حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

آموزش صرفا برای ‌تولید اثر هنری نیست

شناسه : 30725 23 جولای 2019 - 14:23 210 بازدید

آموزش صرفا برای ‌تولید اثر هنری نیست ، محمد محمدپور در آیین رونمایی از پوستر آیین نکوداشت یکصد سال آموزش هنر در تبریز،‌ این آیین را محملی برای بازتعریف جریان آموزش هنر و بازنگری و تعمیق این جریان در تبریز عنوان کرد. وی با اشاره به قدمت یکصد ساله‌ هنرستان میرک و پروش اساتید بنام کشوری […]

آموزش صرفا برای ‌تولید اثر هنری نیست
پ
پ

آموزش صرفا برای ‌تولید اثر هنری نیست

، محمد محمدپور در آیین رونمایی از پوستر آیین نکوداشت یکصد سال آموزش هنر در تبریز،‌ این آیین را محملی برای بازتعریف جریان آموزش هنر و بازنگری و تعمیق این جریان در تبریز عنوان کرد. وی با اشاره به قدمت یکصد ساله‌ هنرستان میرک و پروش اساتید بنام کشوری و هنرمندان شاخص و برجسته در این هنرستان، هدف از برگزاری آیین نکوداشت صد سالگی هنرستان میرک را بازتعریف آموزش هنر با تاکید بر پیشینه‌ی  درخشان آن در تبریز عنوان کرد. محمدپور تاکید کرد: این همایش صرفا یک همایش گذرا و سطحی نیست، بلکه یک رویداد و پدیده‌ی فرهنگی و هنری است که می‌بایست دامنه‌ی تاثیرات آن در حوزه‌ی آموزش هنر قابل لمس باشد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: با مروری بر تاریخ آموزش هنر، ‌می‌توان مشاهده کرد که در دهه‌های گذشته ابتلاء به  کمیت‌گرایی سبب آسیب‌هایی در کیفیت آموزش هنر شده است، اما در برهه‌ی کنونی دغدغه‌ی ما، کیفیت آموزش و تربیت نسل هنرمندانی توانمند و اثرگذار است. وی، با تاکید بر لزوم احیای رابطه‌‌ استاد و شاگردی در نظام سنتی آموزش هنر،‌ تصریح کرد: نگاهی به رابطه‌ی  استاد و شاگرد در نظام معاصر آموزش هنر، می‌تواند خلاءها و مشکلات این حوزه را نمایان سازد؛ چراکه بی‌شک یکی از مهمترین دلایل درخشش هنرها در گذشته همین رابطه‌‌ی بین استاد و شاگرد بوده که نمایانگر جهان‌بینی هنرمندان است و نشان می‌دهد که این نظام بیش از آن که تعلیمی باشد، پرورشی است. محمدپور تاکید کرد: این نظام آموزشی، در کنار انتقال فنون و مهارتها محلی برای کسب فضایل اخلاقی و تربیتی نیز بود و این امر موجبات تعالی هنر و هنرمند را فراهم می‌آورد. وی تاکید کرد: آموزش صرفا در جهت ‌تولید اثر هنری نیست بلکه تحلیل و درک مفهوم هنر و هدایت جریان هنر در جهت زایندگی و پویایی و تکوین شخصیت و جایگاه انسانی است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان،‌ همچنین با اشاره به اینکه هنرستان‌ها به عنوان یک مرکز علمی و کاربردی تلقی می‌شوند گفت:  امیدواریم آموزش و پرورش و دانشگاههای هنری با حضور و هم‌افزایی در کنار یکدیگر در این رویداد، نقش بی‌بدیلی در تعالی فرهنگ و هنر استان ایفا نمایند. در این آیین پوستر آیین نکوداشت یکصد سال آموزش هنر در تبریزرونمایی شد. گفتنی است به گواه تاریخ، تبریز دومین شهر ایران بعد از تهران است که در سال ١٢٩٧ شمسی یعنی هفت سال بعد از تهران مدرسه صنایع مستظرفه در آن تاسیس، و از همین سال آموزش آکادمیک نقاشی در آن آغاز شده است. با تاسیس اداره کل هنرهای زیبای کشور در سال ١٣٢٩، هنرستانهای هنرهای زیبا در کشور شکل گرفت و در سال ١٣٣۶ آموزش‌های پیشین در قالب هنرستان هنرهای زیبای میرک تثبیت شد.  به فراخور این ریشه تاریخی و علاقمندی خانواده‌ها به فراگیری فرهنگ و هنر از سال ١٣٧٨ هنرستان هنرهای زیبای کوثر نیز هنرجو پذیرفت و هنرستان‌های هنرهای زیبای تبریز (میرک، اقبال آذر و کوثر) وارث یکصد سال آموزش هنر در این شهر هستند.  جدای از این پیشینه، در دوره انقلاب، این هنرستان‌ها دارای امتیازات ویژه‌ای بودند که آن‌ها را از هنرستان‌های سایر شهرهای کشور متمایز ساخته‌اند؛ تنوع رشته‌های تحصیلی گروه هنر (نقاشی، گرافیک، موسیقی، نوازندگی موسیقی ایران و جهان، سینما و نمایش) ، تنوع جنسیتی (پسرانه، دخترانه) ، کادر آموزشی مناسب،  منابع مالی مشخص، مدیریت کلان زیر نظر یک اداره کل، مکان فیزیکی و… از مزیتهای آنهاست، تا این عوامل دست به دست هم داده و هر ساله شاهد بروز استعدادهای در خور تحسین در پذیرش دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی، موفقیت در فیستوال‌ها و جشنواره‌های ملّی و بین‌المللی از سوی هنرجویان آنها باشیم.  انتهای پیام/۶۰۰۰۲

منبع

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.