حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

نائب قهرمانی جهان حس شگفت‌انگیزی بود/ رویایم مسابقه با بزرگان شطرنج دنیاست

شناسه : 55699 23 ژانویه 2021 - 21:00 1209 بازدید
نائب قهرمان مسابقات شطرنج زیر ۱۶ سال جهان گفت: حس خشنودی هم‌میهنانم و اینکه سهمی در کسب مقام سوم تیمی کشورمان در مسابقات جهانی داشتم، خوشحالی‌ام را دوچندان می‌کند.
نائب قهرمانی جهان حس شگفت‌انگیزی بود/ رویایم مسابقه با بزرگان شطرنج دنیاست
پ
پ

نائب قهرمانی جهان حس شگفت‌انگیزی بود/ رویایم مسابقه با بزرگان شطرنج دنیاست

نائب قهرمان مسابقات شطرنج زیر ۱۶ سال جهان گفت: حس خشنودی هم‌میهنانم و اینکه سهمی در کسب مقام سوم تیمی کشورمان در مسابقات جهانی داشتم، خوشحالی‌ام را دوچندان می‌کند.

به گزارش آژانس خبری تبریزما به نقل از مهر، شطرنج را می‌توان در زمره ورزش‌هایی قرار داد که نه تنها با شیوع پاندمی کرونا متوقف نشد بلکه به دلیل امکان برگزاری در فضای مجازی به نوعی مورد علاقمندی سایر اقشار جامعه نیز قرار گرفت.

در این میان، مسابقات شطرنج در سطح بین‌المللی با انتقال به فضای مجازی به کار خود ادامه داد و در سرتاسر دنیا قابلیت ارتباط بازیکنان از فرهنگ‌ها و ملل مختلف با یکدیگر که شعار فدراسیون جهانی شطرنج است، تقویت گردید.

در همین راستا مسابقات قهرمانی آنلاین شطرنج نوجوانان جهان از ۲۹ آذر تا ۳ دی ماه سال جاری به میزبانی کشور گرجستان برگزار شد و تیم ملی نوجوانان کشورمان با حضور در این رقابت‌ها توانست با درخشش در میان ۱۳۸۰ شرکت کننده و ۱۱۴ کشور جهان، پس از کشورهای آمریکا و هند و بالاتر از کشور صاحب نام روسیه بر سکوی سوم جهان جای گیرد.

امیررضا پورآقابالا، نوجوان شایسته و نخبه دیار آذربایجان که با نایب قهرمانی در مسابقات شطرنج در رده آزاد زیر ۱۶ سال آسیا توانسته بود جواز حضور در مسابقات جهانی گرجستان را کسب نماید، این بار توانست در بین شطرنج بازان قدر دنیا که از مدارس آکادمیک شطرنج در کشورهای توسعه یافته رشد کرده و با قهرمانی در قاره‌های خود در مسابقات جهانی حضور داشتند، نایب قهرمان جهان شود.

پورآقابالا در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۸۳ در شهر تبریز متولد شده و هم اکنون با ۱۶ سال سن در کلاس یازدهم تجربی مشغول به تحصیل می‌باشد. نوجوان متفکر تبریزی شخصیتی آرام دارد و بسیار کم حرف است و بیشتر ترجیح می‌دهد در میدان مسابقه و روی صفحه شطرنج پیامش را برساند. با این حال گفت و گوی صمیمانه ای را با وی ترتیب داده‌ایم.


از چه سنی شطرنج را شروع کردی و چه عاملی سبب شد تا به این بازی فکری علاقمند شوی؟

وقتی ۶ ساله بودم، پدرم برایم یک دست صفحه و مهره شطرنج خرید و حرکت‌های اولیه و همین طور نحوه کیش و مات کردن را برایم یاد داد. حس عجیبی را با شطرنج تجربه کردم و از آن روز به بعد، مهره‌های شطرنج همیشه همراهم بود و از همه می‌خواستم با من بازی کنند.

موقع بازی نهایت تلاشم را می‌کردم تا نحوه و حرکت مات را پیدا کنم. وقتی خانواده‌ام متوجه علاقه‌ام به شطرنج شدند، مرا با هیأت شطرنج شهرمان آشنا کردند.

شطرنج در زندگی شخصی‌ات چه تأثیری داشته است؟

انجام فعالیت ورزشی در کنار تحصیل، کارم را بسیار سخت می‌کند و متوجه این قضیه هستم که لازمه موفقیت در هر دو بخش تلاش مضاعف و برنامه‌ریزی دقیق است که من هم از این امر مستثنی نیستم.

از شاخص‌ترین عناوینی که تاکنون به دست آورده‌ای صحبت کن؟

کسب دو مقام نایب قهرمانی و یک قهرمانی در رده‌های سنی کشور، دو مقام سومی در مسابقات بلیتس و رپید رده سنی زیر ۱۶ سال آسیا در سال ۹۸، مقام سوم قهرمانی بخش آقایان کشور در سال ۹۸ و اخیراً نیز موفق به کسب مقام نایب قهرمانی رده سنی زیر ۱۶ سال آسیا و جهان شده‌ام.


نایب قهرمانی شطرنج زیر ۱۶ سال جهان چه حسی دارد؟

حس شگفت انگیزی بود و اینکه می‌دانستم باعث حس رضایت و خشنودی هم میهنان عزیزم شده‌ام و همچنین اینکه سهمی در کسب مقام سوم تیمی کشورمان در مسابقات جهانی داشتم، حس خوشحالی ام را دوچندان می‌کرد.

چگونه به مسابقات جهانی گرجستان راه یافتی و حریفانت تا فینال از کدام کشورها بودند؟

در مسابقات آسیایی نوجوانان توانستم مقام نایب قهرمانی را کسب نمایم و سهمیه شرکت در مسابقات جهانی را کسب کردم. حریفانم به ترتیب از کشورهای اوکراین، گرجستان، کلمبیا و آلمان بودند.

برای رسیدن به این سطح در شطرنج، روزانه چقدر تمرین کرده‌ای و تمریناتت به چه صورت بوده است؟

بطور میانگین، روزانه حدود ۳ ساعت تمرین کرده‌ام و تمریناتم بیشتر بصورت انجام بازی‌های شطرنج آنلاین است. همچنین مشاهده بازی‌های بزرگان شطرنج تأثیر بسیار زیادی در موفقیتم داشته است.

آیا برای ادامه این روند برنامه‌ریزی کرده‌ای؟

فعلاً با انجام تمرینات و انجام مسابقات آنلاین شطرنج، سعی می‌کنم سطح آمادگی ام را برای مسابقات حضوری حفظ کنم.


سطح شطرنج کشورمان را در مقایسه با سایر کشورها چطور می‌بینی؟

شطرنج کشورمان در طول چند سال گذشته، پیشرفت‌های چشمگیری داشته و در حال حاضر در جایگاه سوم آسیا قرار داد. مطمئنم با شناسایی استعدادها و حمایت از آنها، جایگاه شطرنج کشورمان در آسیا و جهان بهتر خواهد شد.

دوست داری در شطرنج به کدام سطح برسی و رؤیایت چیست؟

بزرگترین رؤیای من در شطرنج رسیدن به سطحی است که بتوانم در رویدادهایی که قهرمانان و اساتید بزرگ شطرنج جهان حضور دارند، شرکت کنم.

در انتها مطلبی هست که بخواهی بیان کنی؟

از فدراسیون شطرنج که این فرصت را برایم فراهم کرد تا بتوانم در این مسابقات شرکت کنم و همین طور از تمام دست‌اندرکاران گرامی که از یک ماه قبل از شروع مسابقات، با برگزاری اردوها و کلاس‌های آموزشی با مربیان برجسته شطرنج ایران و همچنین با پیگیری‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه در طول مسابقات، باعث افزایش انگیزه و روحیه بازیکنان شدند، تشکر ویژه دارم.

گفتنی است امیررضا پورآقابالا با داشتن ریتینگ ۲۴۳۲ در سطح کشور امتیاز اندکی با رسیدن به مقام استاد بزرگی شطرنج (ریتینگ بالای ۲۵۰۰) که از آن می‌توان به ارزشمندترین مقام موجود در جامعه جهانی شطرنج یاد کرد، فاصله دارد.

امیدواریم این امر در سال آتی مسجل شده و دومین استاد بزرگ تاریخ استان آذربایجان شرقی با حضور و افتخار آفرینی در صحنه‌ی بین المللی ورزش، نام آذربایجان و ایران اسلامی را عزیز بدارد.

 

 

منبع:  تبریز   من

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.