حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

از تاجر لوازم‌التحریر تا دادستان انقلاب در هیات امنای حسینیه ارشاد

شناسه : 28064 19 فوریه 2019 - 13:46 368 بازدید

ممانعت حسینیه ارشاد از برگزاری نماز میت همسر دکتر شریعتی خبرساز شده است. عیسی فرهادی فرماندار تهران گفته این نهاد مجوز لازم را صادر کرده بود، ولی در این زمینه هماهنگی لازم با حسینه ارشاد و هیات امنای آن صورت نگرفته است. در شرایطی که این حسینیه پایگاه شریعتی و دوست داران او تصور می‌شد، […]

از تاجر لوازم‌التحریر تا دادستان انقلاب در هیات امنای حسینیه ارشاد
پ
پ

ممانعت حسینیه ارشاد از برگزاری نماز میت همسر دکتر شریعتی خبرساز شده است. عیسی فرهادی فرماندار تهران گفته این نهاد مجوز لازم را صادر کرده بود، ولی در این زمینه هماهنگی لازم با حسینه ارشاد و هیات امنای آن صورت نگرفته است.

در شرایطی که این حسینیه پایگاه شریعتی و دوست داران او تصور می‌شد، حالا سوال این است که چه کسانی این حسینیه را اداره می‌کنند که در زمان مراسم درهای حسینیه را بستند و مانع برگزاری آن شدند.
 
*اسامی هیات امنا
 
یافتن اسامی هیات امنا کار سختی نیست. چهارم آبان ۱۳۹۶ و در شماره ۲۱۱۵۶ روزنامه رسمی آگهی معرفی اعضای هیات امنای این حسینیه با عنوان رسمی «خیریه تعلیماتی و تحقیقات علمی و دینی حسینیه ارشاد» منتشر شده است.
 
«آقای علیرضا زرین وژده نژاد، به سمت رئیس هیات امناء، آقای مهدی هادوی، به سمت عضو هیأت امناء، آقای حمید ندیمی، به سمت عضو هیأت امناء، خانم سوده هادوی، به سمت عضو هیأت امناء، خانم زینب کرد احمدی، به سمت عضو هیأت امناء، آقای محسن زرین وژده نژاد، به سمت عضو هیأت امناء؛ کلیه اوراق و اسناد بهادار موسسه، با امضاء آقای علیرضا زرین وژده نژاد ریاست دائمی هیأت موسس و امناء و یکی از اعضاء هیأت امناء معتبر می‌باشد.»
 
اما این افراد چه کسانی هستند؟ علیرضا زرین وژده‌نژاد طبق اطلاعات موجود، یک لوازم‌التحریر فروش در خیابان کریم خان تهران (فروشگاه کتیبه) است. او البته رئیس هیات مدیره صندوق اندوخته نیکان هم هست که یک نهاد خیریه مالی است. در مورد محسن زرین وژده‌نژاد اطلاعاتی نداریم ولی احتمالا با علیرضا نسبتی داشته باشد و شاید پسر او باشد.
 
مهدی هادوی در این فهرست (که نباید او را با آیت الله مهدی هادوی تهرانی از علمای قم اشتباه گرفت) همان اولین «دادستان کل انقلاب»، «رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات» و «عضو شورای نگهبان» در سال‌های ابتدای انقلاب است که بعد از سال ۸۸ هم درپی دستگیری فرزندش نامه‌ای انتقادی نوشت. او این روزها ۹۲ ساله است و سوده هادوی هم دختر اوست.
 
حمید ندیمی در این فهرست، احتمالا همان استاد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی است که طراح نشان یا همان آرم جمهوری‌اسلامی هم هست.
 
در مورد خانم زینب کرد احمدی هم اطلاعاتی موجود نیست، اما نام فامیلی‌اش شبیه حاج ابوالفضل کرد احمدی، عضو هیات امنای جامعه تعلیمات اسلامی و عضو هیات مدیران موسسه علوی (مدرسه) است و شاید با او نسبتی داشته باشد.
 
*تاریخچه حسینیه
 
حسینیه ارشاد در سال ۱۳۴۵ توسط سه نفر یعنی محمد همایون، ناصر میناچی مقدم و عبدالحسین علی‌آبادی تاسیس شده است. همایون و علی آبادی در کنار سه روحانی یعنی مرتضی مطهری، سید علی شاهچراغی و محمد تقی جعفری، اولین اعضای هیات مدیره آن می‌شوند.
 
استاد مطهری از ابتدا در جریان تشکیل این مؤسسه بود و از همان ابتدا همکاری خود را آغاز کرد. اما بعدها با گسترش اختلاف‌ها بین میناچی و شهید مطهری و اعتراض به انحراف حسینیه از مسیر اصلی، شهید مطهری  اواخر سال ۱۳۴۹ آن را ترک کرد و از آن به بعد مؤسسه با سخنرانی‌های آتشین شریعتی به راه خود ادامه داد. سرانجام در سال ۱۳۵۱ ساواک به دستور شاه، حسینیه را تعطیل کرد که تا انقلاب بازگشایی نشد.
 
از میان جمع موسسان، ناصر میناچی مقدم، به حکم اعضای مجمع عمومی هیات موسسان از بعد از انقلاب تا سال ۱۳۹۲ یعنی تا زمان مرگ خود، مشغول این سمت بود. آن طور که در شماره ۲۰۰۸۴ مورخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ روزنامه رسمی کشور درج شده، به موجب تصمیم مجمع عمومی به طور فوق‌العاده از این روز یعنی کمتر از یک ماه بعد از مرگ ناصر میناچی، علیرضا زرین وژده نژاد به جای او و به مدت نامحدود رئیس حسینیه ارشاد می‌شود.
 
 
 
*سوالی همچنان بی جواب
 
در سالهای بعد از انقلاب و به ویژه در دوره اصلاحات، حسینیه ارشاد پاتوق روشنفکران دینی و طیف ملی مذهبی بوده، با این حال بعد از حوادث سال ۸۸ حساسیت‌ها بر این مرکز نیز بیشتر شد. اما از آنجا که حسینیه ارشاد هویتی خاص در میان دیگر مراکز فرهنگی داشته، پرسش این است که با توجه به اسامی یافته شده، اکنون حسینیه ارشاد را چه رویکرد فکری و سیاسی و تشکیلاتی هدایت می‌کند؟ در این دو روز با وجود تماس‌های ما با دفتر حسینیه، این سوال پاسخی نیافته و همچنان بی پاسخ مانده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.