حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

تبریز و معضل «حاشیه‌نشینی روستایی» /۴۶۰ هکتار بافت تاریخی، مبدا پیداش شهر تبریز

شناسه : 11344 28 ژانویه 2018 - 16:10 187 بازدید

تبریز ما: معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز از مطالعه، شناسایی و تفکیک ۴۶۰ هکتار بافت تاریخی تبریز خبر داد و گفت: این بافت ارزشمند، جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر را در مرکز شهر پوشش داده و مبدا تاریخی پیدایش شهر تبریز به شمار می‌رود. به گزارش تبریز ما، محمد عزتی در نشست هم‌اندیشی مسئولان […]

تبریز و معضل «حاشیه‌نشینی روستایی» /۴۶۰ هکتار بافت تاریخی، مبدا پیداش شهر تبریز
پ
پ


تبریز ما: معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز از مطالعه، شناسایی و تفکیک ۴۶۰ هکتار بافت تاریخی تبریز خبر داد و گفت: این بافت ارزشمند، جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر را در مرکز شهر پوشش داده و مبدا تاریخی پیدایش شهر تبریز به شمار می‌رود.

به گزارش تبریز ما، محمد عزتی در نشست هم‌اندیشی مسئولان استانی و شهری تبریز با رئیس دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در کشورمان، با بیان این مطلب اظهار داشت: برنامه‌ها و طرح‌های شهرسازی تبریز، در کنار نوسازی و تحکیم بافت ناکارآمد شهری، حفاظت از بافت‌های تاریخی را با حساسیت و جدیت پیگیری می کند.

وی اظهار داشت: سیاست دولت ایران در دو سال گذشته، بازآفرینی پایدار شهری است که شامل بافت‌های فرسوده، حاشیه‌نشین، روستایی، تاریخی و بافت های مسئله‌دار است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز تصریح کرد: بافت فرسوده تبریز به وسعت ۲۵۰۰ هکتار، بافت حاشیه‌نشین در قالب ۱۸ مجموعه در ضلع شمال شهری با وسعت ۲هزار هکتار، بافت مسئله‌دار در جنوب‌غرب، جنوب‌ و شرق تبریز، وضعیت کلی بافت ناکارآمد شهری را تشکیل می‌دهد.

عزتی ادامه داد: محلات هدف بازآفرینی شهری، به تفکیک وضعیت، موقعیت شهری و جمعیت تفکیک و شناسایی و مطالعه شده است.

وی با بیان این‌که رشد روستاهای اطراف  تبریز، مانند سایر کلان‌شهرهای کشور، افزایش جهشی داشته است، افزود: مهاجرت روستایی به سمت روستاهای حومه شهر جریان یافته و پدیده حاشیه نشینی روستایی را که امروز معضل عمده کلان‌شهرهای جهان است تشکیل داده‌است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با تاکید بر این‌که در خصوص بافت فرسوده تبریز لازم بوده تا اقداماتی به عنوان محرک توسعه صورت بگیرد، گفت:  پروژه عتیق به عنوان سریع‌ترین پروژه در تمللک و احداث، در کنار پروژه چهار راه شهید بهشتی، از اقدامات شاخص شهرداری تبریز در حوزه بافت فرسوده شهری است.

عزتی یادآور شد: بلوک میارمیار از طریق اوراق مشارکت تملک شده و البته یکی از طرح‌های آن با توجه به تاکیدات یونسکو در زمینه میراث فرهنگی، بازنگری شده و هم‌اکنون در مراحل مطالعه و طراحی مجدد است.

وی اضافه کرد: پروژه آیسان از دیگر اقدامات شهرداری در تحکیم و نوسازی بافت فرسوده مرکز شهر است که مراحل اجرایی آن با همکاری بانک شهر و بخش خصوصی جریان دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با بیان این‌‌که شهرداری تبریز در قالب مشارکت‌های مستقیم، دو پروژه «۱۷۱ واحدی شهرک ارم» و «۶۰۰ واحدی شهرک اندیشه» را اجرا کرده‌است، گفت: این دو پروژه از نظر مداخله مستقیم اجرایی در بافت حاشیه‌نشین، یک طرح پایلوت ارزشمند در کشور به شمار می‌رود، اما رفع مشکلات بافت های ناکارآمد و ایجاد اتفاق جدی در این بافت‌ها، نیازمند عزم جهادی تمام دستگاه‌های اجرایی است.

عزتی با اشاره به سایر طرح‌ها و اقدامات معاونت شهرسازی گفت: جابجایی میدان صاحب‌آباد، طرح تفصیلی منطقه مایان، سامان‌دهی محله شمس‌آباد، احیا و بازآفرینی بافت فرسوده بلوک گلستان، بلوک گجیل، نوسازی محله چوخورلار و بهسازی محله قازان‌داغی از جمله طرح‌های حوزه شهرسازی شهرداری تبریز است که در صورت همکاری عموم دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، با سرعت بیشتری نتیجه‌بخش خواهد بود.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.