حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

با کاروان آئین حسینی(۷)| مظفریه تبریز، جلوه فاخر عزاداری حسینی+ تصاویر

شناسه : 31302 08 سپتامبر 2019 - 10:54 198 بازدید

با کاروان آئین حسینی(۷)| مظفریه تبریز، جلوه فاخر عزاداری حسینی+ تصاویر ،  بازارتبریز، آئینه تمام‌نمای رفتار و کردار مردم این شهر است. غیر از بعد اقتصادی، ارتباط مردم با بازار در ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز تعریف شده‌است. عزاداری ایام محرم در شهر تبریز با بازار و خصوصا سرای  مظفریه گره خورده‌ است. به نوعی […]

با کاروان آئین حسینی(۷)| مظفریه تبریز، جلوه فاخر عزاداری حسینی+ تصاویر
پ
پ

با کاروان آئین حسینی(۷)| مظفریه تبریز، جلوه فاخر عزاداری حسینی+ تصاویر

،  بازارتبریز، آئینه تمام‌نمای رفتار و کردار مردم این شهر است. غیر از بعد اقتصادی، ارتباط مردم با بازار در ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز تعریف شده‌است. عزاداری ایام محرم در شهر تبریز با بازار و خصوصا سرای  مظفریه گره خورده‌ است. به نوعی می‌توان گفت نشانه و نماد عزاداری تبریز، بازار مظفریه است.   بازار تبریز و خصوصا تیمچه‌ مظفریه در سال‌های دور تمام دهه‌ محرم را میزبان دسته‌های عزاداری سالار شهیدان بود. بعدها تنها از روز پنجم؛ و بعد از دوران حکومت پهلوی تا زمان حاضر تنها از روز هشتم این عزاداری شروع می شود و تا سومین روز بعد از شهادت امام حسین(ع) ادامه پیدا می‌کند. عزاداران در تمام طول بازار تبریز حرکت می‌کنند اما اوج این عزاداری در سرای مظفریه است. تمام اهالی بازار و خصوصا تیمچه‌داران سرای مظفریه؛ نسل اندر نسل وظیفه و علاقه دارند که در روزهای عزای امام حسین(ع) میزبان خادمان و دوستداران آن حضرت باشند. این خدمت‌رسانی گاه به صورت میزبانی در تیمچه‌ها و یا به صورت پخش غذا و چای نذری صورت می‌گیرد. معمولا از روز هشتم تا دوازدهم محرم هیچ مغازه‌ای در بازار به کسب و کار مشغول نیست و همه به عشق امام حسین(ع) در حال برگزاری مراسمات عزاداری در گوشه کنار بازار هستند. همان‌طور که در بخش پیشین گفته‌شد؛ هر محله از محلات تاریخی تبریز دارای سه دسته عزاداری با نام‌های عرب، عجم و زنجیرزن است. در گذشته این هئیت‌ها با توجه به اصناف و شغل و گاهی طبقه اجتماعی مردم؛ مخاطبان خاص خود را داشت. لوطیان و طراران و شغل‌های سخت اغلب مشتری هیئت‌های عرب بودند. زنجیرزنان، طبقه میانی اجتماع و شغل‌های شهری مانند عطاری و بزازی و… را به خود جذب می‌کردند. تاجران و طبقه مرفه جامعه نیز به هیئت‌های عجم می‌رفتند. اما امروز تقریبا این تقسیم‌بندی از بین رفته و بیشتر افراد بر اساس ذوق و سلیقه، هیئت خود را انتخاب می‌کنند. این هیئت‌ها به ترتیب در بازار عزاداری می‌کنند و خود را بر اساس نظم از پیش تعیین‌شده‌ای به سرای مظفریه می‌رسانند. چینش افراد هیئت‌ها در مظفریه متفاوت است. اما معمولا سعی می‌شود که پیرغلامان و سپیدمویان در ابتدای صف حرکت کنند، جوانان در مرکز و کودکان در انتها. معمولا هر هیئت میاندار مخصوص خود را دارد که به حرکت آن نظم می‌دهد. گاه که به هر دلیل صدای مداح به گوش مخاطب نمی‌رسد یا میاندار احساس می‌کند که رکودی به جان هیئت افتاده؛ وظیفه دارد با فریادهایی صدای اهالی هیئت را بلند کند و آنها را به واکنش وادار کند. مثلا فریاد می‌زند: قول لاری قلمتا عزاداران بگویند:اباالفضلیا شعارهایی از این جنس. عموما تلاش می‌شود که دسته‌های عزاداری در روزهای مختلف به نوعی حرکت کنند که در حق دسته‌های دیگر اجحافی صورت نگیرد. مثلا ترتیبی اتخاذ می‌شود تا هیئتی که در روز اول به عنوان اولین دسته حرکت می‌کند در روز دوم مثلا در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد و روز آخر به عنوان آخرین دسته حرکت می‌کنند.  ترتیب حرکت بیست و هشت دسته‌ عزاداری در بازار تبریز بر حسب قرعه‌کشی است. در روزگار پهلوی، سرپرستان هیئات مذهبی با حضور در شهربانی این قرعه کشی را ترتیب می‌دادند. ولی امروزه در مجمع سرپرستان در حضور نماینده نیروی انتظامی این قرعه کشی صورت می‌گیرد.    موضوعات عزاداری در بازار تاریخی تبریزموضوع روز اول عزاداری بازار تبریز-یعنی روز هشتم محرم- بسته شدن آب فرات و توسل به علی اصغر(س) است. تمام افراد و دسته جات حاضر در بازار حول این محور شعر می خوانند. اشعاری مانند: کوفه دن فرمان یتیشدی ابن سعد بی حیایهباغلاسین راه فراتی اهل بیت مصطفیایه در روز نهم محرم، عزاداری هیئات در مورد حضرت ابوالفضل عباس(س) است. تمام دسته‌های عزاداری یک صدا در شان علمدار کربلا، شعر می‌خوانند و عزاداری می‌کنند. تنوع نوحه‌های آذری درباره حضرت عباس(ع) بسیار زیاد است. از آن جمله می‌توان اشاره کرد به: ای جماعت تا وارام اسلامه نصرت ایلرمصاخ الیم گئتدی صول اللی دینه خدمت ایلرمتا منی گهواره یه سالدی آنام ام البنینوردی بیر سوت سینه دن هر قطره سی آیین دینبسله دی دینه منی حامی امیرالمومنینجوهر ذاتیم دی دینیم دن حمایت ایلرم در روز عاشورا عمده اشعار درباره غارت خیام و اصطلاحا «قتلگاه اول» است. منظور پیرغلامان از «قتلگاه اول» ماجرای قتلگاه و شهادت امام حسین(ع) است: دور ایله چاره یا اخا اماندی خیمه لر یاناراگرچه دوتموری دیلیم گرگ دیم نلر یانارسیخوبدی منجنیق غم سلیل آل احمدیآلوب آرایه کفز اودی سلاله ی محمدیقالوب اود ایچره مظهر جمال پاک سرمدیگوروبدی آتش بلا بو حالی سس چکر یانارورق ورق داغیتدیلار رساله ی رسالتیدرست محکم ایتدیلر قواعد ضلالتیپریده رنگیمون منیم بو حله وار دلالتیاو دور دلیل گوزلریم توکر سرشگ تر یاناریادور ای یارالی یاتما سینیق نیزه لر اوستهاشرار عرب گتدی یورش خیمه لر اوسته… در روز یازدهم «قتلگاه دوم» خوانده می‌شود. منظور از «قتلگاه دوم»، کوچ اسرا از کربلا و ورود ایشان به کوفه است: نیزه ده قارداش باشین هریان گدرآردی جا بیر جمع سرگردان گدرزینبین قوران آخن گؤز یاشیوامنده یاننام اوغلووا قارداشیواتا نظر ساللام یارالی باشیوابو اورکدن قطره قطره قان گدر روز دوازهم عزاداری بازار درباره ی دفن شهدا و نیز ماجرای کوفه است: حق ایستدی بیر نوعیله دفع محن اتسینامر ایله دی سجاده حسینه کفن اتسین برای دیدن گزارش تصویری بازار تبریز اینجا را کلیک کنید. ******************** نگارنده: لیلا حسین‌نیا ***************** انتهای پیام/۶۰۰۰۱ 

منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.