حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

ما باید مطالبه حمل و نقل سبز را در شهروندان ایجاد کنیم

شناسه : 10337 02 ژانویه 2018 - 10:41 217 بازدید

[ad_1] تبریز ما: کمسیون توسعه پایدار و محیط زیست برای اولین بار در شورای اسلامی تبریز با همت چهره زیست محیطی و ورزشی شورای پنجم اسلامی تبریز و همچنین همراهی چندی دیگر از اعضای شورا تشکیل شد. چهره ای که پیش از این ها هم با نام ورزش و دغدغه های زیست محیطی شناخته میشد […]

ما باید مطالبه حمل و نقل سبز را در شهروندان ایجاد کنیم
پ
پ

[ad_1]

تبریز ما: کمسیون توسعه پایدار و محیط زیست برای اولین بار در شورای اسلامی تبریز با همت چهره زیست محیطی و ورزشی شورای پنجم اسلامی تبریز و همچنین همراهی چندی دیگر از اعضای شورا تشکیل شد.

چهره ای که پیش از این ها هم با نام ورزش و دغدغه های زیست محیطی شناخته میشد توانست چندی از اعضای شورا را با خود همراه کند و به دغدغه های تشکل های مردمی زیست محیطی پاسخ دهد و این کمسیون را تشکیل دهد.

«سعید دباغ نیکوخصلت» تنها اعضای شورای شهر است که به کمپین سه شنبه های بدون خودرو احترام میگذارد و سه شنبه ها با دوچرخه به محل کارش مراجعه می کند.

حتی روزهای بحرانی آلودگی هوا هم تنها چند از نفر از اعضای شورا با وسیله نقیله عمومی به جلسه علنی شورا آمدند که نیکوخصلت یکی از آن ها بود.

این گفت و گو به بهانه گذر از 100 روزگی این کمسیون تهیه شده است.

 

آقای دکتر نیکوخصلت، چطور شد به فکر کمسیون توسعه پایدار و محیط زیست افتادید؟

کمسیون توسعه پایدار و محیط زیست می تواند به اهمیت توسعه متوازن و همچنین اهمیت موضوع محیط زیست اشاره داشته باشد، محیط زیست موضوعی کم توجه در جامعه ما است که تنها در زمان های خاص مانند آلودگی هوا به آن توجه می شود، تشکیل کمسیون محیط زیست از مطالبات سازمان های مردم نهاد نیز هست و ما باید سعی کنیم حسیاسیت جامعه را نسبت به بحث های زیست محیطی افزایش دهیم.

هدف کمسیون توسعه پایدار و محیط زیست چیست؟

هدف کمسیون توسعه پایدار پیشرفت در جامعه با ملاحضه 3 شاخص اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست است. کمسیون توسعه پایدار سعی دارد مانع از توسعه نامتوازن یکی از این شاخص ها شود؛ توسعه پایدار سعی می کند با رعایت توازن توسعه یکی از این شاخص ها به ضرر دیگری تمام نشود. هر چه اتصال این سه شاخص بیشتر شود به توسعه پایدار بیشتر نزدیک شده ایم.

اما پایه و اساس توسعه پایدار به سمت حرکت به محیط زیست سالم است، در این زمینه کشورهای اروپایی فعالیت های بسیاری داشته اند و همه تلاش این شهرها رسیدن به هوای سالم و  کربن بوده است ولی ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم.

 معماری، انرژی های پاک، ارتباط با نخبگان و ارتباط فرهنک با توسعه پایدار،شهر هوشمند و اقتصاد سبز و کارآفرینی و اقتصاد سبز ریز موضوعات فعالتی این کمسیون است.

پس می توانیم بگوییم محیط زیست اولویت اول کمسیون توسعه پایدار است!

بله دقیقا به نظر من محیط زیست باید در اولویت برنامه های این کمسیون قرار گیرد چرا که یک شهر اگر محیط زیست سالم زیرساخت های قوی شهری داشته باشد مطمئنا از لحاظ اقتصادی نیز پیشرفت خواهد کرد.

 ما سعی می کنیم سیاست های مدیریت شهری را به سمتی تغییر دهیم که مطالبات زیست محیطی در صدر آن باشد مسئولان اگر در سال های گذشته سیاست های مدیریتی درستی داشتیم اکنون تبریز جزو شهرهای آلوده نبود و هوای سالم و باغ شهرهای تبریز را داشتیم اما متاسفانه ما تنها به توسعه اقتصادی فکر کردیم.

«سعید نیکوخصلت» چهره ای است که اظهارنظرهای بسیاری در مورد حمل و نقل سبز کرده است و همواره از ایجاد زیرساخت ها برای استفاده از دوچرخه صحبت کرده، سه شنبه های بدون خودرو هم با دوچرخه به محل کارش می رود، به نظرتان شهر ما می تواند به سمت حمل و نقل سبز برود و شاهد ترویج استفاده از دوچرخه در شهر باشیم؟

ما در شهری و کشوری زندگی می کنیم که 100 درصد از سوخت فسیلی استفاده می کند، مردمش در اوج آلودگی هوا از خودرو شخصی استفاده می کنند و به بهانه های مختلف از استفاده از دوچرخه امتناع می کنند. به نظر این مردم هستند که مطالبه را می آفرینند ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و شاهد تخریب محیط زیست و تولید انبوه کربن و وارد کردن آن به هوا باشیم.

دوچرخه یک نیاز اساسی جامعه مدرن است و همه دنیا به این سمت حرکت کرده است آمستردام وقتی با بحران سوخت فسیلی مواجه شد همه هدفش را به سمت استفاده از دوچرخه سوق داد، این مدیریت شهری یا دولت نبود که استفاده دوچرخه را در جامعه مرسوم کرد بلکه شهروندان آمستردام کمپین عدم استفاده از خودرو را راه انداختند و زیر ساخت دوچرخه خواستند.

به نظر من مردم باید استفاده از دوچرخه را آغاز کنند و مسیر و زیرساخت استفاده از دوچرخه را مطالبه کنند نه اینکه بهانه بیاوریم که زیرساخت ندرایم. هرکجای دنیا را نگاه کنیم و حتی در تاریخ کشور خودمان این شهروندان هستند که با اتحاد به یک مطالبه اجتماعی جامه عمل می پوشانند.

چطور می توان شهروندان را مجاب کرد تا از دوچرخه استفاده کنند؟

در مورد دوچرخه ما باید برنامه بلند مدت داشته باشیم و هم مطالبه را در مردم ایجاد کنیم و هم به سمت ایجاد زیرساخت های شهری برویم.

مدیریت شهری باید گام های کوچک ولی درست بردارد نه گام های بزرگ ولی نادرست!

وقتی نخست وزیر کشورهای اروپایی از دوچرخه استفاده می کنند چون ماشین در اخیتار آن ها قرار نگرفته است و این نشان می دهد کسی از قانون بالاتر نیست.

من کاملا درک میکنم که آغاز یک مسیر جدید و تغییر رفتاری در جامعه بسیار سخت است اما اگر تغییر مسیر را میسر کنیم و متحمل سختی شویم از آینده ای بسیار روشن برخوردار خواهیم شد.

اگر رفتارهای اجتماعی خود را تغییر دهیم شاهد شهری سبز و تردد روان خواهیم بود و محیط زیست از وضعیت بحرانی خارج می شود.

آقای دکتر مهم ترین اقدامی که در این 100 روز در کمسیون توسعه پایدار و محیط زیست انجام شده است چیست؟

یک سند برای توسعه پایدار و محیط زیست با برگزاری جلسات مداوم و استفاده از نظرات کارشناسان خبره در 14 صفحه و 9 بند تنظیم کرده ایم که این سند مورد تصویب اعضای کمسیون قرار گرفته است و به زودی به صحن شورا نیز برده می شود.

کمسیون توسعه پایدار و محیط زیست در طول روزهای هفته به صورت مداوم جلسه داشته است و در نظر دارد ماحصل این بحث ها را در راستای متحد کردن و استفاده از ایده ها و فعالیت های سازمان های مردم نهاد متمرکز کند.

—————————————————–

گفت و گو: حامدخسروشاهی_ ندا فرشباف

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.