حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

تولید محصولات باکیفیت در گرو تحقیقات علمی/ پیشنهاد تهیه نقشه راه استانی برای تحقق شعار سال

شناسه : 56491 21 آوریل 2021 - 13:56 115 بازدید
معاون‌ علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که تحقیق و پژوهش یکی از لازمه‌های اساسی حمایت از تولید و مانع زدایی از آن است، گفت: اگر تحقیقات مستدل علمی به راحتی در اختیار تولیدکننده بخش صنعت و اجرا قرار بگیرد با ارتقای کیفیت، راندمان و بهره وری تولید، یک تولیدکننده می‌تواند با صرف هزینه‌ اندک، محصولی باکیفیت بالاتر تولید کند.
تولید محصولات باکیفیت در گرو تحقیقات علمی/ پیشنهاد تهیه نقشه راه استانی برای تحقق شعار سال
پ
پ

جلال شیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بر اساس منویات مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی ایشان، دو مسئله دستگاه‌های متولی و مردم برای رفع موانع تولید مطرح می‌شود، اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال، دستگاه‌های اجرایی باید خود را ملزم و مکلف به استفاده از کالای ایرانی کنند و دستگاه‌هایی که به نحوی با تولیدکنندگان و سرمایه داران در ارتباط هستند نیز سعی داشته باشند تا مقررات زاید و دست و پا گیر را از سر راه تولیدکنندگان بردارند.

وی افزود: با رفع موانع مقرراتی، سرمایه گذاران می‌توانند با اطمینان خاطر و امنیت روانی بالا به سرمایه گذاری در حوزه تولید بپردازند تا با ورود و ‌تزریق سرمایه به عرصه تولید و اقتصاد تولیدی، از این طریق شاهد شکوفایی تولید در کشور باشیم‌ چرا که ممکن است مباحث مالی یکی از موانع بر سر راه تولیدکننده‌ها باشد.

وی با تاکید بر این‌که مردم در راستای کمک به پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، باید خود را ملزم به استفاده از کالاهای ایرانی کنند، گفت: موضوع پشتیبانی از تولید یک مسئله دو طرفه است که بر این اساس باید کالای ایرانی باکیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد تا مردم نیز از این کالاها استفاده کنند و از این طریق رونق تولید در کشور شکل بگیرد و مشکل عدم بازیابی تولید نیز از میان موانع تولید رفع شود.

شیری متذکر شد: تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و منویات مقام معظم رهبری، یک تلاش جمعی از سوی مردم و کلیه مصرف کنندگان کالاهای ایرانی و تولیدکنندگان را می‌طلبد تا کالای خوب و باکیفیت و با آخرین استاندارهای بین المللی در اختیار مردم قرار بگیرد. متولیان و دستگاه‌هایی هم که به نحوی با این مسئله درگیر هستند نیز باید راه را برای تولیدکنندگان هموار کنند.

وی افزود: ممکن است بخشی از این عوامل به قوانین و مقررات، نوع نگرش به بحث تولید و یا اولویت بندی تولید در مناطق مختلف کشور بازگردد اما باید همگی دست به دست هم دهند تا بحث پشتیبانی و مانع زدایی از تولید محقق شود.

عدم نگرش علمی دقیق، یکی از موانع تولید

وی در خصوص مهمترین موانع تولیدی در بحث پشتیبانی از این عرصه، گفت: یکی از موانع موجود در عرصه تولید و پشتیبانی از تولید و یکی از موانعی که باعث عدم رفع سایر موانع می‌شود، عدم نگرش علمی دقیق به مسئله تولید است. 

این دانشیار دانشگاه تبریز با اشاره به نقش مهم تحقیق و پژوهش در راستای تحقق شعار سال، افزود: پژوهش‌های کاربردی و علم نافعی که مدنظر مقام معظم رهبری هم بوده در این راستا کارساز خواهد بود. 

وی در خصوص موانع تولید کشور از نگاه علمی، گفت: در طرح‌های عملی و اجرایی که منجر به حل مسائل اساسی کشور می‌شود و طرح‌های تحقیقاتی که صبغه علمی دارند و علم را در خدمت حل مشکلات کشور و تولید قرار می‌دهد، گاه با مسئله عدم‌ بودجه بندی مناسب رو به رو می‌شویم که ممکن است، تخصیص بودجه در این راستا عادلانه نباشد.

وی با بیان این‌که اولویت بندی طرح‌ها در برخی مواقع به صورت علمی انجام نمی‌گیرد، ادامه داد: برخی طرح‌های تحقیقاتی و عملیاتی که به حل یکی از مسائل مهم کشور مثلا در حوزه تولید منجر می‌شوند، با اولویت بندی مناسبی عرضه نمی‌شوند و در برخی موارد طرح‌های کاربردی که می‌توانند برای رسیدن به بحث پشتیبانی از تولید، برداشتن موانع علمی و تحقق شعار سال بسیار مهم باشند، در اولویت‌های پایین تر قرار می‌گیرند که نمونه‌های آن را مشاهده کرده‌ایم.

سپردن مدیریت طرح‌های مطالعاتی مهم به دست افراد غیرمتخصص

شیری متذکر شد: متاسفانه در برخی موارد دیگر نیز شاهد سپردن مدیریت طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی مهم به دست افراد غیرمتخصص هستیم که این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست‌، زیرا طرح‌هایی که در خدمت حل یکی از مشکلات مهم کشور و در نهایت در حوزه رونق اشتغال و تولید اجرا می‌شوند، باید به دست افراد متخصص و با استفاده از تجربه‌های گذشته ‌و به صورت علمی انجام بگیرد و از هرگونه زد و بند در این خصوص پرهیز شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه گاه طرح‌هایی به دست افرادی که کارنامه خوب اجرایی در پروژه‌های پیشین از خود برجا نگذاشته‌اند، محول می‌شود که رهاوردی جز اتلاف بیت المال نخواهد داشت و این امر با روح شعار سال و تحقق آن مغایر است. 

وی با بیان این‌که نیازمند نگرش علمی و دقیق در بحث طرح‌های عملی پشتیبانی از تولید، اشتغال و رونق اقتصاد کشور هستیم، گفت: در این راستا بایستی افراد متخصص و متعهد نیز پای کار بیایند و در خدمت آرمان‌های نظام و حل مشکلات کشور باشند. اما اکنون برخلاف این آرمان‌ها در برخی موارد شاهد اجرای پروژه‌هایی علمی هستیم که با وجود صرف هزینه بالا و مبالغ هنگفت، هیچ رهاورد ملموس، عینی و قابل درکی برای مردم و جامعه دربرنداشته‌اند.

لزوم اعتماد به جوانان

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید استان با بیان این‌که یکی از مهمترین موارد بر سر راه پشتیبانی از تولید، بحث بخشی نگری و عدم حمایت علمی از راه حل‌های معضلات تولید است، تاکید کرد: باید بدون غرض ورزی به افراد متخصص و به خصوص جوانان کشور میدان داده شود و با اعتقاد و باور به توانمندی های داخلی، بدنبال حل و علاج بخشی مشکلات کشور بود؛ وگرنه با انبوهی از طرح‌ها و پژوهش‌های اجرایی رو به رو خواهیم بود که در عمل هیچ نفعی به حل مشکلات نخواهند داشت و نه تنها به رونق و پشتیبانی از تولید کمک نمی‌کنند، بلکه فقط انبوهی از سرمایه را تلف کرده و حتی ممکن است در بین اصحاب علمی نیز یک نوع دلسردی را ایجاد کنند که این امر اصلا قابل قبول نیست‌.

وی با بیان این‌که دانشگاه‌ یکی از حوزه‌هایی است که می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند، تاکید کرد: دانشگاه‌ها به عنوان موتور پیشران علمی کشور و محلی که مرزهای دانش در آن جابه جا شده و به علوم‌ کاربردی تبدیل می‌شود، نقش مهمی در راستای رفع موانع علمی و فنی تولید دارند.

وی افزود: در صورت تکیه بر دانشگاه‌ها و ارتباط صحیح واقعی، ملموس و علمی دانشگاه و صنعت بدون باندبازی، رانت بازی و سفارش‌ها و هر نوع مورد غیرعلمی دیگر، قطعا حرف اول را در رفع موانع خواهد زد.

شیری ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها بتوانند تغذیه فنی لازم را در اختیار صنعت و تولید قرار بدهند، بخش زیادی از موانع فنی برداشته خواهد شد و یک پشتیبانی فکری برای تولید هر چه بیشتر و باکیفیت مطلوب تر محیا خواهد شد.

وی متذکر شد: حوزه اجرایی، نمایندگان محترم استان و تشکیلات قضایی نیز باید دست به دست هم بدهند تا با وضع قوانین لازم، اجرای درست مقررات و انجام حمایت‌های لازم به دستیابی به اهداف شعار سال کمک کنند. البته در این راستا از سوی قوه قضاییه اقدامات بسیار خوبی نیز در جهت قطع ایادی فساد از چرخه اقتصاد انجام گرفته است که بسیار شایسته تقدیر است. مجلس انقلابی نیز طرح‌هایی در دست اقدام دارد که نوید بخش حمایت تولید است.

وی گفت: صنایع مختلف موجود در استان شامل طیف وسیعی از صنایع کوچک و بزرگی می‌شود که هر کدام حمایت خاص خود را می‌طلبد، شاید صنعتی با یک حمایت جزئی بر روی ریل رونق بیفتد ‌و در مقابل، صنایع بزرگی هم باشند که نیاز به حمایت‌های کلان و یا ملی دارند.

این دانشیار دانشگاه تبریز و جزو یک درصد از دانشمندان برتر دنیا اظهار کرد: مانع زدایی و حمایت از تولید، نیازمند نگاهی پیوسته همانند یک زنجیره بلند را دارد که این امر از دیدگاه قوانین و مقررات، سازوکارهای مدیریتی، سازوکارهای ارتباط بین سازمان‌های مختلف، سردرگم نکردن تولیدکننده، ایجاد انگیزه و رغبت، دلسرد نکردن تولیدکننده و امیدبخشی به تولیدکننده و مصرف کننده مواردی است که بایستی توسط مسئولان استانی درنظر گرفته شود.

پیشنهاد تهیه نقشه راه استانی برای تحقق شعار سال

وی با تاکید بر تنظیم یک برنامه مدون توسط مسئولان استانی، گفت: پیشنهاد می‌کنیم تا یک نقشه راه استانی برای تحقق شعار سال تهیه شده و به مجامع نخبگانی ارسال شده و نظرخواهی‌هایی انجام پذیرد تا کارشناسان مختلف با بررسی این موارد، در مجموع یک سند راهبردی اجرایی برای سال ۱۴۰۰ و تحقق شعار این سال تهیه کنند تا بر اساس این نقشه راه، از موازی کاری و اتلاف انرژی‌ها پرهیز شده و با یک حرکت انقلابی، دقیق، علمی و برنامه ریزی شده به سمت شکوفایی هرچه بیشتر تولید پیش رفت.

وی در خاتمه با تاکید بر لزوم بکارگیری تمامی ظرفیت‌ها در جهت پشتیبانی از تولید، افزود: همه مسئولان و آحاد مردم در مقابل خدا و خون شهدا مسئول هستیم و امروز امتداد خون پاک شهدا و آرمان‌های امام راحل (ره) و منویات مقام معظم رهبری بایستی احیا شود و حرکت به سمت شکوفایی اقتصادی بیشتر و کشور از جمله این آرمان‌ها است.

شیری ادامه داد: لذا با ارتقای کیفیت تولیدات داخلی، زمینه رقابتی در مقابل کالاهای خارجی در بازار ایجاد می‌شود، از طرف دیگر نیز از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند نیز جلوگیری خواهد شد تا هم ارز ملی هدر نرود و هم حاصل کار کارگر ایرانی بر روی زمین نماند.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.