حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

دکتر رضا اختیار وکالتی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی: بایـد آذربایجـان را بـه مهـد مهـارت تبـدیل کنیـم

شناسه : 33039 13 آگوست 2020 - 10:28 875 بازدید

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید نامگذاری شده است بر خود وظیفه دانستیم پای صحبت مدیران لایق استان نشسته و در جهت تحقق شعار سال و بررسی راهکارهای حمایت از تولید ملی ،کارآفرینی و نهایتاً جهش تولید، مصاحبه‌ای با مدیران مرتبط با اقتصاد استان داشته باشیم و با نظر […]

دکتر رضا اختیار وکالتی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی: بایـد آذربایجـان را بـه مهـد مهـارت تبـدیل کنیـم
پ
پ

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید نامگذاری شده است بر خود وظیفه دانستیم پای صحبت مدیران لایق استان نشسته و در جهت تحقق شعار سال و بررسی راهکارهای حمایت از تولید ملی ،کارآفرینی و نهایتاً جهش تولید، مصاحبه‌ای با مدیران مرتبط با اقتصاد استان داشته باشیم و با نظر به این موضوع که جهش تولید ارتباط مستقیم با مهارت و حرفه آموزی دارد در این شماره از نشریه پای صحبت مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، مهندس رضا اختیار وکالتی دکترای فیزیک، نشسته ایم که گزیده ای از آن تقدیم می گردد.

در سال جهش تولید، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای چه نقشی را در جهت تحقق این شعار ایفا می نماید؟
وظیفه ذاتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و پیرو آن اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، آموزش و مهارت است. راه جهش تولید از جهش مهارت می گذرد چراکه هر چقدر مهارت افراد بالا رود قطعاً بهره وری بالا می رود و کارجو ها هر چقدر مهارت یاد بگیرند می توانند تاثیر بسزایی در تحقق جهش تولید داشته باشند. در این خصوص اداره کل، همت نموده است که در این سال، توسعه آموزشهای مهارتی را در راس امور قرار داده و ارتباط با صنایع استان و آموزش کارکنان این مجموعه ها و بنگاه‌های اقتصادی را در جهت تحقق شعار سال عملیاتی نماید.
در خصوص آموزش فنی و حرفه ای چه مشکلاتی وجود دارد که دولت محترم باید نگاه ویژه در جهت حل آن داشته باشد؟
دولت باید به مهارت آموزی توجه ویژه‌ای داشته باشد و در این خصوص آموزش مهارت و فرهنگ کار باید بالا رود، اگر دولت ارزش کارآموزی را بداند و مهارت ها را بالا ببرد مشکلات اقتصادی کشور قابل حل خواهد بود.
فرهنگ سازی جهت آموزش مهارت باید در سطح کلان انجام گیرد و بسترهای لازم جهت آموزش مهارت از سوی دولت باید مهیا و تقویت گردد.
تا زمانی که مدرک گرایی در کشور اصل قلمداد گردد ،فرهنگ کار و کارآموزی پایین تر خواهد آمد. جدا از نگاه دولت، خانواده ها نیز باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند چراکه در هر حالت کشور ما نیازمند کار و کاردان است است و سرنوشت آتی نسل های آینده در دستان ماست ،لذا باید با مهارت آموزی و کار آینده را بسازیم.
لطفاً در خصوص تاثیر کرونا بر بخش آموزش فنی و حرفه‌ای توضیح دهید؟
باید این را قبول کنیم که طبیعتا کرونا در بخش آموزش نیز تاثیر زیادی داشته است. در دو ماهه اول همه گیری این ویروس این مجموعه تعطیل بود اما به لطف الهی و با رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش ها ادامه دارد و در این خصوص ظرفیت دوره ها را جهت رعایت پروتکل ها به نصف کاهش داده ایم، از سوی دیگر این ویروس باعث گردیده است که ما به آموزش های مجازی روی آوریم، در دو ماه تعطیلی، کارشناسان ما با محتوا سازی توانستند زیرساخت‌ها را جهت آموزش مجازی مهیا سازند و اکنون روی آموزش مجازی حساب ویژه ای باز کرده ایم و شعار ما در کل این است که آموزش تعطیل بردار نیست، در حال حاضر برخی از آموزش ها به صورت مجازی و برخی به صورت حضوری انجام می گیرد و از ظرفیت آموزش مجازی نیز قطعاً پس از کرونا نیز استفاده خواهیم نمود.
همه ساله المپیاد های مهارتی که در سازمان انجام می گرفت به صورت حضوری بود ولی اکنون سازمان دنبال این است که رشته هایی که بتوان به صورت مجازی برگزار ‌کرد، مجازی برگزار شوند و رشته هایی که نیاز به حضور فیزیکی دارند را به صورت حضوری انجام دهیم و برخی از رشته ها به صورت ترکیبی( حضوری و مجازی) انجام خواهد گردید. در این راستا مسابقات کشوری از مهرماه شروع شده و تا آخر آذر ماه به صورت غیر متمرکز در استان های مختلف اجرا خواهد گردید و استان آذربایجان شرقی در رشته آکواترونیک( مصرف بهینه آب و بازیافت آب) میزبان خواهد بود.
در خصوص عملکرد اداره کل فنی و حرفه ای در سال گذشته توضیحاتی بفرمایید؟
در استان آذربایجان شرقی بیش از ۲۱۰ کارگاه آموزشی داریم که در ۲۳ مرکز مستقر می باشند و بیش از ۵۰۰ آموزشگاه آزاد فنی‌حرفه‌ای مشغول به خدمت رسانی در استان می باشند.
در این راستا، اغلب در حرفه هایی که نیاز به سرمایه گذاری کلان است و به ملزومات گران‌قیمتی نیاز دارند، اعم از :تراش، cnc ، ابزار دقیق، جوشکاری، تعمیر خودرو، برق و….. آموزش این رشته ها در مراکز دولتی انجام میشود اما در رشته هایی همچون، الکترونیک،IT ، طراحی لباس، دوخت، مراقبت وزیبایی، صنایع غذایی و برخی رشته های صنعتی در آموزشگاه های آزاد انجام می گیرد.
در سال ۱۳۹۸، ۳۴ هزار نفر در بخش دولتی شامل مراکز دولتی و صنایع و ۳۸ هزار نفر در بخش آموزشگاه های آزاد، آموزش های لازم را کسب کردند. و در طرح ایران مهارت نیز که آموزش آشنایی با مشاغل برای دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم ونهم می باشد برای ۱۴ هزار نفر در طول سال آموزش ۲۰ ساعته انجام گرفته است.
در خصوص برنامه‌های آتی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای توضیح دهید؟
از مهم‌ترین برنامه‌های آتی، این اداره کل می توان به چهار بخش زیر اشاره نمود:
۱_ کیفیت بخشی به آموزش ها( شامل بروزرسانی مربی ها، کارگاه ها و شیوه های نوین آموزشی)
۲_ توسعه کمی آموزش ها با استفاده از بخش خصوصی: در این خصوص با جذب شرکای توانمند در حوزه صنایع و شرکتها و تشویق آنان تنوع آموزش فنی و حرفه‌ای را بالا خواهیم برد.
۳_ استفاده از ظرفیت فضای مجازی و IT برای برگزاری آموزش های مجازی
۴_ توسعه مهارت آموزشی و کارآموزی
چه صحبتی با مردم شریف آذربایجان دارید؟
مردمان آذربایجان، مردمانی کوشا و تلاشگر هستند و قطعاً به مقوله مهارت‌آموزی نیز با دید وسیعی نگاه می کنند. باید تلاش کنیم با بهره گیری از آموزش و مهارت آموزی آذربایجان را به مهد مهارت تبدیل کنیم و با شعار هر آذربایجانی یک مهارت، آینده منطقه را رقم زنیم چرا که هر مهارت یک ویزا محسوب می شود و میتواند تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته باشد.

مهندس وحید حی العالم رییس آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای استان نیز در این گفتگو با اشاره به این موضوع که حدود یک و نیم سال بود که صدور مجوز تاسیس آموزشگاه های آزاد متوقف شده بود اظهار داشت:
با دستورالعمل های جدید این توقف برداشته شده و اکنون می توانیم چهار نوع آموزشگاه در سطح استان تاسیس نماییم.
آموزشگاه های نوع الف:که این آموزشگاه ها آموزشگاه هایی هستند که در جنب یک صنعت ایجاد می شوند به طور مثال در کنار شرکت تراکتور سازی آموزشگاه فنی و حرفه ای دایر گردیده است.
آموزشگاه های نوع ب:شامل آموزش های الکترونیکی، آموزشگاه یار میباشند و در بستر مجازی و الکترونیکی فعالیت دارند و اخیراً دو آموزشگاه مجوزات لازمه را در استان اخذ نمودند. این آموزشگاه ها قسمت تئوری را خود، آموزش داده و قسمت عملی را به اداره کل ارجاع می دهند.
آموزشگاه های نوع ج: شامل آموزشگاه های سفارشی محور می باشند و این آموزشگاه‌ها بنا به سفارش واحدهای تولیدی و خدماتی در محل آن واحدها آموزش های لازم را ارائه می دهند و به صورت قراردادی با شرکت ها فعالیت می نمایند.
آموزشگاه های نوع د: شامل آموزشگاه های آزاد موجود در شهر می باشند و یک و نیم سال بود جلوی صدور مجوز برای آنها گرفته شده بود که خوشبختانه اکنون این موضوع حل شده است و هر کس توانایی داشته باشد می‌تواند با داشتن حداقل استانداردها از لحاظ مکان و امکانات، آموزشگاه را راه اندازی کند و این اداره کل از تاسیس آموزشگاه های جدید استقبال می نماید.
مهندس حی العالم ادامه داد: آموزشگاه های خصوصی مسئولیت آموزش حدود ۶۰ الی ۶۵ درصد افراد را در سال گذشته عهده دار بوده و حدود ۳۵ درصد مابقی در مراکز دولتی آموزش دیده‌اند.
رئیس اداره آموزش های آزاد استان در پایان با اشاره به فعالیت غیر مجاز برخی آموزشگاه ها در سطح استان از عموم مردم خواست تا قبل از شروع بحث آموزش و آموزشگاه ها حتماً به مجوز دار بودن محل آموزشگاه توجه ویژه‌ای داشته و به پروانه های کسب این آموزشگاه ها که از سوی سازمان فنی و حرفه ای صادر شده است و قانوناً باید در معرض دید عموم باشد اطمینان کنند و با رجوع به مراکز غیر مجاز که نهایتاً به صدور پروانه مهارت ختم نمی گردد خود را دچار مشکل ننمایند.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.