف انقلاب ایفا نموده است و در جهت تداوم این نقش پر فروغ، باید در تمامی عرصه ها نقش خود را ایفا نمایند ما باید از ظرفیت های جوانان استفاده کنیم جوانان نیز باید در این راستابه علوم مسلط باشند، فن بیان داشته باشند، آیین نگارش بلد باشند تا بتوانند در عرصه های مختلف ایفای نقش نمایند.

خوشبختانه با وجود نماینده محترم ولی فقیه حضرت حجت الاسلام آل هاشم در استان آذربایجان شرقی راه برای حضور موثر جوانان مهیا گردیده چرا که وجود ایشان یک نعمت بزرگ برای آذربایجان است و ایشان نگین ائمه جمعه کشور می باشند و ایشان حصار ها را شکسته و فاصله های مدیریتی را کوتاه‌تر نموده­اند.

در آذربایجان جوانان شایسته ای داریم که در سطح کلان کشور تاثیرگذار بوده و هستند و مسئولیت کشوری دارند چون به آنها اعتماد شده است در استان نیز وظیفه مسئولین استانی اعتماد به جوانان است بالاخره باید از یک نقطه شروع کنیم تا آینده ای روشن با روی کار آمدن جوانان در عرصه های مختلف برای ایران اسلامی رقم بزنیم.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.