حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

تا حد ممکن در داخل آپارتمان یا حیاط خانه راه بروید

شناسه : 55338 01 ژانویه 2021 - 12:16 255 بازدید

یک فیزیوتراپیست به همه گروه‌های سنی به خصوص سالمندان، گفت: در دوران کرونا تا حدی که می‌توانید داخل آپارتمان یا حیاط خانه راه بروید تا تحرک باعث تقویت عضلات، قلب و دستگاه تنفسی شما شود.

تا حد ممکن در داخل آپارتمان یا حیاط خانه راه بروید
پ
پ

تا حد ممکن در داخل آپارتمان یا حیاط خانه راه بروید

یک فیزیوتراپیست به همه گروه‌های سنی به خصوص سالمندان، گفت: در دوران کرونا تا حدی که می‌توانید داخل آپارتمان یا حیاط خانه راه بروید تا تحرک باعث تقویت عضلات، قلب و دستگاه تنفسی شما شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نورالدین کریمی عضو هیأت علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی، نسبت به آسیب های ستون فقرات در دوران پاندمی کووید ۱۹ هشدار داد و افزود: در شرایط فعلی به دلیل شیوع کووید ۱۹ که اکثر هموطنان مجبورند مدت طولانی در منزل بمانند و تمام فعالیت های فیزیکی محدود شده و در فقر فعالیت فیزیکی و ورزشی به سر می‌برند، به خصوص سالمندان که کمتر از منزل خارج می‌شوند، مستعد آسیب‌های بیشتر از جمله پوکی استخوان و ضعف استخوان ها شده‌اند که ناشی از بی حرکتی است و بهتر است برای پیشگیری از این آسیب‌ها تا جایی که مقدور است، در منزل یا حیاط خانه یکسری فعالیت‌های فیزیکی انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه شرایط انتقال ویروس، امکان ابتلاء به بیماری کرونا را در همه گروه‌های سنی، بالا برده است، تاکید کرد: ضروری است تا افراد ظرفیت‌های ریوی شأن را افزایش دهند و عضلات تنفسی و کمک تنفسی شأن را تقویت کنند تا اگر خدای ناکرده دچار این بیماری شدند، عوارض ریوی محدودتر و کمتری را تجربه کنند و به راحتی این بیماری را پشت سر گذارند.

پیشنهاد این متخصص فیزیوتراپی، برای تقویت عضلات تنفسی، انجام تمرین‌های هوازی مثل ایروبیک، پیاده روی تند و در جا دویدن است که بسیار مفید بوده و علاوه بر تقویت عضلات تنفسی، باعث بهبود عملکرد قلبی و ریوی می‌شود و اینگونه تمرین‌ها در مواجهه با بیماری کووید می‌تواند برای فرد مقاومت بیشتری را ایجاد کرده و عوارض بیماری را کمتر کند.

کریمی همچنین یادآور شد: به واسطه شیوع کووید ۱۹، سبک زندگی تغییر کرده و گروه‌های زیادی بویژه جوانان، درگیر تبلت و گوشی‌های هوشمند شدند که در طولانی مدت به خاطر استفاده زیاد و یک جا نشینی، آسیب جدی به ستون فقرات شیوع پیدا کرده و حتی به دلیل بیرون نرفتن و بهره نگرفتن از نور خورشید زمینه پوکی استخوان برایشان فراهم می‌شود.

وی به این افراد توصیه کرد که اگر قرار است، دو تا سه ساعت برای مطالعه و کار وقت بگذارند، بین فواصل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وضعیتشان را تغییر دهند، بلند شوند و راه بروند. یک تا دو حرکت کششی انجام دهند تا فرصتی به بافت‌های دیسک مهره‌ای کمر و گردن داده شود و دچار آسیب نشوند.

دانشیار گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: ورزش‌های پیشگیری و اصلاح وضعیت می‌تواند از این مشکلات پیشگیری کند، ضمن آنکه می‌توانند از فیزیوتراپیست ها، خدمات «از راه دور» دریافت کنند و مشاوره بگیرند. خوشبختانه با استفاده از سیستم‌های مجازی نیازی به مراجعه به مراکز نیست و مردم می‌توانند از راه دور، به صورت صوتی و تصویری، راهنمایی مناسب را دریافت کنند. ضمن آنکه همکاران کادر درمانی نیز می‌توانند به استفاده حداکثری و توسعه خدمات «پزشکی از راه دور» همت کنند.

رئیس بیست و یکمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات، هدف از برگزاری این سمینار را معرفی آخرین رویکردهای علمی فیزیوتراپی مربوط به مشکلات ستون فقرات ذکر کرد و گفت: در هر دوره این سمینار از تخصص‌های مختلف برای درمان مشکلات ستون فقرات دعوت می‌شود تا آخرین یافته‌های علمی را در اختیار همکاران قرار دهند.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع کرونا، این سمینار به صورت مجازی و در سه روز برگزار و مباحثی همچون «یافته های آناتومی بالینی ستون فقرات، بیومکانیک، اختلالات عملکردی مفاصل و آسیب‌های بافت نرم و مشکلات مرتبط به آنها اعم از آرتروز، بیماری‌های رماتیسمی و پوکی استخوان» مطرح می‌شود.

کریمی اظهار داشت: مواردی که منجر به جراحی و آخرین رویکردهای درمان‌های جراحی برای اصلاح انحرافات ستون فقرات، مراقبت‌ها و فیزیوتراپی مربوط به زمان بعد از جراحی، روش‌های جراحی نوین و کمتر تهاجمی، رفع اختلالات عملکردی مفاصل در ناحیه گردن، سینه، کمر و لگن، درمان‌های دستی، سوزن خشک و آموزش نحوه پیشگیری از آسیب‌های مفاصل در بیماران می‌شود، طی دو روز برای متخصصان و کارشناسان شرکت کننده ارائه شد.

بیست و یکمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات طی روزهای ۴، ۵ و ۱۱ دی ماه ۹۹ توسط گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و همکاری انجمن علمی فیزیوتراپی ایران به صورت وبینار برگزار شده و برای شرکت کنندگان، ۹ امتیاز بازآموزی در نظر گرفته است.

۵۱۰۹۵۳۰

 

 

منبع:  تبریز   من

 

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.