حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

زنان درخط مقدم حمایت از کالای ایرانی

شناسه : 13728 02 جولای 2018 - 7:35 306 بازدید

تبریز ما:نقش زنان در ترغیب سایر اعضای خانواده برای حمایت از کالای وطنی نقش غیرقابل انکاری است بنابراین نباید دربین زنان بی اعتمادی نسبت به کالای وطنی به وجود آید، هرقدر آنها نسبت به تولیدات داخلی بدبین شوند، خانواده نیز نگرش مثبتی به محصولات داخلی نخواهد داشت. به گزارش شهریاربه نقل از فارس،برخی از کارشناسان […]

زنان درخط مقدم حمایت از کالای ایرانی
پ
پ


تبریز ما:نقش زنان در ترغیب سایر اعضای خانواده برای حمایت از کالای وطنی نقش غیرقابل انکاری است بنابراین نباید دربین زنان بی اعتمادی نسبت به کالای وطنی به وجود آید، هرقدر آنها نسبت به تولیدات داخلی بدبین شوند، خانواده نیز نگرش مثبتی به محصولات داخلی نخواهد داشت.

به گزارش شهریاربه نقل از فارس،برخی از کارشناسان معتقدند زنان در خط مقدم نهضت حمایت از کالای ایرانی قرار دارند و نقش زنان در ترغیب سایر اعضای خانواده برای حمایت از کالای وطنی نقش غیرقابل انکاری است.هرقدر بتوان زنان را در این حوزه با خود همراه کرد، موفقیت‌های زیادی در این امر حاصل می‌شود.

از آن جایی که زنان بیشتر از مردان روحیه مصرف‌گرایی دارند بنابراین نقش زنان را نمی‌توان در این امر نادیده گرفت البته زنانی که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند هرکدام به سهم خود می‌توانند در این زمینه مفید و موثر باشند.

زنان خانه‌دار، نقاش، شاعر، استاد دانشگاه و سایر زنان که در حوزه‌های مختلف فعال هستند به زبان هنر،تصویر،سرودن شعر، سخنرانی و روش‌های گوناگون می‌توانند اهمیت و ضرورت حمایت از کالای وطنی را برای سایر زنان و اقشار مختلف مردم گوشزد کرده و آنها را با عواقب مصرف کالاهای خارجی با وجود داشتن مشابه داخلی آگاه کنند.

زنان در خانواده مخاطبان اصلی برنامه‌های تلویزیونی هستند و از صبح تا شب انواع برنامه‌های صبحگاهی تا شبانگاهی را تماشا می‌ کنند و در معرض دید،انتخاب و خرید کالاهایی هستند که در شبکه‌های مختلف سراسری تبلیغ می‌شوند و انواع پیشنهادهای خرید به آنان عرضه می‌شود، کالاهایی همچون کیف و کفش، محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، انواع لوازم خانگی و محصولات دنیای فناوری و دیجیتال و … از جمله محصولاتی هستند که در 24 ساعت شبانه‌روز بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جلب می‌کنند.

اگر اهمیت حمایت از کالای ایرانی برای زنان به خوبی تبیین شود که در اثر مشاهده تبلیغات بازرگانی و خرید اجناس و لوازم خانگی خارجی چه ضررهایی متوجه کارخانجات داخلی و کارگرانی که در این کارخانجات مشغول هستند، متوجه آنان است بدون شک آنها نیز در لیست خرید برای خانه تجدیدنظر کرده و خرید کالای ایرانی را در اولویت قرار می‌دهند.

به نظر می‌آید اگر ما اکنون به مصرف‌کننده‌های درجه یک و قهار در دنیا تبدیل شده‌ایم شاید بخشی از آن به حوزه زنان بازمی‌گردد که آسیب‌شناسی دقیق و درستی در این زمینه انجام نشده است.

همه جامعه در تغییر ذائقه مخاطبان و عموم شهروندان به سمت خرید و مصرف کالای ایرانی مسوولیت دارند و نقش زنان پررنگ‌تر است که هرکدام از آنها می‌توانند با برنامه‌های مختلف و در حد توان خود برای ترغیب و تشویق دیگران به خرید کالای ایرانی اقدام کنند.

 می‌توانم رنج کارگران ایرانی را به تصویر بکشم

لیلا ایرامی، یکی از بانوان نقاش شهرمان است، وقتی سووالم را با او مطرح می‌کنم که چگونه می‌تواند به عنوان یک بانوی نقاش در حمایت از کالای ایرانی نقش داشته باشد، می‌گوید: من با زبان تصویر و نقاشی‌هایم می‌توانم رنج کارگران ایرانی را به تصویر بکشم.

وی، زبان هنر را ماندگارترین زبان برای برقراری ارتباط دانست و گفت: با هنر نقاشی و طراحی می‌توان رنج خانواده‌هایی که پسر و پدران در اثر بیکاری متحمل می‌شوند را به جامعه نشان داد.

ایرامی ادامه داد: مصرف بی‌رویه کالاهای خارجی موجب تعطیلی کارخانجات داخلی و بیکاری مضاعف کارگران و تولیدکنندگان وطنی می‌گردد.در حالی که اگر هرکدام از ما شهروندان یک محصول داخلی تهیه کنیم، دیگر نیازی نیست که برای پیدا کردن شغل برای فرزندانمان به افراد دیگر رو بیاندازیم و واسطه‌گری کنیم.

ایرامی معتقد است: تا زمانی که زنان و مردان این کشور به این باور و نتیجه نرسند که راه نجات و استقلال کشور به دست خودمان رقم می‌خورد، نمی‌توان به بهبود اوضاع اقتصادی کشور امیدوار بود.

وی ادامه داد: با وجودی که طی سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب موضوع اقتصاد کشور را مسئله‌محوری و کلیدی کشور مطرح می‌کنند ولی باز هم یک جای کار می‌لنگد و آن طور که باید نتوانسته‌ایم طرح‌های رهبر معظم انقلاب را به خوبی اجرا کنیم.

ایرامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های عکس خود می‌گوید: اگر هرکدام از زنان در هر رشته‌ای که فعالیت می‌کنند با زبان خودشان بتوانند این موضوع را در جامعه نهادینه کنند، خیلی از گره‌های اقتصادی کشور باز می‌شود.

 

پیامدهای سمی خرید کالای خارجی بر پیکر اقتصاد کشور

یکی دیگر از بانوانی که در این زمینه با او هم‌صحبت می‌شوم، لیلا زارعی استاد دانشگاه است که مطمئنا می‌تواند نقش بیشتری در آگاه‌سازی زنان در جامعه داشته باشد.

وی به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید:با توجه به مقالاتی که اخیرا مطالعه کرده‌ام خرید هر کیلوگرم کالای خارجی در حالی که نمونه مشابه داخلی داشته باشد، دو فرصت شغلی را در کشور مصرف‌کننده از بین می‌برد.

زارعی با اشاره به نتایج برخی از تحقیقات افزود: با توجه به مصرف سرانه لوازم خانگی در کشور ما نتیجه همین می‌شود که نرخ بیکاری در کشور خیلی زیاد شده حتی به گونه‌ای که در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها نرخ بیکاری به ۵۰درصد نیز رسیده است .

وی با ذکر اینکه جامعه دانشگاهی با دانشجویان دختر و پسر سروکار دارند ،بهتر می‌توانند لزوم حمایت از تولیدات طنی را به نسل جوان آموزش داده و عواقب رقت‌انگیز و متاثرکننده عدم خرید و مصرف تولیدات داخلی را به آنها تبیین کنند.

زارعی ادامه داد: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه دانشگاهی سعی می‌کنم دانشجویانم را نسبت به این موضوع حساس کنم و از آن جایی که در جامعه ایرانی مادران در رأس خانواده قرار دارند و مدیر فرأیند خرید در خانه محسوب می‌شوند، بنابراین بیشتر از تمام اقشار جامعه باید زنان را نسبت به این موضوع حساس کرد و وظیفه فرهنگی زنان در قبال این مسئله برای آنها بازگو شود.

بیکاری کارگران جوان، شرمندگی پدران مقابل فرزندان عدم امکان تحصیل دانش‌آموزان، ورشکستگی کارخانجات تولیدی داخلی، از هم پاشیدن خانواده ها در پی به وجود آمدن مشکلات اقتصادی در خانواده‌ها، گرفتار شدن هر یک از اعضای خانواده با انواع ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، بزهکاری، حاشیه‌نشینی و بسیاری از امور از جمله عواقب عدم حمایت از تولید ملی است که زنان جامعه باید به  پیامدهای مثبت و منفی حمایت از کالای وطنی واقف بوده و به عنوان فرد پیشتاز در خانواده این موضوع را برای فرزندان خود بیاموزد و در جهت آگاه‌سازی دیگر زنان نیز هوشمندانه عمل کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم مغایرت بسیاری از ‌کالاهای خارجی وارداتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه پوشاک هیچ تناسبی بین مانتوهای وارداتی جلوباز، آستین کوتاه و شلوارهای کوتاه با فرهنگ ایرانی وجود ندارد و می‌خواهند از طریق واردات فرهنگ غرب را در کشور حاکم کنند.

زارعی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی زنان اظهار داشت: متاسفانه در بین بسیاری از زنان مسابقه برترین برندها به راه افتاده است، تجملات و مصرف‌گرایی به قدری افزایش پیدا کرده است که آنها فقط به دنبال این هستند که ببینند آخرین مدهای پوشاک و لوازم خانگی و لوازم آرایشی چیست و به دنبال آن لیست بلند بالایی برای خرید تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با وجود داشتن این نوع اخلاق در بین زنان نباید از یک نکته غافل شد و آن موضوع این است که نباید در بین زنان بی‌اعتمادی نسبت به کالای وطنی به وجود آید، هرقدر آنها نسبت به تولیدات داخلی بدبین شوند خانواده نیز نگرش مثبتی به محصولات داخلی نخواهند داشت.

هرقدر مادر یک خانواده مصرف گراتر باشد همسر و فرزندان خود را به سوی مصرف‌گرایی سوق می‌دهد و این چرخه همچنان ادامه دارد و مادر به عنوان یک زن الگوکه علاقه زیادی به مصرف دارد، معرفی می‌شود.

نباید فراموش کرد زنان در اقتصاد پایدار خانواده نقش دارند و به نوعی می‌توان گفت الگوی مصرف خانواده را مدیریت می‌کنند، اگر در توسعه پایدار اقتصادی و تولید کشور به زنان به عنوان یک نیروی مولد نگریسته شود، می‌‌توان به اهداف کمی و کیفی طرح‌ها و برنامه‌یزی‌ها امیدوار بود.

با توجه به نقش یک مادر در خانواده ایرانی به نظر می‌رسد آنها پیشتاز یک نهضت و جریان هستند، جریانی به نام حمایت از تولید ملی و کالای وطنی که اگر چنین جریانی ایجاد شود، بدون شک بازار ایران توسعه یافته و پویایی خود را حفظ می‌کند.

ضروری است که زنان بپذیرند حمایت از کالای ایرانی در حال حاضر به عنوان یک وظیفه جهادی زنان در خانواده تعبیر می‌شود و آنها سعی کنند با پرهیز از اسراف و تبذیر در خانواده به عنوان الگوی خوب برای سایران  مطرح شوند.

جایگزینی کالای داخلی و ترجیح دادن آن بر کالای خارجی باعث رونق یافتن میزان تولیدات کارخانجات داخلی و حل مشکل بیکاری فزآینده در جامعه می‌شود.

حمایت کردن از تولید ملی موجب رونق اقتصادی و افزایش سرمایه در گردش اقتصاد کشور می‌شود، بنابراین ضروری است که خانواده‌ها خود را مجاب کنند که نسبت به خرید و مصرف کالای وطنی تعصب داشته باشند.

معصومه درخشان

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.