حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 7 ذو القعدة 1445 Tuesday, 14 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11406 تعداد نوشته های امروز : 0×

تاریخ از روی هنر معماری و مجسمه ها نوشته شده است

شناسه : 7860 26 اکتبر 2017 - 9:27 484 بازدید

تبریز ما: دومین کارگاه ساخت سردیس پرتره مشاهیر تبریز در حالی چهارمین روز خود را سپری می کند که تقریبا شکل ظاهری مجسمه ها بیرون آمده و گویا ریزی کاری های آنان باقی مانده است. به گزارش تبریز ما، ضلع شمالی محوطه شهرداری تبریز در چهارمین روز این کارگاه بازدیدکنندگانی را به خود جذب می […]

تاریخ از روی هنر معماری و مجسمه ها نوشته شده است
پ
پ

تبریز ما: دومین کارگاه ساخت سردیس پرتره مشاهیر تبریز در حالی چهارمین روز خود را سپری می کند که تقریبا شکل ظاهری مجسمه ها بیرون آمده و گویا ریزی کاری های آنان باقی مانده است.

به گزارش تبریز ما، ضلع شمالی محوطه شهرداری تبریز در چهارمین روز این کارگاه بازدیدکنندگانی را به خود جذب می کند که عاشق زیبایی و هنر هستند.

جمعی از هنرمندانی که در این دوره جمع شده اند تا سردیس مشاهیر تبریز را طراحی کرده و بسازند. قرعه کشی که برای ساخت سردیس مشاهیر تبریز انجام شده به هر کدام از هنرمندان یکی از سرامد عصر خود رسیده است که بعد از قرعه کشی هر کدام به نوعی با آن عجین شده اند.

 مجسمه ی سردیس اسیر علی تبریزی معمار تبریزی، استاد معماری سنان که تاثیری انکار ناپذیر در شکل گیری معماری عثمانی داشته است به یک هنرمند تبریزی رسیده است که ذوق عجیبی برای ساخت آن دارد.

علی میرزایی می گوید: عکسی از استاد اسیر علی تبریزی بر عکس کلی آثار هنری که از خود برجا گذاشته در دسترس نیست.

وی ادامه می دهد: با مطالعاتی که از معماران دوران عثمانی و هنرمندان آن دوره بدست آورده ام یک تصویر ذهنی از استاد در ذهنم ایجاد کرده ام که بیشترین انطباق را نیز با معماران آن عصر داشته باشد  چرا که پرتره به نام ولی ثبت خواهد شد به همین منظور این برای من جالب است و البته حساسیت کارمن را بالا می برد.

هنرمند مجسمه ساز تبریزی با اشاره به نقش مکملی بین مجسمه سازی و معماری می گوید: در طول تاریخ هنرمندان بسیاری بوده اند که در عین حال که مجسمه سازی می کردند معمار نیز بوده اند نمونه آن میکل آنژ مجسمه سازی که زندگی اش با هنر معمار قرین بوده است.  

میرزایی که از مشاهیر آذربایجان ساخت سردیس علامه امینی، استاد تبریز ما، شهید کسایی، شهدای مدافع حرم از جمله شهید حججی شهید محمد گلزار و شهید محمد علیپور را در رزومه کاری خود دارد، ادامه می دهد: آثار حجمی و مجسمه سازین نصب شده در سطح شهر نقش بسیار موثری در زیبایی های شهر و القاء فرهنگ و پیشینه آن شهر دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار تبریز ما می افزاید: تاریخ هر منطقه بر اساس فرهنگ و هنر نوشته شده بخصوص معماری و مجسمه سازی که در مبلمان شهری موثر است و هر گردشگر در بدو ورود با معماری و آثار حجمی کار شده در سطح شهر آن منطقه را می شناسد. این عوامل نشان از اهمیت این هنر در طول قرن ها دارد.

هنرمند تبریزی وضعیت کنونی مجسمه سازی شهر تبریز را روبه رشد می داند ولی معتقد است: در کشورمان از لحاظ شهری نسبت به آثار تولید شده در دنیا چندان جایگاه مناسبی نداریم ولی در داخل کشور نیز می توان گفت که تبریز بعد از تهران و مشهد در این زمینه خوب عمل کرده هرچند بهتر از اینها می تواند باشد.

میرزایی می گوید: وقتی ما به مشاهیر و بزرگان شهرمان افتخار می کنیم پس باید آنان را نکوهیده و در شان آنان بزرگ بداریم. ساخت پرتره سردیس این عزیزان یکی از فعالیت های ارزنده در این زمینه است.

وی با اشاره به اهمیت تشویق و ترغیب هنرمندان بومی مسجمه سازی و آثار هجمی ادامه می دهد: باید به هنرمندان بومی این فرصت و انگیزه داده شود تا فعالیت های خود را روز به روز تقویت کنند و این عمل با مدیریت درست در فضای شهری و کارشناسی شده و البته به صورت مدون نه مقطعی و گذرا باید انجام گیرد.  

میرزایی با اظهار خوشحالی از انتخاب شهردار جدید معتقد است: شهردار جدید ذهنیت فرهنگی دارد و زیباسازی و معماری شهری  برایش مهم است ما امیدواریم با شروع فعالیت ایشان بیش از پیش عرصه برای فعالیت این هنر فراهم شود.

هنرمند تبریزی در پایان تصریح کرد: هنرمندان در طول تاریخ همیشه همپا با شاهان بودند همیشه حاکمان از قشر معماران و مجسمه سازان مشاوره میگرفتند این عمل بهترین گواه برای اهمیت این هنر است .

میرزایی می گوید: همه اجسام فیزیکی به مرور تاریخ نابود می شود و در طول زمان از بین می روند بغیر از آثار هنری که زبان گویای فرهنگ و هویت منطقه است که مردم در نگه داشتن آن حساسیت ویژه ی دارند و اگر شرایطی پیش بیایید که هنرمندان در تبریز بماند و هنر خود را صرف این شهر کنند، تاریخ این شهر ماندگار خواهد بود.

گفتنی است؛  خروس فروش دوره گرد نصب شده در اول تربیت مرغ ، بار بر فرش نصب شده در منطقه بازار و کتیبه های خوشنویس برجسته بوستان قرآن از جمله آثار این هنرمند خلاق تبریزی است.

مهدیه فرج زاده

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.