حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

سفری در تبریز با کاروان سینما حقیقت

شناسه : 10449 04 ژانویه 2018 - 9:58 183 بازدید

[ad_1] تبریز ما: تبریز در نخستین روزهای زمستانی سال ۲۰۱۸ میزبان کاروان مستند سازان موفق ملی از یازدهمین جشنواره سینما حقیقت بوده که سفیران مهر و دوستی و فرهنگ این سرزمین خواهند بود. به گزارش تبریز ما، جهانگردان بسیاری همچون مارکوپولو، ابن بطوطه و ناصر خسرو و دیگران در سفرنامه خود از تبریز حکایت ها […]

سفری در تبریز با کاروان سینما حقیقت
پ
پ

[ad_1]

تبریز ما: تبریز در نخستین روزهای زمستانی سال ۲۰۱۸ میزبان کاروان مستند سازان موفق ملی از یازدهمین جشنواره سینما حقیقت بوده که سفیران مهر و دوستی و فرهنگ این سرزمین خواهند بود.

به گزارش تبریز ما، جهانگردان بسیاری همچون مارکوپولو، ابن بطوطه و ناصر خسرو و دیگران در سفرنامه خود از تبریز حکایت ها نوشته اند و اینک مستندسازان ملی سفیرانی شده اند برای گسترش فرهنگ و تاریخ مردم این خطه از ایران زمین تا همچون گذشته نام نیک شهر تبریز به گوش جهانیان برسد.
مستندسازان کاروان ۷۰ نفره یازدهمین جشنواره سینما حقیقت با هدف آشنایی بیشتر با شهر تبریز و مستند سازی و معرفی فرهنگ، تاریخ و مردم و جامعه این شهر، نخستین روز از سال ۲۰۱۸ را مهمان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و شهروندان تبریزی هستند.

 

روزی بارانی در ارتفاعات سرخ فام
آغاز سفر مستندسازان با ارتفاعات عینالی بود تا لذت اوج و صعود در میان کوه همیشه سرخ عون بن علی تجربه کنن و با بخشی از طبیعت این شهر را در یک روز بارانی آشنا شوند.
در این صعود مهمانان هنرمند تبریز با بخشی از تاریخ و منطقه های معروف این شهر آشنا شدند.
صعود با تله کابین به ارتفاعات عینالی شورانگیز بوده و یکی از مستندسازان حوزه طبیعت در این خصوص گفت: سرخی کوه و اب و هوای تبریز علی رغم سردی برایم جذاب و دلنشین بود و باتوجه به شنیده هایم از این شهر تبریز فرصت مستندسازی در حوزه طبیعت را نیز دارد که می تواند بخشی از پروژه کاروان حقیقت قرار گیرد.
هنرمندان، نخستین مسافران تبریز 2018
مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز گفت: مایه مباهات تبریز است که به استقبال اولین گروه از مهمانان هنرمند خود در سال 2018 رفته و بی تردید این حضور زمینه ساز تحولات مهمی در عرصه فعالیتهای سینمایی شهر تبریز خواهد بود.
حسین آذرنیا، با اشاره به اهمیت تمرکز هنرمندان کشور در خصوص معرفی توانمندی ها و جاذبه های شهر تبریز افزود: هنرمندان برجسته حاضر در جمع، زمینه ساز همراهی هر چه بیشتر دنیای فیلم و سینما با شهر تبریز خواهند بود.
وی ابراز امیدواری نمود مهمانان گرانقدر شهر تبریز پس از دیدن اماکن تاریخی و تفریحی شهر، امکان تولید آثار سینمایی و حضور هنرمندان تبریزی در تولیدات خود را فراهم آورند.
اساتید، مسئولان، چهره‌های سینمای مستند، هیات‌های انتخاب، داوری، نامزدها و برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با حضور در تبریز، شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 زمینه تهیه و تولید آثار سینمایی با موضوع شهر تبریز را بررسی نموده و تبریز را در قاب تصاویر تولیدات آتی خود قرار خواهند داد.
آشنایی با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و هنری خطه‌ آذربایجان‌شرقی، همراه با نمایش آثار منتخبی از یازدهمین جشنواره سینماحقیقت در سالن استاد صیامی مجتمع سینمایی 22 بهمن تبریز و… برخی اهداف و برنامه‌های سفر مستندسازان سینمای ایران به شهر تبریز است و در کنار این، گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر، فیلمسازان تبریزی و مسئولان در دستور کار این گروه هنرمند قرار دارد.

سفر در تاریخ با موزه مشاغل
ادامه نخستین روز از سفر مستندسازان به تبریز با سفر به تاریخ و آشنایی با مشاغل ازیاد رفته که روزگاری در این شهر برای خود رونقی داشتند، بود.
موزه مشاغل مستندسازان را در فرصتی کوتاه با فضایی نمادین و کوچک از بازار تبریز برد و آنها را با مشاغل منسوخ شده آشنا کرد.
محل کنونی موزه مشاغل که یخچال صادقیه بوده در سه طبقه ۱۲غرفه از مشاغل، دوربین های قدیمی و تاریخی و نمایشگاه عکس را به نمایش گذاشته که توجه مهمانان تبریزی را بسیار به خود جلب کرد.
امامی مستند ساز اهل دماوند با استقبال از این موزه آنرا در نوع خود بی نظیر دانست و گفت: غرفه های مشاغل با ظرافت خاصی حرف مختلف را به نمایش گذاشته و با نوع ارائه اش به صورت پخش صوت و ابزار چیده شده آنرا برای مخاطب ملموس کرده است.
مستند سازان غرق در غرفه مشاغل چرخی زده و گاه لباس های خیاطان را بر تن کرده و گاه در کسوت قاضی حکمی نوشتند.
در این میان دوربین ها با شاتر زدن بر ابزارالات تاریخی این موزه این روز را به پایان خود نزدیک کردند.
از سوی دیگر عاشیق تبریزی با اواز خوانی پایانی خوش به نخستین روز سفر مستندسازان هدیه داد تا با اواز “کوچه لره سو سپمیشم” هم خوش آمدگویی به مهمانان به دیار شعر و موسیقی گفته باشد و هم به نوای آهنگ از فرهنگی دیگر این سرزمین سخن رانده باشد.

هوای عالی و منظره شگفت انگیز کندوان، شایسته شناخت جهانی است
در دومین روز سفر، کاروان هنرمندان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از روستای تاریخی و شگفت انگیز کندوان بازدید کردند.
این گروه از هنرمندان که از یازدهم دی ماه مهمان شهر تبریز هستند، از روستای کندوان به عنوان یکی از روستاهای منحصر به فرد کشور و جهان بازدیدکردند.
مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در حاشیه این بازدید، ابراز امیدواری کرد با حضور هنرمندان مستندساز برجسته کشور در نقاط مختلف شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی، شاهد به تصویر کشیده شدن چهره استان در آثار سینمایی و مستند باشیم.
بزرگترین بازار جهان، عنوان شایسته بازار تبریز
در سومین روز،  بازار تاریخی تبریز میزبان هنرمندان مستندساز یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» بود.
مهمانان هنرمند شهر تبریز با حضور در بازار تبریز از بزرگترین بازار سرپوشیده به هم پیوسته آجری جهان بازدیدکردند.
هنرمندان در بازار تبریز با بخشهای مختلف این مجموعه دیدار نموده و از این مجموعه که به عنوان یکی از آثار جهانی کشور در سازمان یونسکو به ثبت رسیده، بازدید کردند.
تیمچه مظفریه، به عنوان یکی از زیباترین بخشهای بازار و مقصد بیشتر گردشگرانی که گشت و گذار در بازار را دوست دارند، میزبان این گروه هنرمند بود؛ همچنین مهمانان هنرمند مستندساز تبریز ضمن دیدار از مجموعه بازار، با پیشه وران، فروشندگان، اهالی و کسبه نیز به گفتگو پرداختند و تلاش کردند دیدگاه کاملتری نسبت به فعالیت و جریان زندگی در این مجموعه به دست آورند.
موزه عصرآهن، معرف بی مثال تاریخ تبریز
کاروان هنرمندان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در ادامه تاریخ گردی خود در سطح شهر تبریز، به بازدید از موزه آذربایجان و سایت موزه عصرآهن رسید.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، مهمانان هنرمند شهر تبریز با حضور در دو مجموعه مهم تاریخی شهر تبریز، با فضای موزه ای و تاریخی شهر بیش از پیش آشنا شدند.
در این بازدید، کاروان هنرمندان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران با حضور در محل موزه آذربایجان از بنا و اشیای به نمایش درآمده در دومین موزه تاریخی کشور بازدید نمودند. آثار موجود در موزه اذربایجان با عنایت به تاریخ این موزه، از سراسر کشور گردآوری شده و مجموعه ای کامل و ارزشمند را شامل می شود.
همچنین طبقه زیرین موزه با میزبانی از آثار حجم استاد احد حسینی، زمان مناسبی برای آشنایی با دغدغه های اجتماعی یک هنرمند برجسته جهانی است.
پس از موزه آذربایجان، هنرمندان مستندساز از سایت موزه عصر آهن تبریز بازدید نمودند. این محل به عنوان معرف صادق و بی بدیل تاریخ تبریز، از هزاران سال زندگی مردم در این محل سخن می گوید و راوی خاطرات نسلهای بسیاری است.
گفتنی است اساتید، مسئولان، چهره‌های سینمای مستند، هیات‌های انتخاب، داوری، نامزدها و برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با حضور در تبریز، شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 زمینه تهیه و تولید آثار سینمایی با موضوع شهر تبریز را بررسی کرده  و از نقاط تاریخی، تفریحی، دیدنی و جاذبه های تبریز بازدیدکردند.
تبریز سرشار از ایده های بکر برای تولید مستند است
کارگردان مستند «عیار مشروطه» در روال بازدید تبریز را به دلیل ویژگی های فراوان فرهنگی و تاریخی آن سرشار از ایده های بکر برای تولید مستند تاریخی دانست.
محمود یارمحمدلو، که به عنوان یکی از نخستین مهمانان تبریز در سال ۲۰۱۸ در حاشیه بازدید کاروان سینما حقیقت به موزه مشاغل آمده بود، اظهار داشت: مطالعه تاریخ تبریز در ادوار و سده های گذشته نشان می دهد، این شهر مملو از سوژه ها و مظاهری است که می تواند مورد توجه همه مستندسازان قرار گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال موضوع ستارخان و مجاهدت های وی در دوره مشروطه و نیز مقابله با روس ها یکی از درخشان ترین صفحه های تاریخ این سرزمین است که همواره جذابیت خود را دارد.
یارمحمدلو اظهار داشت: از سویی دیگر، فقدان تصویر مناسب و در خور شان برای ستارخان مشوق من در تولید مستند عیار مشروطه بوده و من تلاش کردم با مراجعه به منابع، گفتگو با صاحب نظران و آگاهان پرتوی به حیات این مبارز نستوه بیفکنم.
وی ادامه داد: روحیه و جسارتی که وی در دفاع از تمامیت ارضی و نیز پرچم ایران داشت بسیار پرشور است و من تلاش کردم که در مستند عیار مشروطه برای شخصیتی که از وی بر جای مانده است، وفادار بمانم.

مستند سازان سراغ ایده های بومی بروند
یک مستندساز جوان نیز با اشاره به اینکه  مستندسازان محلی می توانند با تمرکز بر ایده های بومی، تولیدات ناب و موثری از خود برجای بگذارند ادامه داد: سینمای مستند در تبریز به دلیل حضور مولفه‌های اجتماعی و سیاسی در سپهر تاریخی آن، امکان توجه بیشتری به این موضوعات را دارد.
محمدعلی شعبانی افزود: توجه به موضوعات محلی به دلیل آنکه زمینه ساز توجه به فرهنگ و تاریخ بومی است می تواند برای مخاطبان آن جذاب و بیادماندنی باشد.
وی از این زمینه به عنوان بخشی مغفول از تاریخ سینمای مستند یاد کرد و اظهارداشت: این بعد از سینما دربردارنده ویژگیهای منحصر بفردی است که برای بسیاری از مخاطبان و مورخان مورد توجه قرار گیرد.
شعبانی پیش از این با ساخت فیلم مستند «ملی بدون کارت» در جشنواره شهید آوینی جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.
 حضور مستندسازان در تبریز، مسیری برای ثبت  این شهر در ذهن مردم ایران

سفر کاروان سینماحقیقت به تبریز، از اولین برنامه‌های فرهنگی هنری در چارچوب اعلام سال 2018 با عنوان TABRIZ 2018 پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است.
بطوریکه  حضور مستند سازان یازدهمین دوره از جشنواره بین المللی سینما حقیقت در تبریز و ثبت این لحظات، میتواند تبریز را به تک تک مردم ایران  بشناساند.

 

————————-

نگارنده: مینا رزمی

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.