حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

باید ها و نبایدهای شهروندی به وقت زلزله!

شناسه : 8537 14 نوامبر 2017 - 5:14 210 بازدید

[ad_1] زلزله با هر بزرگی که رخ بدهد حتما پس از آن پس لرزه هایی دارد که می تواند نظیر پس لرزه های بم با چند ساعت اختلاف رخ دهد لذا خروج از منزل و قرار گرفتن در یک محیط امن تا چندین ساعت پس از زلزله نباید فراموش شود، عدم تردد در مناطق زلزله […]

باید ها و نبایدهای شهروندی به وقت زلزله!
پ
پ

[ad_1]


زلزله با هر بزرگی که رخ بدهد حتما پس از آن پس لرزه هایی دارد که می تواند نظیر پس لرزه های بم با چند ساعت اختلاف رخ دهد لذا خروج از منزل و قرار گرفتن در یک محیط امن تا چندین ساعت پس از زلزله نباید فراموش شود، عدم تردد در مناطق زلزله زده یک اصل است ،بنابراین فکر عکاسی از مناطق زلزله زده یا کمک به مصدومین در حالیکه نیروهای امداد و پشتیبانی در منطقه هستند را از ذهنتان بیرون کنید.

 

 

آغاز زلزله

 

شاهدان زيادي پس از زلزله گفته اند كه با صدايي عجيب روبرو شده اند بله اين مطلب درست است در ابتدا صدای نامتعارفي شنيده ميگردد و به سرعت لرزش های اوليه که معمولا با شدت بالا نيستند خواهند رسيد و پس از آن موج اصلی با مدت زمان چند ثانيه ای و پس از آن پس لرزه هايی با شدت پائين و اتمام زلزله !

 

گاهی اين چند لحظه مابين مراحل زلزله چند دقيقه وحتی همچون بم چند ساعت است، بصورتي كه خود پيش لرزه ها را ما با زلزله اصلي اشتباه ميگيريم ، بم در ساعات پايانی شب دو بارلرزيده بود اما عزيزان ما يا با بی توجه به آن در منازل خود خوابيدند و يا چند ساعتی را که سرمای بيرون به آنها امکان تحمل داده بود را در حياطها ماندن و سپس به داخل باز گشته و خوابيدند ! …..

 

پس اول از همه اگر زلزله کوچکی را تجربه کرديد فراموش نکنيد که ممکن است موج اصلی در راه باشد مکان های امن خانه را برای استراحت در نظر بگيريد . حتمابا هوشياري بخوابيد اگر امکان خوابيدن در حياط را داريد به عنوان يک تفريح هم شده شبی را با عزيزانتان در حياط بيدار بمانيد،البته توجه كنيد كه از آوار ديوارهاي حياط و خود ساختمان ايمن باشيد .

 

قبل از زلزله

 

سعي کنيد يک جعبه کمکهاي اوليه در محلي امن و محکم نگهداري کنيد يک راديوي باطري دار چراغ قوه پتو کبريت بيل و کلنگ را در جاي مطمئني قرار دهيد يک ظرف پلاستيکي محتوي آب آشاميدني رادر محلي مستحکم قرار دهيد و هر از چندي آب آنرا عوض کنيد.

 

از نحوه قطع برق آب و گاز مطلع گرديد و اين کار را به همه اهالي خانه ياد بدهيد.

 

اشياي سنگين را در محل هاي مرتفع قرار ندهيد

 

محل خواب خود را دور از پنجره ها آيينه ها و قاب عکس قرار دهيد و دقت کنيد که زير آشياي آويختني مثل لوستر گلدانهاي آويز و اشياي تزييني نخوابيد.

 

اشيا شکستني را در محل امني قرار دهيد

 

مواد آتش زا را از نزديکي آبگرمکن و اجاق دور کنيد

 

همه راههاي خروجي محل زندگي کار يا تحصيل خود را شناسايي کنيد

 

نحوه کار با کپسولهاي آتش نشاني را فرا بگيريد.

 

آشنايي با جعبه امداد ونجات زلزله

 

شما ميبايست با استفاده از يك جعبه فلزي محكم لوازم وتجهيزات لازم را براي پس از زلزله در حياط منزل خود نگهداري كنيد، اين جعبه ميبايست در محلي مناسب نصب شود كه پس از زلزله در دسترس باشد، خلاصه اي از لوازم مورد نياز را در ليست زير برايتان گرد آوري كرده ايم اما ميبايست توجه داشته باشيد كه هر كدام از اين لوازم ذكر شده داراي چه كارائي هايي ميتواند باشد.

 

ليست لوازم:

 

کلاه ايمنی – کپسول آتش نشانی – چراغ قوه – آب معدنی حداقل يك بسته – انواع كنسرو – چاقو – چنگال – قاشق – ناخن گير – پتو – راديو ترانزيستوری – يك بسته الكل جامد – يك نقشه شهر -لباس زير –كيف كمكهاي اوليه با اضافه نمودن موارد( قرصهای مسکن – تب بر – کرمهای ضد قارچ و ضد عفونی کننده برای بانوان – کرم ضد آفتاب برای مناطق گرم – باند – مواد ضد عفونی کننده-کرم های ضد درد) – اگر كودك داريد لوازم كودك – چند متر نايلون با عرض شش متر حداقل برای ساخت يك چادر موقت – قلم وكاغذ – ديلم كوتاه – بيل دسته كوتاه – كلنگ – قرقره و طناب پنبه ای – يك شيشه الكل يا نفت – مقداری پول نقد – آينه – فتوکپی از اسناد شخصی خودتان بنا بر تشخيص – سوت – شماره تلفنهای مورد نياز خصوصا شماره تلفنهای بستگانتان – ومواردي كه ما فراموش كرده ايم و شما به ما ياداوري خواهيد كرد .

 

موارد ايمني در حال زمين لرزه

 

 

وقتي زلزله آمد

 

حالاوقتي همه موارد ايمني را رعايت و تمام وسايل مورد نياز را آماده كرديم زماني است كه بايد دانسته هايمان را به كار ببريم. بدترين واكنش هنگام وقوع زلزله ترس و دستپاچگي است، چون توان تصميم گيري را از فرد مي گيرد. پس اگر زلزله رخ داد تمركز كنيد و چند كار مهم انجام دهيد و از انجام چند كار بپرهيزيد. وقتي زلزله شروع مي شود و ما در ساختمان هستيم غيرعقلاني ترين كار، تلاش براي فرار از ساختمان است، چون امكان دارد در حين فرار ميان ديوارهايي كه فرو مي ريزند، گير بيفتيم. پس اگر داخل منزل بوديم بهترين كار اين است كه در صورت امكان زير ميز يا زير تختخواب يا در ميان چارچوب و مناطق امن ساختمان كه قبلاشناسايي كرده ايم پناه بگيريم. نبايد فراموش كنيم كه به هيچ وجه به سوي در خروجي هجوم نياوريم، چون اوضاع بدتر مي شود، در ضمن هرگز نبايد از آسانسور براي پايين آمدن استفاده كنيم. بهترين حالت وقتي است كه هنگام زمين لرزه ما بيرون از منزل باشيم، ولي حتي با وجود اين هم لازم است نكات ايمني را در خيابان نيز رعايت كنيم. پس اگر داخل كوچه يا خياباني باريك هستيم بايد بكوشيم جان پناهي مطمئن براي خود پيدا كنيم، مثلازير خودروها برويم. اگر خودرويي اطرافمان نبود حتما بايد از پنجره هاي بزرگ و تير چراغ برق فاصله بگيريم.

 

ممكن است ما هنگام رانندگي لرزش زمين را احساس كنيم، پس لازم است در آن زمان دور از پل هاي هوايي و ساختمان هاي بلند توقف كنيم و تا پايان زمين لرزه داخل ماشين بمانيم.

    

وقتي زلزله تمام شد

 

چند ثانيه بيشتر طول نمي كشد، حتي اگر شديدترين زلزله تاريخ رخ داده باشد، اما وقتي زلزله تمام مي شود، ويراني بارزترين مساله اي است كه به چشم مي آيد؛ البته پس از بروز زلزله براي ساختمان ها 2 اتفاق مي افتد. يكي ساختمان هايي كه در برابر زلزله مقاومت كرده اند و ديگري ساختمان هايي كه بر سر ساكنان آن آوار شده اند. كارشناسان توصيه مي كنند اگر ما ساكن ساختماني هستيم كه خراب نشده است، پس از زلزله بايد حتما آن را ترك كنيم، چون اين احتمال وجود دارد كه پس از يك زلزله كوچك با فاصله چند دقيقه زلزله بزرگ تري اتفاق بيفتد. به بوي گاز بايد حتما دقت داشته باشيم، چون پس از زلزله احتمال آتش سوزي بالامي رود. لازم است آب، برق و گاز خانه را قطع كنيم. هنگام خروج از خانه نيز بايد به صورت تك تك خارج شد تا در صورت هرگونه احتمال ريزش در مسير خروج كسي صدمه نبيند.

    

استقامت كن، مي تواني

 

زير آوار ماندن تصورش هم غيرممكن است، اما وقتي اتفاق افتاد چاره اي جز تحمل تا رسيدن نيروي كمكي وجود ندارد، پس استقامت و حفظ روحيه شرط لازم بقا در زير آوار است. در اين ميان مي توان تمركز كرد و به جاي نااميد شدن از خداوند كمك گرفت. خواندن دعايي زيبا و سخن گفتن با خداوند هم تاثير فوق العاده اي در بالارفتن استقامت افراد دارد. زير آوار خاطرات خوب را هم در ذهن مرور بايد كرد؛ چون توان تحمل را بدون شك بالامي برد… .

    

برنامه ريزي براي ملاقات

 

حالااگر خدا خواست و همه اعضاي خانواده زنده ماندند، ولي به دلايلي دور از هم افتادند مسلما دچار دلشوره مي شوند. پس لازم است پيش از زلزله همه اعضاي خانواده در مورد كارهايي كه بايد انجام دهند با هم صحبت كنند و مكان و چگونگي گرد آمدن اعضاي خانواده را برنامه ريزي كنند. همچنين لازم است در صورت جدا افتادن افراد يك خانواده فردي را در نزديكي محل خود به عنوان رابط انتخاب كنيم. خيلي از كارها را بايد پيش از زلزله انجام داد و با فاميل، همسايگان و دوستان به گونه اي برنامه ريزي كرد كه كارها تقسيم شوند، زيرا پس از زلزله، دسترسي كار بسيار مشكلي است، پس وظيفه هر فرد بايد از قبل مشخص باشد.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.