حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

ناگفته های نهمین نمایشگاه مطبوعات از زبان فعالان رسانه ای تبریز

شناسه : 7904 29 اکتبر 2017 - 8:25 193 بازدید

[ad_1] تبریز ما: نهمین دوره نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی در حالی برگزار می شود که فعالان رسانه ای نقطه نظرات چندان مثبتی در باره این اتفاق فرهنگی نداشته و انتقاداتی به نحوه برگزاری آن دارند. به گزارش تبریز ما، (ایرنا) در گزارشی از نمایشگاه مطبوعات که نهمین دوره آن پس از تعطیلی سه ساله در […]

ناگفته های نهمین نمایشگاه مطبوعات از زبان فعالان رسانه ای تبریز
پ
پ

[ad_1]

تبریز ما: نهمین دوره نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی در حالی برگزار می شود که فعالان رسانه ای نقطه نظرات چندان مثبتی در باره این اتفاق فرهنگی نداشته و انتقاداتی به نحوه برگزاری آن دارند.

به گزارش تبریز ما، (ایرنا) در گزارشی از نمایشگاه مطبوعات که نهمین دوره آن پس از تعطیلی سه ساله در حال برگزاری است، دیدگاه های خبرنگاران فعال استان دراین زمینه را جویا شده که بیشتر آنها از اینکه این دوره پس از وقفه ای به نسبت طولانی برگزار شده ابراز خرسندی کرده اما نسبت به نوع و نحوه برگزاری آن انتقاد کردند.
یکی از فعالان رسانه ای تبریز با بیان اینکه ضعف های آشکاری در برگزاری این نمایشگاه وجود دارد، گفت: این دوره از نمایشگاه به لحاظ کمی و کیفی ضعف های بسیار زیادی دارد که نبود برنامه ریزی مناسب از دلایل اصلی آن می باشد.
رامین فرهودی اظهار کرد: بسیاری از غرفه هایی که به نمایشگاه اختصاص یافته خالی است که البته بیانیه انجمن صنفی مدیران مسئول مطبوعات در این رابطه تاثیرگذار بوده که نشان می دهد اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد.
وی با بیان اینکه حضور در نمایشگاه مطبوعات باید با ساز و کارهای محکمی همراه باشد و اجازه ورود هر نشریه و پایگاه خبری نوپا در آن داده نشود، یادآور شد: با توجه به اینکه یکی دو سال اخیر نشریات مختلف و زیادی مجوز گرفته اند اما توان حضور در آن را ندارند که در این خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی باید مساعدت های لازم را بکند.
فرهودی ادامه داد: البته اگر حضور در نمایشگاه بر اساس معیارهای مشخص و رتبه بندی رسانه ها صورت بگیرد، به مراتب نتایج بهتری از چنین رویدادهای فرهنگی اخذ می شود.
وی افزود: هرچند تلاش ها و فعالیت های رسانه های استان قابل تقدیر است اما در نمایشگاه ها باید آن دسته از رسانه ها حضور یابند که حرفی برای گفتن در عالم اطلاعات و تبادلات فرهنگی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، یکی از خبرنگاران حاضر در نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی نیز به ضعف کمی و کیفی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم برخی نشریات امسال نمایشگاه قابل قبولی را مشاهده نمی کنیم.
شهرام صادق زاده اظهار کرد: اینکه تعدادی از رسانه ها از حضور در نمایشگاه انصراف داده و آن را تحریم کرده اند، نیاز به آسیب شناسی دارد و باید مسئولان امر در این خصوص نشست های تخصصی برگزار کرده و مانع از بروز اختلاف نظرها شوند.
وی با بیان اینکه تنها تفاوت برگزاری نمایشگاه امسال نسبت به دوره های قبلی مربوط به سالن برگزاری است، ادامه داد: در سال های گذشته یکی از سالن های حاشیه ای و دور دست نمایشگاه به مطبوعات اختصاص داشت که خوشبختانه امسال در این زمینه تجدید نظر صورت گرفته و یکی از سالن های خوب نمایشگاه به آن اختصاص یافته است.
صادق زاده، استقبال پایین مردمی را از دیگر نقاط ضعف نمایشگاه مطبوعات ذکر کرد و گفت: البته مسئولان امر برای پوشش صورت قضیه، محل صدور بن های کتاب را در سالن محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات قرار داده اند تا تردد مردم در آن بیشتر به چشم بخورد.
ناهید ابراهیم زاده یکی دیگر از فعالان رسانه ای تبریز، بروز اختلافات صنفی را یکی از دلایل برگزاری ضعیف نمایشگاه نهم بیان کرد و گفت: البته این اختلافات بسیار جزئی است و می توان با برگزاری نشست های هم اندیشی در این زمینه به اتحاد و همدلی رسید.
وی اضافه کرد: باید توجه داشت که همدلی، هماهنگی و وحدت رویه باید جزو اولویت های کاری اهالی رسانه در این گونه نمایشگاه ها باشد که امیدواریم در دوره های بعدی در این خصوص شاهد تحولات چشم گیر باشیم.
ابراهیم زاده، تغییر محل برگزاری نمایشگاه را یکی از نقاط قوت نمایشگاه نهم برشمرد و افزود: در سال های گذشته بدترین و نامناسب ترین سالن ها به مطبوعات اختصاص داشت که امسال مسئولان مساعدت کرده و سالن تبریز ما که دسترسی آسان مردم را دارد، به نمایشگاه مطبوعات داده اند که جای تشکر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.
وی، استقبال مردمی از نمایشگاه را پایین خواند و دلیل آن را ضعف و مخاطب پذیر نبودن رسانه های استان بیان کرد و گفت: می توان با آسیب شناسی و بررسی اشکالات کار رسانه ای در این زمینه به موفقیت هایی دست یافت.
یکی از خبرنگاران تبریزی نیز با بیان اینکه انتظار می رفت با توجه به رویداد تبریز 2018 نمایشگاه مطبوعات با کیفیت تر و با شکوه تر برگزار شود، گفت: اما در عمل برگزاری این نمایشگاه فاصله زیادی با نقطه مطلوب داشت و کمبودها و کاستی ها بسیار زیاد بود.
سعید ایریلو افزود: در این نمایشگاه به لحاظ نوع و نحوه برگزاری و نیز غرفه بندی ها به ذائقه مردم توجهی نشده اما همین که پس از سه سال تعطیلی برگزاری آن از سر گرفته شده است، را به فال نیک می گیریم.
وی اضافه کرد: با توجه به هزینه های بالای حضور در نمایشگاه انتظار داشتیم نهادها و سازمان های فرهنگی برای رسانه ها کمک حال بوده و برای معرفی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی وارد عرصه می شدند، با این حال هرچند حضور رسانه ها نسبت به دوره های قبلی کمرنگ است، اما همین مقدار هم جای شکر دارد.
ایریلو، دلیل حضور کم تعداد نشریات و خبرگزاری های آذربایجان شرقی در نمایشگاه را صف بندی های بی مورد در بین رسانه ها دانست و افزود: جای تاسف است که عده ای در این وادی عده ای را قبول ندارند و همین موجب بروز اختلافات می شود.
وی ادامه داد: اینکه از میان بیش از 300 عنوان نشریه تنها 60 غرفه آن هم به طور ناقص برای نمایشگاه مطبوعات پر شده است، جای تامل و تاسف دارد.
یکی دیگر از فعالان رسانه ای تبریز با بیان اینکه استقبال مردمی از نمایشگاه نهم نسبت به سال های قبل پایین است، گفت: اگر واقع بینانه نگاه کنیم، بیشتر کسانی که به عنوان بازدید کننده در این محل حاضر می شوند، اغلب مردمی هستند که در حال تردد برای گرفتن بن کتاب هستند نه کسانی که صرفا برای مطبوعات وقت بگذارند.
امیرعلی گل محمدی، نبود حمایت های لازم و کافی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز نبود برنامه ریزی جامع از دلایل ضعیف برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات است که باید در سال های آینده مسئولان در این خصوص اقدامات شایسته انجام دهند.
وی ادامه داد: باید به گونه ای برای این نمایشگاه ها برنامه ریزی شود که نشریات از جای جای استان برای حضور در آن تشویق و ترغیب شوند نه اینکه اندک رسانه برای حضور و مشارکت تمایل نشان دهد.
گل محمدزاده، نبود سرویس دهی مناسب و کافی برای غرفه داران را از نقاط ضعف این دوره از نمایشگاه ذکر کرد و افزود: حتی مسئولان از ارایه پذیرانی ناهار نیز امسال دریغ کردند در حالی که در سال های گذشته در این خصوص تدارکات مناسبی دیده می شد.
به گزارش ایرنا، نهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی همزمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز در حال برگزاری است.
این دو نمایشگاه از دوم آبان شروع شده و امروز / یکشنبه/ آخرین روز برگزاری آن است.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.