واگذاری املاک به جهت تامین هزینه‌های خط یک قطار شهری تبریز ، در صد و سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز لایحه دو فوریتی شهرداری تیریز در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور بهره‌برداری از خط یک قطار شهری در دستور کار قرار گرفت.  مصطفی مولوی مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز […]

واگذاری املاک به جهت تامین هزینه‌های خط یک قطار شهری تبریز

، در صد و سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز لایحه دو فوریتی شهرداری تیریز در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور بهره‌برداری از خط یک قطار شهری در دستور کار قرار گرفت.  مصطفی مولوی مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز در آغاز طی پیشنهادی به شهرداری خواستار شد  که در مناقصات سازمان قطار شهری نسبت به پیش‌بینی بخشی از  پرداخت‌ها در قالب غیرنقدی واگذاری املاک به قیمت کارشناسی رسمی دادگستری و با تعیین مشخصات و قیمت املاک و همچنین تهاتر عوارض در چارچوب مصررات شهرداری و‌ مصوبات شورای اسلامی کلانشهر تبریز و لحاظ در اسناد مناقصه نسبت به انجام فراخوان عمومی و برگزاری مناقصات در پروژه‌های سازمان قطار شهری صورت گیرد. فرج محمد قلیزاده عضو شورای شهر تبریز نیز با ارائه پیشنهادی در این باره گفت: شهرداری می‌تواند بخشی از هزینه‌های خود را به صورت غیرنقدی یعنی با واگذاری املاک خود تامین کند. در این صورت اولا میزان این هزینه‌ها ثانیا مشخصات دقیق املاک و اراضی مورد نظر ثالثا قیمت کارشناسی مشخص شده و به انضمام استاد مناقصه پروژه در فراخوان‌های عمومی منتشر و‌ در اختیار مقتضیان قرار گیرد. سونیا اندیش نائب رئیس شورا نیز گفت: بند پیشنهادی مدیر عامل سازمان قطار شهری مشخصا نسبت به اراضی مذکور اشاره دارد اما در پیشنهاد آقای قلیزاده اراضی به صورت جداگانه نوشته شده است. عبداله تقی پور همچنین با اشاره به اینکه توضیحات فعلی با توضیحات گذشته شهردار تبریز متفاوت است گفت: در این خصوص دوباره کاری نکنیم، املاک با مشخص کردن قیمت کارشناسی روز و مشخصات قید شود و عوارض هم بر اساس ضابطه شهرسازی روز مشخص شود. فرج قلیزاده نیز با اشاره به این نکته که شهرداری ملزم نیست و می‌تواند در صورت درخواست این اقدام انجام دهد اظهار داشت: در مزایده ما امکان ترک تشریفات نداریم و نمی‌وانیم زمین را به پیمانکار بدهیم، انجام این کار بدون تشریفات به مصلحت شهر نیست. محمد باقر بهشتی دیگر عضو شورا پیشنهاد داد، به شهرداری اجازه داده می‌شود نسبت به واگذاری املاک خود اقدام کند و سپس مناقصه پروژه در فراخوان‌های عمومی منتشر و‌ در اختیار مقتضیان قرار گیرد موضوع ما فقط مناقصات است و که با فروش یک تعداد املاکی که قیمت مشخص دارد هزینه‌ها به صورت غیرنقدی پرداخت شود. وی افزود: اگر در قسمت الف پیشنهاد ارایه شده توسط فرج قلیزاده واژه «اولا» را حذف کنیم ما بقی ایرادی ندارد. در ادامه فریدون بابایی اقدم  گفت: ما قصد داریم بخشی از این بدهکارهای سازمان قطار شهری را بدین روش حل و فصل کنیم. فلسفه طرح این موضوع این است که تکالیف شورا در کوتاه مدت انجام شود. وی افزود: پیشنهاد می‌کنم در خصوص بدهی پیمانکاران تهاتر صورت بگیرد، و برای جلوگیری از هر گونه مفسده این تهاتر با خود فرد بصورت مستقیم انجام شود. عبدالله تقی‌پور در ادامه با دوباره کاری خواندن بحث گفت: در تبصره یک شهردار می‌تواند با اعلام کاربری تراکم و سطح اشتغال و سایر مشخصات اراضی موضوع این مصوبه عوارض متعلقه را نیز مطابق مقررات محاسبه و‌در اسناد مناقصه اعلام کند. وی افزود: این تبصره در گذشته انجام شده است پیشنهاد دارم که کلمه ضابطه کاربری شهرسازی به آن افزوده شود. این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: در تبصره سه نیز با این عنوان که ارزش املاک و اراضی شهرداری تویط هیات سه نفره کارشناسن رسمی تعیین خواهد شد، نیز مدت زمان ۶ ماهه تعیین شود. در ادامه مباحث محمد اشرف نیا گفت: در پروژه‌ها گاها بعضی از عدم اقدامات به موقع ضررهای عجیب و غریبی دارد. بر اساس حجم کاری که به پیمانکار داده ایم و اطاله ی آن موجب افزایش مبلغ خواهد بود. وی افزود: برخی بررسی‌های ما مقطعی است و آینده را نمی بینیم.در واقع تاخیر در اجرای پروژه موجب افزایش مبلغ پروژه خواهد شد.وی گفت: اگر حرف و برنامه‌ای داریم باید بدون طولانی کردن قضیه این برنامه را اجرایی کنیم. سونیا اندیش نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز همچنین با بیان اینکه در برخی مناقصات «همراه با نرخ تعدیل »عنوان می‌شود گفت: در این صورت اگر شاخص تعدیل مشخص شود می‌توان قیمت مناقصه را به روز کرد. فریدون بابایی‌اقدم نیز در اعتراض به طولانی شدن این مبحث گفت: تفاوت بین لایحه و طرح مشخص است اما ظاهرا این موضوع از قالب لایحه خارج شده و ما در اصل از خواسته سازمان قطار شهری دور می‌شویم. در ادامه رئیس سازمان قطار شهری تبریز اظهار داشت: ما در صورت اجرای مناقصه مبلغ و طرح و اجرا و طراحی را با تعیین مبلغ مشخص میکنیم به مدت دو سال و بودجه عمران و شهرداری لحاظ می شود و تنها در بخش تهاتر نیازمند اجازه هستیم. غلامحسین مسعودی ریحان دیگر عضو شورا نیز طی پیشنهادی گفت: برخورد ما با بخش خصوصی نیز مانند قرارگاه خاتم الانبیا صورت بگیرد. سونیا اندیش با بیان اینکه ما باید مسیر را برای سرمایه گذاران هموار کنیم گفت: با وضعیت فعلی کسی برای سرمایه گذاری اقدام نمیکند.وی افزود: باید نهایت سعی مان را در پیشرفت بیشتر پروژه قطار شهری انجام دهیم. اندیش اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم که نرخ تعیین شده در تبصره سوم را با ۱۰ درصد زیر قیمت کارشناسی روز تعیین کنیم. دبیری  در ادامه با بررسی پیشنهادهای مطرح شده گفت: پیشنهاد نخست تعیین قیمت بر اساس کارشناسی روز، پیشنهاد دوم قیمت گذاری ۱۰ درصد زیر قیمت روز و پیشنهاد سوم قیمت مشخص شده تا یک یا دوسال اعتبار داشته باشد و پس از این مدت با کارشناسی روز تعیین قیمت شود. بابایی‌اقدم در ادامه گفت: مدیران شهرداری بارها بر اساس لوایح صورت جلسه در اینجا حضور یافته و بدون هیچ نتیجه‌ای جلسه خاتمه می‌یابد و این مباحث باید در مکانی به غیر از صحن توسط کارشناسان بررسی شده و نتیجه برای تعیین تکلیف و رای گیری به صحن ارجاع شود. انتهای پیام/۶۰۰۰۱ 

منبع