حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

بازار ثانویه گردش ارز در صنعت را تسهیل می کند

شناسه : 13933 11 جولای 2018 - 12:11 310 بازدید

تبریز ما: رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی ایران با توجه به شروع به کار بازار ثانویه ارز گفت: این بازار سبب گردش ارز حاصل از صادرات صنعت غذا در این بخش شده و به دوام و پایداری آن کمک می کند. به گزارش شهریاربه نقل از ایرنا، «مهدی کریمی تفرشی» درخصوص بازار ثانویه ارز […]

بازار ثانویه گردش ارز در صنعت را تسهیل می کند
پ
پ


تبریز ما: رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی ایران با توجه به شروع به کار بازار ثانویه ارز گفت: این بازار سبب گردش ارز حاصل از صادرات صنعت غذا در این بخش شده و به دوام و پایداری آن کمک می کند.

به گزارش شهریاربه نقل از ایرنا، «مهدی کریمی تفرشی» درخصوص بازار ثانویه ارز در صنعت غذا گفت: ورود به بازار ثانویه منجر به جلوگیری از خروج ارز از این صنعت و فعالیت های واسطه گری می شود که در تقویت صنعت و اقتصاد کشور موثر است.

** چرایی تعدد شرکت های وارداتی
وی درباره انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز رسمی واردات کالا نیز گفت: این اقدام دولت در شفاف سازی تخصیص ارز رسمی و چگونگی واردات کالاها بسیار موثر است و ما از این موضوع استقبال می کنیم زیرا چنین اقداماتی منجر به گسترش عدالت می شود اما همین مهم اعتراض هایی را از سوی برخی شرکت های واردکننده ایجاد کرده است که می توان با مدیریت دولتی این سوء تفاهم ها را برطرف کرد.
کریمی تفرشی درباره وجود تعدد و غیرتخصصی بودن شرکت های وارداتی نیز توضیح داد: برای حفظ کیفیت کالاهای وارداتی باید فضای رقابتی وجود داشته باشد؛ بنابراین نباید ارز رسمی در اختیار چند شرکت خاص باشد زیرا می تواند به رانت و افت کیفیت کالاها منجر شود؛ به همین منظور با تعدد شرکت های وارد کننده می توانیم شرایط را برای رقابت بیشتر فراهم کنیم.

** عبور از تحریم ها با سیاست های اقتصاد مقاومتی
رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان موادغذایی به تحریم های اعمال شده آمریکا اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم با کمک سیاست های اقتصاد مقاومتی بر این مشکلات فائق آییم.
وی بزرگترین مقصد صادراتی موادغذایی ایران را عراق با یک میلیارد دلار اعلام کرد و اظهارداشت: ایران سالیانه نزدیک به 500 میلیون دلار مواد غذایی به افغانستان و حدود 100 میلیون دلار به قطر صادر می کند که رازی کننده نیست و نیازمند تقویت صادرات برای کمک به اقتصاد کشور هستیم.
کریمی تفرشی اضافه کرد: گفت: ایران با توجه به تولید سالانه 130 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و غذایی، بیش از 90 درصد محصولات مورد نیاز خود را تامین می کند و نیاز چندانی به واردات این محصولات ندارد.
وی در ادامه به برخی از مشکلات کنونی صنایع غذایی از جمله کارخانجات کنستانتره، آبلیمو، سوس، ادویه جات، نوشابه سازی و آب معدنی در تامین ظروف پت از پتروشیمی ها اشاره کرد و گفت: انتظار می رود دولت با تخصیص ارز رسمی برای تامین مواد اولیه و تسریع در دسترسی به این محصولات اقدام کند تا کارخانجات دچار مشکل نشوند.
به گفته وی، ظروف پت مورد نیاز کارخانجات از پتروشیمی های داخلی خریداری اما مواد اولیه آنها از خارج کشور تامین می شود.
به گزارش ایرنا، اکنون 11 هزار و 200 واحد صنایع غذایی در کشور فعالند که مواد خام کشاورزی را به مواد غذایی آماده مصرف تبدیل می‌کند و کارخانه‌های صنایع غذایی فرایند کنترل کیفیت، هدایت، نظارت و مسئولیت فنی واحدهای تولید فراورده‌های مختلف غذایی را برعهده دارند.
در سال های اخیر این صنعت در صادرات غیرنفتی ایران سهم قابل ملاحظه ای داشته به طوری که «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی نیز توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی را از برنامه های خود در کابینه دوازدهم اعلام کرد و گفت: میزان صادرات بخش کشاورزی یک پنجم کل صادرات غیر نفتی کشور است بنابراین در بخش کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی از مزرعه تا سفره دنبال خواهد شد تا سهم صنعت غذایی در سبد صادراتی کشور افزایش یابد.
کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران نیز سهم صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور از کل صادرات غیرنفتی در سال گذشته را 13 درصد اعلام کرد و گفت: صادرات کل محصولات کشاورزی و غذایی 6 میلیون و 130 هزار تن به ارزش پنج میلیارد و 930 میلیون دلار بوده است.
به گفته وی، ارزش افزوده صنایع غذایی ایران در سال‌های اخیر 26 درصدی رشد کرد و در سال 2016 ارزش صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی ایران 6 میلیارد و 200 میلیون دلار شد.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.