حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

ریالی از اعتبار ملی 700 میلیارد تومان مصوب برای تبریز 2018 تاکنون اختصاص نیافته است

شناسه : 5414 09 آگوست 2017 - 4:04 282 بازدید

[ad_1] تبریز ما: علی آجودان زاده گفت: دولت تا به حال ریالی از بودجه ملی به تبریز 2018 اختصاص نداده و تمامی کارها بر دوش شهرداری افتاده است. به گزارش تبریز ما، در آستانه‌‌ی شروع دور جدید شورای اسلامی شهر تبریز منتخبین مردم به تشریح برنامه‌‌های خود می‌پردازند. علی آجودان زاده از چرایی حضور پزشکان […]

ریالی از اعتبار ملی 700 میلیارد تومان مصوب برای تبریز 2018 تاکنون اختصاص نیافته است
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: علی آجودان زاده گفت: دولت تا به حال ریالی از بودجه ملی به تبریز 2018 اختصاص نداده و تمامی کارها بر دوش شهرداری افتاده است.

به گزارش تبریز ما، در آستانه‌‌ی شروع دور جدید شورای اسلامی شهر تبریز منتخبین مردم به تشریح برنامه‌‌های خود می‌پردازند. علی آجودان زاده از چرایی حضور پزشکان در شورا و تخلفات شورای دوره گذشته سخن به میان آورد و همچنین از رضایت مردم و مسئولین از عملکرد شهرداری خبر داد.

 

عملکرد شورای چهارم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شورای چهارم نمایندگان و منتخبین ملت بودند و از ملت رای گرفته بودند و از اول هم شعارشان این بود که به تعهداتی که داده‌‌اند عمل کنند. از دیدگاه بنده شورای چهارم یکی از پردرآمدترین شوراها بود و نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری محقق شد که این یکی از دوران پردرآمد و طلایی شورا محسوب می‌‌شد ولی متاسفانه مسائل حاشیه‌‌‌ای و جنجال برانگیزی که حاکم بر شورا شد در اواخر عملکرد شورا را با ضعف مواجه کرد. از نظر من آنطور که اوایل خوب شروع کرده بودند اتفاقات حاشیه‌‌ای اواخر عملکردشان را نسبتا کمرنگ کرد.

 

شورای پنجم بایستی چه کارهایی را پیگیری کند؟

چیزی که در دیدگاه عمومی وجود دارد شورای پنجم را کارآمدتر می‌‌دانند و اگر شورای پنجم بخواهد مفید باشد باید از مسائل حاشیه‌‌ای به دور باشد، اگر با جنجال‌‌هایی مانند تعصبات سیاسی و جناحی وارد عمل شویم عملکرد شورا کاهش می‌‌یابد و امیدواریم با وفاق و همدلی در حل مشکلات مردم تلاش کنند تا مشکلی پیش نیاید.

 

اقدامات انجام یافته برای تبریز 2018 را چگونه ارزیابی میکنید؟

اگر مسائلی که امروز در شهر حل شدن آن را چالش می‌‌دانیم رتبه بندی کنیم کاری غیرقابل عملکردی است زیرا تمام مسائل مهم هستند از حاشیه نشینی، ترافیک حمل ونقل شهری یا بحث درآمدهای پایدار و تراکم فروشی نمی‌‌توان بین مسائل رتبه بندی کرد اما مهم ترین مسئله که می‌‌توان توسط آن به سمت درآمدهای پایدار رفت بحث تبریز 2018 است که یک رخداد جهانی و بین المللی است و بایستی سرمایه گذاری کنیم و تبریز از داشته‌‌هایش استفاده کند زیرا فرصت زیادی باقی نمانده است.

در تاریخ 10/10 این رویداد بین المللی شروع می‌شود و نمی‌توان گفت که چون زیرساخت‌‌های ما آماده نیست گردشگران چند ماهی معطل بمانند و باید کار را شروع کنیم. نمی‌توانیم به این سرعت زیرساخت‌‌ها را بسازیم چون منابع مالی نداریم بنابراین باید روی داشته‌‌‌ها سرمایه گذاری کنیم تا چیزی که پیش بینی می‌شود که تبریز 2018 چه اثرات مثبت و درآمدی دارد مانور دهیم و اولویت کاری بنده نیز درآمدهای پایدار شهری جهت استفاده بهینه از فرصت‌‌های تبریز2018  است تا بدانیم چطور از منابع آن استفاده کنیم.

 

آیا شهرداری به تنهایی و بدون بودجه ملی برنامه تبریز 2018 را به نحو احسن به سرانجام برساند؟

بحث پایتخت کشورهای اسلامی بین 57 کشور اسلامی است که از چندی سال قبل انتخاب شده است از بین تبریز و یزد آمادگی که از نظر زیر ساختی در تبریز بیشتر بود و در 2018 تبریز به این عنوان انتخاب شد و سال بعد هم باکو میزبان پایتخت کشورهای اسلامی است.

وقتی که این انتخاب صورت گرفته است یعنی زیرساخت‌‌های لازم و مناسب در تبریز وجود دارد. روند تکمیل زیرساخت‌‌های ما از سه سال قبل سرعت گرفته است تا به این مرحله برسیم، اما در آذربایجان وقتی باکو 2019 مطرح شد از شش سال پیش شروع به تقویت زیرساخت‌‌ها کرد و زیرساخت‌‌های ما نیز نمی‌شود گفت کامل اما از نظر من نزدیک به کامل است و می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

تبریز 2018 یک مقوله نیست که تنها بر عهده شهرداری باشد و یک کار بین بخشی است که ارگان‌‌هایی مانند سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و ادارات کل استان و استانداری و فرمانداری همه باید دخالت داشته باشند در این قضیه پروژه‌‌هایی که اجرا کرده‌‌ایم منابع ملی و محلی تعریف شده است و قرار بود بودجه سال 1396 وزارت خانه‌‌ها که از طریق دولت تامین می‌شود، ده درصد از بودجه عمرانی دوازده وزارت خانه یعنی نزدیک به 700 میلیارد تومان از طرف دولت در اختیار شهرداری تبریز و عوامل اجرایی تبریز 2018 قرار بگیرد که زیرساخت‌‌ها تقویت شود اما تا به حال ریالی از تعهدات دولتی پرداخت نشده است و هرکاری اجرا شده شهرداری با داشته هایش و یا با فروختنن بعضی اموال تملیکی و قرض توانسته انجام دهد. تابه حال شهرداری به تنهایی عمل کرده است و ارگان‌‌های دیگر هم کمکی دریافت نکرده و هفته قبل هم در سفر وزیر ورزش و روسای فدراسیون ها هم دیدیم که همه چیز را به شهرداری حواله دادند! پس وظیفه بقیه چیست و شورای شهر آینده سخت زیر بار این مسئله که هر کار را شهرداری عهده دار شود خواهد رفت.

 

عده‌‌ای با حضور پزشکان در شورا مخالف هستند پاسختان به آنها چیست؟

چند دوره است در انتخابات هستیم و وارد مقوله سیاست شده‌‌ایم و منافاتی بین طبابت و کارهای سیاسی وجود ندارد به طور مثال دکتر پزشکیان جراح قلب و نایب رئیس مجلس شده است حتی اگر به مجلس نگاه کنیم نمایندگان از تمام رشته‌‌ها حضور دارند و براساس آن تقسیم بندی می‌شوند. با توجه به تعریف قانونی که شده است وظیفه اصلی که تعریف شده است شورا موظف به تامین زیرساخت‌‌های فرهنگی، عمرانی، اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و سلامت و بهداشت جامعه از طریق مشارکت دادن شهروندان در امور است.

شورای شهر شورای شهرداری نیست و متاسفانه دیدگاه این چنینی اشتباه است امورات شهری خدمات شهری اجرایی، ترافیک شهری، ساخت و ساز و تخریب و مسائلی از این دست مربوط به شورا است و شورا در تمام امورات مربوط دخیل است و هماهنگ کننده امورات بین دستگاه‌‌های عملکردی است، تامین سلامت و آسایش شهروندان جز وظایف شورا است که پزشکان می‌توانند هم در این حوزه کمک کنند.

 

برخی جریان‌‌های سیاسی در پی انشقاق در بین اعضای شورا هستند دلیل این کار چیست؟

در ایام انتخابات جهت ایجاد شور سیاسی لیست‌‌هایی ارائه شد و این مساله برای ایجاد شور سیاسی بود و براساس وزن لیست رای دادند و امروز اقبال به لیست امید بود وتعداد زیادی از این لیست بالا آمدند، بحث رقابت قبل از انتخابات بود و زمانی که منتخب شدیم اسم شورا روی آن است و نص صریح قرآن  است که “شما را  به مشورت در امورتان دعوت میکنیم”  که نشان دهنده این است شورا جای مشورتی و پیشرفت امور براساس خرد جمعی بر اساس عقلانیت و منطق است نه درگیری احساسات و جریان‌‌‌های سیاسی و حضرت امام (ره) سخنی دارند که زمانی که مصلحت و منفعت کشور و مردم مطرح باشد بایستی مصلحت شخصی و جناحی کنار گذاشته شود.

اگر به مردم فکر می‌کنیم باید همدل و هم صدا باشیم و سیزده نفر باهم تصمیم بگیرند و نه اگر به فکر منافع سیاسی و جناحی هستیم قضایای دیگری دخیل می‌شود و اگر در جایگاهی به عنوان منتخب شورای مردم قرار گرفتیم حتما براساس مشورت و به دور از احساسات باشد.

 

عملکرد شهرداری و آقای نجفی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چندین عوامل دخیل است چه در میان شهروندان و چه مسئولین استانی که دیدار و جلسات داشتیم نه تنها به شخص آقای نجفی بلکه به تیم شهرداری نگاه مثبت است و در چهار سال گذشته پیشرفتی که در پروژه های عمرانی و فیزیکی که در تبریز بوده و مردم به چشم دیده‌‌اند بیش از دوران گذشته است ولی از طرفی چون شورای شهر گذشته و شهرداری با آسیب و چالش هایی مواجه بوده است عملکرد مثبت دوران گذشته را تحت شعاع قرار داد به طور مثال بعضی افرادی که دنبال فرصت و امضای طلایی و به قولی به دنبال رانت بودند وارد عرصه شدند و با بعضی سوءاستفاده‌‌ها و تبانی و معامله افرادی دوره‌‌شان را گرفتند.

 کسانی که به دنبال منفعت‌‌های شخصی بودند و یا به صراحت دلال بودند و مسئولین را به سمتی کشیدند که معامله و لابی و فساد وجود داشت و این جز قضایایی بود که نبایست اتفاق می افتاد اما متاسفانه افتاد و دیدگاه عمومی این است که عملکرد آقای نجفی در این دوران از نظر پیشرفت عمرانی و شهری قابل توجه بود اما جوی وجود دارد که فساد این دوران نیز بیش از دوران قبل است و این تصمیم گیری را سخت می‌‌کند. اگر با مردم همسو باشیم مردم به تغییر رای داده‌‌اند و با عقلانیت عملکرد مثبت این دوران بیشتر از مسائل دیگر است در امر ابقای نجفی نیز من یک نفرم ولی سیزده نفر تصمیم می‌گیرند و اینکه تیم چه تصمیمی بگیرد متفاوت است با توجه به ابلاغ شورای شهر تصمیم گیری صورت نگرفته و ابلاغی نشده است و تنها معیار و شاخص‌‌ها را به دست آورده‌‌ایم و از هفته بعد افراد مطرح را نمره گذاری کنیم و بالاترین نمره را انتخاب کنیم و با وضعیت موجود نمی‌دانم تیم شورا چه تصمیمی بگیرد.

 

آیا گرایش سیاسی یک شهردار در مدیریت شهری مهم است؟

اگر وضعیت موجود را ببینیم هشت نفر از لیست واحد امید که منتخب به اصلاح طلبان است انتخاب شده‌‌اند و اگر در واقعیت بخواهند متحدانه فردی که منتسب به جناح خودشان است انتخاب کنند مطمئنا مصلحت جناحی مطرح است و امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد ولی اگر این اتفاق بیفتد و در مقابل رای اقلیت پیروز شوند و در انتخاب شهردار تنها تصمیم خودشان را عملی کنند اوضاع بغرنج میشود و شاید دید سیاسی باعث شود اقلیت به حاشیه رانده شوند و در امورات شهری دخالت داده نشوند و اگر اینطور باشد نمی‌‌توانیم نتیجه مثبتی را ببینیم و سمت و سوی سیاسی پیدا کردن آفتی برای شهر است.

 

در ارائه خدمات به مناطق مختلف عدالت رعایت می‌شود؟

 در دوران انتخابات که به مناطق مختلف می‌رفتیم مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین در مقایسه با جاهای دیگر گلایه‌‌های منطقی و به جایی داشتند که خود من همه آنها قبول دارم. کسی که در غرب جنوب غربی یا شمال تبریز زندگی می‌کند مانند دیگران حق دارد به امکانات شهری دست پیدا کند و پدری که چند فرزند دارد و می‌گوید من هم حق دارم فرزندانم جای بازی مناسب داشته باشند و پارک مناسب چرا باید همه چیز در مناطق پر برخوردار باشند یا اتوبوس‌‌های نو را به منطق پر برخوردار بدهند و اتوبوس‌‌های کهنه نصیب ما شود، جوابی برای گفتن نداریم.

وقتی به آنجا می‌رویم می‌‌بینیم مناطق کم برخوردار نسبت به مناطق دیگر از امکانات بسیار کمتری برخوردارند که یک نوع بی‌‌عدالتی است. اگر درآمدهای عمومی شهر به صورت عادلانه توزیع شود و یا اگر براساس جمعیت نگاه کنیم مناطق حاشیه نشین بیشترین جمعیت را دارند و اگر تخصیص بودجه نیز براساس جمعیت توزیع شود بازهم باید سهم این مناطق بیشتر باشد. ما نمی‌گوییم حق پر برخودار را به کم برخوردار بدهیم اما به صورت حداقل مناطق کم برخوردار حق دارند به مساوات از امکانات برخوردار شوند و ان شاالله شورای شهر آینده به این مسئله ورود پیدا می‌کند و قدم‌‌های مثبتی در این زمینه برداشته خواهد شد.

 

آیا در مورد ریاست کمیسیون‌‌ها تصمیمی گرفته شده است؟

شورای شهر آینده با تفاهم و تعامل تصمیم گرفته است هیئت رئیسه‌‌ای انتخاب شود که مورد تایید هر سیزده نفر باشد و سمت سوی سیاسی و دو قطبی پیدا نکند و متحدانه هیئت رئیسه را انتخاب کند و با توجه به اینکه اعضای شورای گذشته 21 نفر بودند و امکان حضور همه اعضای شورا در کمیسیون‌‌های تخصصی وجود نداشت، با توجه به کاهش اعضا و این مسئله که هیات رئیسه شامل رئیس، نایب رئیس، دبیر، سخنگو و خزانه دار است و هشت نفر باقی مانده هرکدام یک مسئولیت می‌گیرند و هر کدام در یک کمیسیون تخصصی می‌توانند نقش ایفا کنند بنابراین بر اساس تخصص صورت می‌گیرد و به طور مثال پزشک می‌تواند در کمیسیون بهداشت و درمان و محیط زیست عضو شود و یا دکتری شهرسازی عضو کمیسیون شهرسازی و عمرانی شود و یا کسی که تخصصش بودجه و برنامه است در این کمیسیون قرار بگیرد و ارائه خدمت در کمیسیون های تخصصی وجود دارد.

 

نامی از افراد برای این کمیسیون‌‌ها مطرح نشده است؟

تصمیمی گرفته نشده ولی براساس جلساتی که داشتیم بر اساس تخصص کمیسیون‌‌ها تقسیم بندی میشوند و به افراد نیز گفته شده است و فرصت مناسب برای ریاست و عضویت در کمیسیون‌‌ها برای همه افراد وجود دارد.

 

آیا کمیسیون‌‌های شورا کارایی لازم را برای انجام کارها دارند؟

یکی از وظایف شورای شهر انتخاب شهردار، برنامه ریزی چهارساله برای شهر و نظارت بر عملکرد شورا است و بایستی کمیسیون تحقیق و تفحص و نظارت فعال باشد شورا می‌تواند بر عملکرد کمیسیون‌‌ها در شورا و مدیران شهری نظارت کند اما متاسفانه این کمیسیون‌‌ها خیلی فعال نبوده‌‌اند و اکثریت توافق دارند در زمینه فعال شدن کمیسیون تحقیق و تفحص کارهایی انجام شود و قدم‌‌هایی برداشته شود که اگر فرصتی که برای اعضای شورای شهر به سبیه توزیع شود و به طور قانونی چهار کمیسیون می‌توانند وجود داشته باشند اما با صحبت هایی که انجام شده شش کمیسیون می‌تواند فعال شود و این شش کمیسیون‌‌‌ها بر اساس حداقل سه نفر تشکیل می‌شود که هم جلسات، گزارشات و عملکرد مناسب و هم به عنوان کمیسیون نظارت بررسی لازم را داشته باشند.

 

در شورای گذشته مرجع نظارتی خود مرتکب تخلف شد،چه راه حلی برای جلوگیری از مشکلات این چنینی وجود دارد؟

شورای شهر متاسفانه ابزاری نظارتی تعریف شده چندانی ندارد و تنها سازمان حسابرسی دخیل است که بیشتر از بعد مالی وارد میشود که تنها در پایان سال به مدت یک ماهی فعالیت می‌کند و تمام می‌شود در صورتی که پایش عملکرد شهرداری و شورا بایستی به صورت مستمر باشد در جلسه با دکتر پزشکیان نیز این موضوع را مطرح کردم که این مسئله را با دیگر نمایندگان در میان بگذارند که نظارت بر شوراها خواسته تمام مردم است و نظارت بر فعالیت چهار سال شورا تعریف شود سازمان بازرسی کل استان و دیوان محاسبات فعال باشند.

مدیری که در جمهوری اسلامی صلاحیت اخذ و از مردم رای می‌گیرد مورد اعتماد نظام است اگرچه کسانی که از شورا و حراست دستگیر شدند تاییدیه از مراکز نظارتی امنیتی داشتند اما چه تضمینی وجود دارد ک فردی که وارد سیستم می‌شود تا آخر درست بماند نباید منتظر وقوع جرم باشیم بلکه باید از ابزارهای لازم برای وقوع جرم کمک بگیریم از جمله پایش مدیران توسط سیستم‌‌های نظارتی امنیتی یکی از این موارد است و چرا باید تخلفات از جایی شروع می‌شد که منبع حراست بود عملکرد مدیران بایستی به صورت ویژه پایش شود تا مسائلی از این دست پیش نیاید.

منبع پایگاه اطلاع رسانی آناج

[ad_2]

منبع : shahryarnews

[ad_1]



سه هزار و 700 صنف فعال حوزه فرهنگ و هنر تحت نظارت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.