حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

سوچی موفق در برابر ورشو

شناسه : 27810 16 فوریه 2019 - 8:50 2173 بازدید نویسنده : غلامرضا منصوری
همزمان با نشست ورشو که با محوریت آمریکا و با حضور 60 کشور جهان به منطور تشدید فشارها علیه ایران برگزار شده بود ، نشست دیگری در این سوی دنیا با محوریت سه کشور مهم شرق یعنی ترکیه ایران و روسیه در سوچی برگزار گردید
سوچی موفق در برابر ورشو
پ
پ

 به گزارش تبریز ما، همزمان با نشست ورشو که با محوریت آمریکا و با حضور ۶۰ کشور جهان به منطور تشدید فشارها علیه ایران برگزار شده بود ، نشست دیگری در این سوی دنیا با محوریت سه کشور مهم شرق یعنی ترکیه ایران و روسیه در سوچی برگزار گردید. علاوه بر اینکه به گزارش نشریات غربی مهمی چون اکونومیست و نیوزویک و .. نشست ورشو دستاورد خاصی برای برگزارکنندگان آن نداشت، اما در این سوی ، سوچی محل مناسبی برای دستاوردهای سه طرف گفتگو بود. در این نشست نگرانی های ترکیه از بابت مرزهای جنوبی اش مرتفع شد و نقشه راهی برای آینده سوریه ترسیم گردید که بدون حضور آمریکا به پیش برده خواهد شد.
به گفته هانی زاده، دستاوردهای نشست سوچی را باید به دو قسمت (میدانی و سیاسی) تقسیم کرد. در محور میدانی با توجه به اینکه قرار است نیروهای ایالات متحده از شرق فرات خارج شوند، دولت سوریه به صورت خودکار باید مرحله جدیدی از کشورداری را تجربه کند. به گونه‌ای که بر اساس توافق‌های به عمل آمده پس از خروج آمریکا از شرق فرات، نیروهای دولتی سوریه برای تامین امنیت و برقراری آسایش در آنجا مستقر خواهند شد و این دستاورد میدانی مهمی برای دمشق به حساب می‌آید. در مقابل حضور ترکیه در ادلب یک چالش کاملاً جدی به حساب می‌آید که رجب طیب اردوغان نگرانی‌های خود در این مورد را در نشست سوچی بیان کرد؛ او همچنان کردها را تهدیدی برای امنیت ملی آنکارا می‌داند که به نظرم این موضوع نمی‌تواند توجیه مناسبی برای ادامه حضور ترک‌ها در ادلب باشد.
این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با بیان اینکه ایران و روسیه تعهدهایی در مورد تامین امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه داده‌اند، گفت: نگرانی‌های اردوغان در مورد کردها و خروج آمریکا از شرق فرات در نشست سوچی مطرح شد و در این رابطه مسکو و تهران متعهد شدند که اگر نیروهای ترکیه از سوریه خارج شوند، دولت سوریه امنیت مرزهای مشترک را تامین خواهد کرد. این موضوع باعث شد تا یک کمیته مشترک تا زمان استقرار نیروهای دولتی سوریه در مرزهای مشترک با ترکیه تشکیل شده و بر اوضاع نظارت داشته باشد تا نگرانی آنکارا تا حد زیادی کم شود. در این بین سه طرف به این جمع‌بندی رسیدند که تروریست‌ها باید از سوریه خارج شوند و آوارگان سوری به کشور خودشان برگردند.
هانی‌زاده افزود: دستاوردهایی که در محور سیاسی به دست آمد، تا حدی زیادی می‎تواند اوضاع متشنج داخل سوریه را از حیث سیاسی آرام کند. به عنوان مثال قرار بر آن شد تا مشارکت احزاب مخالف غیر مسلح پس از عادی‌سازی اوضاع صورت بگیرد. این موضوع را باید یک گام موثر در عرصه سیاسی نظام سوریه دانست؛ چراکه با اجرایی شدن این توافق، نظام سیاسی سوریه از تک حزبی به چند حزبی تبدیل می‌شود که می‌تواند زمینه‌های وفاق ملی را فراهم کند. در مورد قانون اساسی و کمیته مختص به آن صحبت‌هایی میان طرفین صورت گرفت. باید توجه داشته باشیم که قانون اساسی جدید سوریه تاکنون دوبار مورد بازنگری قرار گرفته است اما مخالفت‌هایی با آن صورت گرفته است.
این نشست ، می تواند به شرط همراهی اسد ، حزب بعث و اپوزیسیون اسد، مبنایی برای حل مسائل و مشکلات اساسی حکومت سوریه باشد . اهمیت این قضیه نیز در این است که نجات یکی از کشورهای عرب منطقه خاورمیانه از بحران، برای نخستین بار بدون حضور و تاثیر گذاری آمریکا انجام می پذیرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.