سه شنبه, ۶ آذر ۱۴۰۳ /
27847
۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۵:۲۷
459 بازدید
۰

تبریز۲۰۱۹

سال ۲۰۱۸ با همه اتفاقات مثبت و منفی و فرصت‌سوزی‌های تأسف‌برانگیز آن تمام شد و به همراه آن عمر نماد «تبریز ۲۰۱۸» نیز به پایان رسید. شکی نیست که مدیران شهری می‌توانستند از این فرصت تاریخی برای معرفی تبریز استفاده بهتر و بیشتری بکنند اما اینکه آیا از این فرصت استفاده بهینه شد یا نه […]



سال ۲۰۱۸ با همه اتفاقات مثبت و منفی و فرصت‌سوزی‌های تأسف‌برانگیز آن تمام شد و به همراه آن عمر نماد «تبریز ۲۰۱۸» نیز به پایان رسید. شکی نیست که مدیران شهری می‌توانستند از این فرصت تاریخی برای معرفی تبریز استفاده بهتر و بیشتری بکنند اما اینکه آیا از این فرصت استفاده بهینه شد یا نه موضوع محوری این مطلب نیست و آن را به صاحبان خرد احاله می‌دهیم. مسلماً در این موضوع خاص مردم همچنان باید مطالبه‌گر باشند و مسئولین پاسخگو؛ و اهل خرد و متخصصان امور نیز لازم است دلایل عدم موفقیت این پروژه را تبیین و نقایص آن را آشکار کنند.

 

تبریز۲۰۱۹

باری، سال ۲۰۱۸ با همه خاطرات تلخ و شیرین آن تمام شد اما شهر تبریز و پتانسیل‌های تاریخی، فرهنگی و انسانی آن تمام نشده است. هرچند که سال ۲۰۱۸ به پایان رسیده است ولی خوشبختانه این آخر دنیا نیست و سال ۲۰۱۹ شروع شده و به قول معروف «ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است» و «سو بو کاسادا»! با انجام برخی اقدامات اساسی می‌توان بخشی از آب رفته را به جوی بازگرداند و این مایه امید است. در اینجا به چند مسئله محوری اشاره می‌شود که توجه به آنها می‌تواند آینده روشنی را برای گردشگری شهر تبریز رقم بزند:
– امروزه یکی از مهمترین و اثرگذارترین فاکتورهای جذب گردشگر «انسانی‌سازی» و «محلی‌سازی» همه امور مربوط به گردشگری است. در کنار بهره‌مندی از پتانسیل‌های نهادی و مدیریتی و استفاده از تجارب موفق جهانی لازم است به استعدادهای انسانی و بومی توجه ویژه گردد.
– مشاوره با نخبگان و افراد مجرب در امر گردشگری و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارتقای سواد گردشگری مدیران شهری موجب تسهیل و تسریع امور در آتیه می‌شوند و این یکی از ضروری‌ترین اقدامات مربوط به حوزه گردشگری شهری است که فقر اطلاعاتی از سر و روی آن می‌بارد.
– مردمی‌سازی اقدامات و تشریک و تسهیم مردم در برنامه‌ها باید در اولویت باشد و لازم است مردم هسته مرکزی هر نوع برنامه اجرایی و عمومی باشند. آنها باید در تصمیم‌گیری و اجرا سهیم باشند. مشاوره با نهادهای عمومی و سازمان‌های مردم‌مدار و اجرای نظرسنجی‌های مختلف برای پی بردن به نظرات مردم ضرورت دارد. همچنین برگزاری بازارهای محلی (مثل بازار روز در محلات مختلف شهر) و نمایشگاه‌های بومی (همانند نمایشگاه صنایع دستی به صورت بی‌واسطه و از تولید به مصرف؛ نمایشگاه طبیعی بازی‌های بومی و محلی و …) نیز موجب تقویت حضور مردم و احیای جمعیت‌های خفته و استعدادهای جمعی نهفته در عرصه عمومی گردشگری می‌شوند.
– در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی باید به جاذبه‌های انسانی نیز اهمیت داده شود. گردشگران عموماً برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی می‌آیند اما با انجام برخی کارها می‌توان به معرفی «جاذبه‌های انسانی» منطقه نیز کمک کرد. لذت بازدید از یک فستیوال مذهبی (همانند مراسم عاشورا در بازار تبریز) و مراسم بومی و محلی (مثل کوچ عشایر و یا جشن برداشت محصول) و آشنایی با فرهنگ عمومی یک ملت کمتر از بازدید از موزه‌ها و خانه‌های تاریخی نیست.
– استفاده از ظرفیت‌های بدیع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نوظهور برای معرفی جاذبه‌های شهر تبریز و جذب گردشگر کمک به سزایی می‌کند. معرفی داشته‌ها و نیز نشان دادن ظرفیت‌ها مسلماً به جذب گردشگر و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی منتج خواهد شد.
– «نهادسازی» مهمترین و پایدارترین امر ضروری در عرصه گردشگری شهری است. بهره‌مندی از نهادهای رسمی موجود و تأسیس نهادهای نوینی که توانایی ایجاد رابطه با گردشگران داخلی و خارجی و نیز ارتباط با افراد و سازمان‌های مرتبط را داشته باشند نه تنها یک اولویت بلکه یک ضرورت اساسی است.
در نهایت باید گفت که سال ۲۰۱۸ تمام شد و با اتمام آن پرونده «تبریز ۲۰۱۸» نیز بسته گردید. اما پرونده «شهر تبریز» و «تبریز ۲۰۱۹» همچنان مفتوح است و می‌توان با اتخاذ رویکردهای مناسب بخشی از قصورات سابق را جبران کرد. پیشنهاد به مسئولان شهری این است که «مدیران و مجریان اداری و دولتی کافی نیستند، مردم را در امر گردشگری سهیم سازید».

منبع خبر «» است و آژانس خبری تحلیلی تبریز ما – اخبار سیاسی تبریز – اخبار اجتماعی تبریز – اخبار ورزشی تبریز – اخبار تراختور – اخبار فرهنگی تبریز – تبریز خبر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 27847 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  0989142578922  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه آژانس خبری تحلیلی تبریز ما – اخبار سیاسی تبریز – اخبار اجتماعی تبریز – اخبار ورزشی تبریز – اخبار تراختور – اخبار فرهنگی تبریز – تبریز خبر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
7 سال پيش [ 56708 بازدید ]
7 سال پيش [ 31946 بازدید ]
7 سال پيش [ 17293 بازدید ]
5 سال پيش [ 16980 بازدید ]
4 سال پيش [ 10667 بازدید ]
7 سال پيش [ 10369 بازدید ]
7 سال پيش [ 9788 بازدید ]
7 سال پيش [ 9305 بازدید ]
5 سال پيش [ 7572 بازدید ]
6 سال پيش [ 6500 بازدید ]
5 سال پيش [ 6066 بازدید ]
3 سال پيش [ 5975 بازدید ]
3 سال پيش [ 5397 بازدید ]
6 سال پيش [ 5203 بازدید ]
2 سال پيش [ 4755 بازدید ]
4 سال پيش [ 4737 بازدید ]
6 سال پيش [ 4703 بازدید ]
4 سال پيش [ 4546 بازدید ]
3 سال پيش [ 4506 بازدید ]
3 سال پيش [ 4462 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 2 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 3 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 3 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 4 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 5 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 8 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 9 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 9 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 10 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 10 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 11 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 11 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 11 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 12 دقيقه پيش [ 0 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 12 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 13 دقيقه پيش [ 1 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 465 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 9 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 5 سال پيش [ 1062 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 237 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 19 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 268 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 653 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 80 بازدید ]
نویسنده تبریز ما 6 سال پيش [ 107 بازدید ]
پریا دادوند 5 سال پيش [ 802 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 256 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 10 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 244 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 286 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 22 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 269 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 10 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 269 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 227 بازدید ]
آژانس خبری تبریز ما 7 سال پيش [ 10 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید