حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

ابداع سبک نمادگرایی جادویی توسط سعید مبیّن شهیر

شناسه : 13073 26 آوریل 2018 - 4:45 824 بازدید

سبک نمادگرایی جادویی یا مجیکال سمبلیسم نام مکتب ادبی جدیدی است که سعید مبیّن شهیر نویسنده جوان ایرانی برای اولین بار در کتاب پایان نامه به آن پرداخته است. نمادگرایی جادویی همان طور که از اسمش پیداست با مکتب نمادگرایی پیوند هایی دارد ولی این پیوند ها نمادگرایی جادویی را در دایره صرف تقلید ماندگار […]

ابداع سبک نمادگرایی جادویی توسط سعید مبیّن شهیر
پ
پ

سبک نمادگرایی جادویی یا مجیکال سمبلیسم نام مکتب ادبی جدیدی است که سعید مبیّن شهیر نویسنده جوان ایرانی برای اولین بار در کتاب پایان نامه به آن پرداخته است.
نمادگرایی جادویی همان طور که از اسمش پیداست با مکتب نمادگرایی پیوند هایی دارد ولی این پیوند ها نمادگرایی جادویی را در دایره صرف تقلید ماندگار نمی کند.
لفظ مکتب ادبی در ایران بیشتر جنبه تشریفاتی دارد اما عقاید و ایدئولوژی های اروپاییان بیشتر بر محور سبک های ادبی مختلف است.
سعید مبیّن شهیر درباره این سبک می گوید:نمادگرایی جادویی در بسیاری از اصول با نمادگرایی مغایر است.برای مثال در مکتب نمادگرایی همیشه حالات دلهره آور،ترس و وحشت وجود دارد در حالی که نمادگرایی جادویی لزوما با این مفاهیم پیوند نخورده است.
از دیگر ویژگی های این سبک استفاده از نماد های اغلب دشوار و پیچیده است که سبب دیرفهمی متون می گردد.
مبدع این سبک به کوتاه نویسی اشاره کرده و می گوید:استفاده از ایجاز در این سبک همانند استخوان است برای گوشت.وجود ایجاز در صورتی که برای خواننده جذاب باشد،سبب گیرایی متن و بیشتر ترغیب شدن خواننده برای مطالعه می شود.
سعید مبیّن شهیر درباره کتاب پایان نامه به استفاده از واژگان اغلب فارسی اشاره کرد و افزود:در این کتاب سعی کردم از واژه های فارسی بیشتر استفاده کنم ولی در کتب بعدی ممکن است این کار را انجام ندهم.
نویسنده جوان از جمله ویژگی های این سبک را در به کار بردن نماد های جدید،استفاده از جملاتی نزدیک به سبک کلاسی سیسم بدون آنکه در محتوا وارد شود و داشتن فضاسازی های ابهام آلود عنوان کرد.
موضوع کتاب پایان نامه مشکلات انسانی و نشان دادن راه برون رفت از این مشکلات می باشد.برای فهم کتاب باید با اساطیر جهان،جغرافیا،نماد ها و تاریخ آشنا بود.
هر شاعر یا نویسنده ای که پیرو این سبک است،به عالم رویا وارد می شود ولی با عقل خود می نویسد.از محلی به محل دیگر می رود و فکری را به فکری دیگر پیوند می دهد؛بدون آنکه تزلزلی در ساختار نثر یا نظم به وجود آید.
وی در مورد نقد بر کتاب و این سبک گفت:خیلی خوشحال میشوم نقد های دوستان،ادیبان و شاعران منصفانه باشد.نقد اثر اگر از روی اغراض شخصی نباشد قدرت نویسندگی فرد را محکم و استوار می کند.
کتاب پایان نامه از چهل فصل تشکیل شده است که کوتاهی بعضی از این فصول حتی به نیم صفحه نیز نمی رسد.
وی درباره چگونگی ابداع سبک،نویسندگان دیگر را در شعاع توجه قرار داد و افزود:وقتی نویسندگان با نثر من مواجه می شدند،می گفتند که چنین نثری در کتاب های دیگر ندیده اند و همین برایشان جالب است.
مبدع جوان کتاب بعدی خود را در سایه پایان نامه توصیف کرد ولی با چهره گوناگون و کلمات متنوع که در حجم کم نوشته می شود.
از دیگر ویژگی هایی که خوانندگان به آن توجه دارند رجوع به عقل و مفاهیم دینی در این سبک است که در سبک های اروپایی یافت نمی شود.و این موضوع به سبک حال و هوایی توحیدی می بخشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.