حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ 27 ذو الحجة 1445 Wednesday, 3 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11407 تعداد نوشته های امروز : 0×

استفاده از ظروف یکبارمصرف، دودی غلیظ در چشم محیط زیست

شناسه : 6921 02 اکتبر 2017 - 9:19 263 بازدید

[ad_1] تبریز ما: چند سالی است با فرا رسیدن اعیاد مختلف و پخش نذورات، استفاده از ظروف یكبار مصرف پلاستیكی افزایش پیدا کرده است. به گزارش تبریز ما؛ با وجود هشدارهای فراوان مبنی بر اثرات مضر استفاده از این ظروف بر سلامت شهروندان و محیط زیست، استفاده از این ظروف همچنان ادامه داشته و یك […]

استفاده از ظروف یکبارمصرف، دودی غلیظ در چشم محیط زیست
پ
پ

[ad_1]

تبریز ما: چند سالی است با فرا رسیدن اعیاد مختلف و پخش نذورات، استفاده از ظروف یكبار مصرف پلاستیكی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تبریز ما؛ با وجود هشدارهای فراوان مبنی بر اثرات مضر استفاده از این ظروف بر سلامت شهروندان و محیط زیست، استفاده از این ظروف همچنان ادامه داشته و یك معضل زیست محیطی را بوجود آورده است.

این در حالی است که کارگران و رفتگران شهر برای جمع آوری این ظروف از سطح شهر و نازیبایی معابر شهر زحمات فراوانی را متحمل می شوند.

 

 

 

 

استفاده از این ظروف چند سالی است كه به دلیل افزایش تولید این ظروف، قیمت ارزان، حمل و نقل آسان و دسترسی سریع، جایگزین كاسه و بشقاب‌های فلزی و ملامینی قدیمی شده و مصرف آن به ویژه در ایام‌خاص مذهبی مانند ماه شعبان، رمضان و محرم كه پخت و پخش نذورات افزایش پیدا می‌كند، بیشتر می‌شود.

این در حالی‌است که شهروندانی که ظروف یکبار مصرف این نذورات را در سطح شهر رها مي کنند شايد هيچگاه به زحماتي که براي جمع آوري، حمل و دفن این نوع زباله ها توسط کارگران کشيده مي شود نمي انديشند.

ظروف یکبار مصرفی که در جويهاي اطراف مي ريزند مشکلات بهداشتي شهر را افزايش داده است.

پس از اتمام برگزاری جشن ها و مراسم های ملی و مذهبی و کاهش تردد شهروندان و خودروها در شب، ظروف یکبار مصرف در هر کوی و برزنی حتی جويهاي آب به وضوح ديده مي شوند و در برخي موارد این پسماندها سطح جوي هاي آب را مي پوشاند.

برخي شهروندان پس از خوردن نذورات ظروف خود را در جويهاي خيابان و کوچه ها مي ريزند به اميد آنکه آب آنها را با خود ببرد. آنان معتقدند با اين روش به کارگران شهرداري کمک کرده و آنان را از جمع آوري اين زباله ها راحت کرده اند در حالي که اين عمل علاوه بر مسدود کردن جويها، محيطی کثيف

و غيربهداشتي ايجاد کرده و موجودات موذي و ناقل بيماري همچون موشها را به طرف نهرها و جويهاي آلوده مي کشاند.

در حاليکه بخش اعظمي از جمعيت شهر در خواب ناز نيمه هاي شب هستند کارگران زحمتکش و با غيرت ظروف یکبار مصرف را جمع آوري مي کنند تا خودروها آنها را براي دفن کردن از شهر بيرون ببرند.

 

 يکي از رفتگرهای شهر در این باره میگوید: هیچی چیزی چه گرماي تابستان و چه سرماي طاقت فرسا در شبهای سرد پاییز یا زمستان مانع از انجام وظیفه و خدمت ما به مردم نمی شود.

تبریز به عنوان تمییز ترین شهر لقب گرفته است و این تمییزی مرهون زحمات همکارانی است در تمامی ساعات روز و شب براي تامين بهداشت و جلوگيري از آلوده شدن محيط شهری جانانه تلاش مي کنند. وی ادامه داد : متاسفانه بعضي از شهروندان با ريختن ظروف یکبار مصرف به کوچه و خيابان در مراسم های مذهبی و ملی با رفتگران همکاري نمي کنند.

 يکي ديگر از ماموران شهرداري نيز که در حال تميز کردن پياده رو خياباني در سطح شهر تبریز است می گوید: سطح شهر پس از برگزاری مراسم های خاص بهم ریخته می شود چرا ظروف یکبار مصرف شهر را قبضه می کند و کار ما در این ایام چندین برابر می شود.

 

اين رفتگر ميانسال که در حال جمع آوري ظروف یکبار مصرف بود افزود: ريختن ظروف یکبار مصرف توسط برخی از مردم به سطح گذرگاه ها، جوي ها و نيز خيابانها سبب زشت شدن چهره شهر، آلودگي و نيز آبگرفتگي معابر هنگام بارندگي هاي شديد مي شود. اما اين مامور شهرداري درباره مساله جمع آوري ظروف یکبار مصرف از سطح شهر دل پر دردي هم دارد. او در پاسخ به اين سوال که مردم در اين زمينه چقدر همکاري مي کنند گفت: بسياري از شهروندان ظروف یکبار مصرف خود را در هرجایی رها می کنند که اين مساله باعث مي شود بخش هاي زيادي از این نوع زباله ها در کنار منازل و پياده روها و خيابانها پخش شود. اين مامور شهرداري همچنين با انتقاد از کساني که پسمانده خوراکي ها و مواد مصرفي خود را به داخل جوي ها يا پياده روها و خيابانها پرت مي کنند، گفت: اين کار غير از آنکه چهره شهر ما را زشت و آلوده مي کند، موجب افزايش کار و زحمت ماموران شهرداري هم مي شود. به گفته وي، اين کار سبب کثيف شدن محيط شهر مي شود و حتي پس از جارو کردن محل پخش زباله ،آثار آنها باقي مي ماند و بوي زننده باقيمانده مايع زباله ها نيز تا ساعتها شامه شهروندان را مي آزارد.

چهره اين رفتگر در هم رفت و گفت: متاسفانه عده بسياری از برگزارکنندگان مراسم های خاص به سطلهايی که شهرداری در اختیار آنها قرار می دهد توجهی نمی کنند.

 

از دیگر ماموران شهرداري با گله مندی از شهروندان گفت: ساکنان شهر تبریز بايد به منظور جلوگيري از پخش زباله در سطح شهر بيش از پيش با ما همکاري و از ريختن زباله به کوچه ها و خيابان ها خودداري کنند.

  او گفت: برخي از شهروندان ظروف نذورات را به صورت پراکنده يا يکجا به کنار جدول خيابان يا به داخل جويها مي ريزند که شايد به خيال خود به ما کمکي هم کرده باشند اما اين کار فقط زحمت ما را زياد مي کند و باعث گرفتگي جويها مي شود.

 زندگي رفتگر، خش خش جاروست و اگر فرصتي برايش باقي بماند نفسي مي کشد، استراحتي مي کند و حاصل زحمتش را به خانه مي برد.

 ساعت از ۱۱ شب گذشته است. ماموران شهرداري تبریز کيسه هاي زباله منازل را يکي پس از ديگري جا به جا مي کنند اما ماموراني نيز در حال جمع آوري ظروف نذوراتی هستند که شهروندان آنها را به بيرون پرتاب کرده اند.

 شهر در سکوتي کامل فرو رفته و تنها صداي جاروي رفتگرها که به آرامي در کوچه و خيابانها به حرکت در آمده است شنيده مي شود. واقعیت آن است که بخش مهمی از فعالیت‌های خدماتی و نظافتی ماموران شهرداری، مدت مدیدی است که به پاکسازی و نظافت بی توجهی گروهی از شهروندان در رها کردن زباله در شهر معطوف می‌شود که هزینه‌های بسیاری برای شهر به همراه دارد.

جدا از هزینه میلیاردی‌ که برای پاکسازی زباله از شهر و رفت‌وروب آن می‌شود، عمل ضد‌فرهنگی ریختن زباله در انهار و معابر در حالی که شهر در مسیر پیشرفت و توسعه یافتگی خود قرار دارد که به لکه‌ای سیاه برای شهرنشینی تبدیل شده است.

 

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.