حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

پیگیری بودجه تبریز ۲۰۱۸ از سوی دولت برای تکمیل پروژه های عمرانی

شناسه : 10845 16 ژانویه 2018 - 5:58 456 بازدید

[ad_1] تبریز ما: رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تبریز، خواستار پیگیری بودجه تبریز ۲۰۱۸ از سوی دولت برای تکمیل پروژه های عمرانی شهر شد. به گزارش شهریاربه نقل از سخن، فریدون بابایی اقدم عضو شورای کلانشهر تبریز و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، در خصوص پروژه مقبرة الشعرا که با کندروی در پیشرفت […]

پیگیری بودجه تبریز ۲۰۱۸ از سوی دولت برای تکمیل پروژه های عمرانی
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تبریز، خواستار پیگیری بودجه تبریز ۲۰۱۸ از سوی دولت برای تکمیل پروژه های عمرانی شهر شد.

به گزارش شهریاربه نقل از سخن، فریدون بابایی اقدم عضو شورای کلانشهر تبریز و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، در خصوص پروژه مقبرة الشعرا که با کندروی در پیشرفت و گاهاً تعطیلی آن رو به رو بوده ایم، اذعان کرد: در خصوص ضرورت تحقق پروژه باید گفت قبل از اینکه این پروژه در شورای چهارم توسط شهردار وقت تحت عنوان پروژه شهرداری مطرح شود، ناهماهنگی هایی وجود داشت که برخی متولیان هرکدام در قسمتی از این مجموعه اقدامات بی نتیجه ای را انجام می دادند و درنهایت به مخروبه ماندن و وضعیت نابسامان این مجموعه متنهی می شد. براساس همین اصل شهرداری طبق تفاهم نامه ای این پروژه را تحویل گرفت و با همکاری استانداری آذربایجان شرقی و مشخصاً معاون عمرانی استاندار این پروژه در اختیار شهرداری تبریز قرار گرفت.

وی در ادامه عنوان داشت: در ابتدای مطرح شدن این موضوع برخی همکاران شورای شهر با این ادلّه که این پروژه به شهرداری مربوط نمی شود، مخالف آن بودند و معتقد بودند متولی این پروژه ها ارگان های دولتی است. همانطور که مستحضرید در طی چند سال گذشته، دولت با مشکلات مالی و کمبود بودجه مواجه بوده است و این مانع از آن بوده است که پروژه های عمرانی مطرح شوند و پیشرفت کنند. از جمله درمورد همین رویداد تبریز ۲۰۱۸ است که به دلیل کمبود این منابع مالی برآن شدیم تا به داشته های فرهنگی مان تکیه کنیم. اساساً انتخاب تبریز به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ به دلیل وجود همین جاذبه ها بوده است، اعم از بناهای قدیمی و خانه های تاریخی و مراکز فرهنگی زیادی که در این شهر وجود دارد و شاید اصلی تری دلیل انتخاب تبریز است. مقبرة الشعرا اهمیتی بین المللی داراست و ما نمی توانستیم به عنوان شورای شهر و شهرداری به این موضوع بی تفاوت باشیم.

بابایی اقدم افزود: با وجود تمام مسائل در نهایت با مخالفت اعضای شورای شهر که معتقد بودند شهرداری باید پروژه های خود را مدیریت کرده و اقدام به پروژه های نیابتی نکند، با توجه به اهمیت موضوع و این مورد که تبریز بعد از دوسال قرار بود پایتختی فرهنگی باشد با ورورد به این پروژه موافقت انجام شد. در مرحله اول خاکبرداری انجام شد که با همکاری حوزه معاونت عمرانی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز بود. قسمت عمده کار ما در ضلع شمالی مقبرة الشعرا آغاز شد، اما ضلع جنوبی به همان منوال قبل باقی مانده است. از همان ابتدا نیز قرار بر این بود که ضلع شمالی تحت عنوان فاز اول پروژه آماده سازی شود. چندروز پیش در کمیسیون عمرانی شورای شهر، شهردار منطقه ۱۰ و معاون عمرانی این شهرداری و به ویژه سازمان عمران گزارشی از روند این پروژه ارائه دادند.

وی تاکید کرد: هزینه لازم برای کل این پروژه بیست میلیارد تومان است که باید تا اتمام آن این هزینه برآورد شود. تاکنون نیز پنج میلیارد هزینه شده است و بیشتر شامل ضلع شمالی مقبرة الشعرا بوده است. تصمیم مصرانه بر آن است که تا ۳ فروردین ۹۷ که رسماً رویداد تبریز ۲۰۱۸ آغاز می شود ضلع شمالی به پایان برسد. مشكلات مالى اين پروژه اهمیت زیادی در رکود و احیاناً تعطیلی چند ماهه آن داشته است. در واقع عدم عمل به تعهدات شهرداری در این پروژه به جهت مشکلات مالی بوده است. مرکز همایش های بین الملل شهرداری و پروژه میدان آذربایجان هم همین شرایط را داشته اند. تزریق منابع مالی اخیرا خوشبختانه انجام شده است و همانطور که گفتم هدف اینست که تا ۳ فروردین بخش عمده ای از پروژه تکمیل شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز بیان کرد: در این مجموعه احداثاتی وجود دارد که طرحی برای آن ارائه شده است و از زیرزمین آغاز و به ارتفاع بیشتری می رسد. در این مجموعه محدودیت سیما، منظری و همچنین محدودیت ارتفاعی داریم. در شرایط حاضر نابسامانی هایی به خصوص در محوطه مقبرة الشعرا وجود دارد که مناسب شهر تبریز و شهروندان آن نیست. در طی این چند سال در زمینه بهسازی، نوسازی و ساماندهی مجموعه تلاش کرده ایم تا مشکلات بنا و سیمای آن را رفع کنیم. در ایام پربازدید سال این مجموعه فرهنگی مورد بازدید شهروندان تبریزی نیز قرار می گیرد. در بودجه ریزی سال ۹۶ نیز مقبرة الشعرا آورده شده بود، چرا که یکی از محور های گردشگری استان به این مکان ختم می شود.

وی اذعان کرد: شهرداری منطقه ۱۰ تبریز در حوزه تملک مدارس آن منطقه و احیای پارک موزه قاجار اقدامات درخوری انجام داده است. محوری که از ششگلان آغاز و به مقبرة الشعرا مي رسد، كه در طى ماه هاى آتى حجم بالايى از بازديد را به خود اختصاص خواهد داد. اين پروژه خصوصا در سال ۹۴ مطرح می شد، که بعد ها نیز تبریز به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ مشخص شد. البته مداخله شهرداری تبریز در بحث های فرهنگی و تاریخی محدود به تبریز ۲۰۱۸ نیست، همانطور که شهرداری منطقه ۸ نیز حدود ده سال است که در تملک خانه های تاریخی اقدامات موثری انجام داده است. امیدوارم این حرکت ها ادامه یابند، چرا که فقط نیروهای خدمات رسان نمود شهرداری نیست که دفع زباله و تمیزسازی شهر تنها اقدام شهرداری باشد؛ تلاش بر این است که شهرداری به سازمانی اجتماعی تبدیل شود و طبیعی است که موضوعات تاریخی و فرهنگی نیز در یک سازمان اجتماعی مطرح باشد. هرچند شرایط مالی شهرداری به حدی خوب نیست که امیدوار باشیم این موضوع به زودی اتفاق افتد.

این عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: یکی از بحث ها در این پروژه قسمت سازه ای آن است و برای اینکه گودبرداری به کف محوطه برسد زمان و هزینه زیادی لازم است. به صورت قطعی از بودجه تعریف شده آن در سال ۹۷ آگاهی ندارم، چرا که هنوز به صحن شورا نیامده و اطلاعی از نظر اعضا در این مورد ندارم، اما واقعیت اینست که مقبرة الشعرا یکی از مطالبات اصلی مردم است و در اولویت کار ماست. به هرشکل ممکن باید هزینه ای برای اتمام این پروژه در ردیف بودجه ۹۷ نظر بگیریم تا پروژه تکمیل شود. متولی اصلی این پروژه اصولا باید میراث فرهنگی می بود، اما در نظر بگیرید بودجه دولتی کل کشور بین ۳۰ استان تقسیم می شود و سپس سهم استان ما نیز بین قسمت های مختلف استان تقسیم شده و از بودجه شهر تبریز مبلغی به میراث فرهنگی آن می رسد، امیدی نمی توان به این بودجه اندک داشت. باید از طریق نمایندگان مجلس، مطالبات رویداد تبریز ۲۰۱۸ پیگیری شود تا از این بودجه مبلغی به این پروژه ها تزریق شود و در سریعترین زمان ممکن تکمیل شوند. زمان دقیق اتمام هردوفاز پروژه مقبرة الشعرا را نمى توان تخمين زد، بخش اغلب هزينه اى كه براى پروژه آذربایجان هم شد، از طریق تسهیلات بانکی بود. اگر مسئولین و اعضای شورا موافق باشند که این پروژه به هرنحوی حتی با تسهیلات بانکی به اتمام برسد، قطعا سریعتر هم به پایان خواهد رسید. اگر اراده ای این چنینی نباشد وضع به همین منوال خواهد ماند، مگر اینکه حمایت هایی از دولت به ما شود.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: از همکاران شورا خواهانم که به اهمیت این پروژه واقف باشند، زیرا که مقبرة الشعرا جزو هویت های فرهنگی شهرمان است. این مقبره در نوع خود منحصر به فرد است چرا که در هیچ شهر و کشوری چنین مجموعه ای نداشته ایم که به این عظمت مصداقی از نقش و کار فرهنگی، تاریخی را ایفا کند. استانداری که نقش حاکمیتی دارد و هم مجموعه نمایندگان استان در مجلس که از طریق ارتباط خود با سازمان های ملی و وزارتخانه ها نقش موثری دارند، می توانند به روند پیشرفت این پروژه کمک کنند. ما نیز باید به عنوان شورای شهر و شهرداری تبریز به مدد این پروژه که توسط شهرداری آغاز شده است برویم. شهرداری تبریز کاری عجیب انجام نداده است، در شهر های دیگر نیز مداخله و حمایت شهرداری از پروژه های فرهنگی و تاریخی وجود دارد. دو سال پیش به دعوت شهردار قزوین برای بازدید رفتیم و کاروان سرایی عظیم دیدیم که شهرداری قزوین بیست میلیارد در امر نوسازی و مرمت آن مجموعه هزینه کرده است. به ویژه در شرایط کنونی جزو ضروریات است که به کمک مجموعه های فرهنگی و تاریخی رویم، تا شرمنده مردم تبریز نشویم.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.