مهندس اسماعیل نعمتی از ۹ سال قبل به عنوان ریاست اتحادیه مشاورین املاک تبریز انتخاب و در بزرگترین و شاخص ترین اتحادیه صنفی تبریز فعالیت مینمایند.این مدیر لایق و توانمند که از مدیران جوان استان نیز بشمار میرود توانسته است از زمان روی کار آمدنشان تحولات چشمگیری را در اتحادیه و پیشبرد اهداف صنفی اعضا […]
مهندس اسماعیل نعمتی از ۹ سال قبل به عنوان ریاست اتحادیه مشاورین املاک تبریز انتخاب و در بزرگترین و شاخص ترین اتحادیه صنفی تبریز فعالیت مینمایند.این مدیر لایق و توانمند که از مدیران جوان استان نیز بشمار میرود توانسته است از زمان روی کار آمدنشان تحولات چشمگیری را در اتحادیه و پیشبرد اهداف صنفی اعضا بوجود آورد.در گام دوم انقلاب که تاکید مقام معظم رهبری،حضور جوانان در راس امور است ،مصاحبه ای با این مدیر جوان که نمادی از یک مدیر موفق است، پیرامون بررسی برنامه ها ،عملکرد و اهداف پیش روی این اتحادیه و مشکلات موجود اعضای آن و راهکارهای برون رفت از این مشکلات داشته ایم که گزیده ای از آن تقدیم میگردد.
۱٫ لطفا در خصوص اتحادیه مشاورین املاک تبریز و عملکرد این اتحادیه برای اطلاع اذعان عمومی توضیحاتی بفرمایید؟
اتحادیه مشاورین املاک تبریز از بزرگترین اتحادیه های کشور بشمار رفته و بالغ بر ۵ هزار عضو دارد و وظیفه ساماندهی و ساماندهی واحدهای صنفی مربوطه را بر عهده دارد.از این تعداد عضو بیش از ۲۵۰۰ واحد صنفی که پروانه کسب اخذ نموده اند تحصیلات عالیه داشته و لیسانس و فوق لیسانس میباشند که از این نظر نیز میتوان این اتحادیه را کم نظیر توصیف نمود .در این صنف برای بانوان محترم تبریز نیز اشتغالزایی خوبی صورت گرفته است و ۲۵۰ عضو این اتحادیه را بانوان تشکیل میدهند .به لطف الهی از زمان روی کار آمدن بنده و با کمک هیئت مدیره محترم توانسته ایم محل اتحادیه را خریداری نموده و برای پیشبرد اهداف اتحادیه و حل مشکلات صنفی اعضا گامهای مثبتی برداریم.
روزانه ۱۰ الی ۱۵ پرونده جدید برای صدور پروانه کسب در این اتحادیه تشکیل میگردد و پس از طی مراحل قانونی و حضور در کلاسهای آموزشی پروانه آنها صادر میگردد.کلاسهای آموزشی این اتحادیه برای متقاضیان با پیگیری ریاست محترم دادگستری استان،با عنایت ویژه، زیر نظر استاد بزرگوار دکتر علیلو(معاونت پیشگیری از جرم استان)برگزار میگردد.و روزانه در این کلاسها حدود ۷۰ نفر شرکت مینمایند.
این اتحادیه در حوزه بازرسی نیز فعالیت های گسترده ای دارد و با ۴ بازرس بر عملکرد و نحوه تنظیم قراردادها نظارت مینماید و طبق مواد ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی در موارد لزوم ،پس از احراز تخلف و شناسایی واحد صنفی اعمال قانون صورت می پذیرد.در این راستا روزانه ۲۰ الی ۲۵ نفر شاکی، بطور متوسط به اتحادیه رجوع میکنند که بین متعاملین یا با مشاور املاک مربوطه اختلافی حاصل گردیده و نیاز به حل موضوع دارد که در اینخصوص واحد حل اختلاف و کمیسیون حل اختلاف به این شکایت ها رسیدگی مینماید.در این کمیسیون پس از بررسی و احراز مستندات لازمه رای صادر میگردد و اگر در مواردی این تخلف از سوی مشاور املاک باشد طبق قانون برخورد صورت میگیرد و به لطف الهی و عملکرد خوب همکاران در این کمیسیون ،معمولا بیش از ۸۰ درصد پرونده ها به آشتی ختم میگردد.
بازرسین اتحادیه روزانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ مورد بازرسی از واحدها صنفی انجام داده و واحدها بدون پروانه را نیز شناسایی مینمایند تا طبق قانون صنفی برای این واحدها پروانه کسب صادر گردد.
۲٫ مهمترین مشکلات اتحادیه و اعضای تحت پوشش خود را چه مواردی میبینید ؟
از اصلی ترین مشکلات موجود اعضای این اتحادیه،مشکل استیجاری بودن محل کسب واحدهای صنفی است.در این راستا در زمان اتمام مدت اجاره و تغییر مکان واحد صنفی ،جهت اخذ پروانه کسب جدید مشکلات مدیدی برای اعضا بوجود میاید در این راستا با وجود اخذ صلاحیت ها در زمان اخذ پروانه کسب برای مکان قبلی ،برای دریافت پروانه کسب جدید نیز طی همان مراحل ضروری است و باید از ابتدای امر ،مراحل مربوط به انگشت نگاری ،تست مرفین و اماکن عمومی را دوباره طی نماید .در این جهت متحمل پرداخت هزینه های دوباره گردیده و زمان زیادی نیز تلف میگردد.
مسئولین محترم در این خصوص باید ترتیبی اتخاذ نمایند که نیازی به دوباره کاری نباشد چرا که مقام معظم رهبری و مسئولین رده بالای نظام و دولت نیز بر تسهیل در صدور پروانه های صنفی تاکید دارند.در این راستا سال گذشته وزیر محترم و پلیس اماکن وقت با کل استانها و اتاق های اصناف بخشنامه نمودند که این دوباره کاری ها حذف گردد ولی متاسفانه در استان ما،این امر اجرایی نشد و پیگیری مسئولین را میطلبد.مسئولین باید همراه مردم باشند و نباید در اتاق خود را به روی مراجعه کنندگان ببندند
از دیگر مشکلات موجود برای اعضای این صنف بحث مالیات و امور مالیاتی است .زمانی که شخصی پس از اجاره یک محل میخواهد پروانه صنفی دریافت نماید،متاسفانه شرایط خاصی را اداره امور مالیاتی در نظر گرفته است و اجازه صدور مجوز را برای اماکنی که بدهی مالیاتی دارند نمیدهد و مستاجر را ملزم میکنند تا موجر را به اداره مالیاتی برده و مالیاتش را بپردازد یا موجر تعهد پرداخت مالیات را بدهد.این امر اصلا به مستاجر مربوط نمیگردد چرا که بدهی مالیاتی مالک ربطی به مستاجر ندارد .
و مسئولین عزیز باید فکری به این موضوع نمایند تا مستاجران در دریافت پروانه صنفی به مشکل برخورد نکنند.
اما بحث دوم امور مالیاتی دریافت بدون معیار و حساب و کتاب از واحدهای صنفی است.متاسفانه دریافت مالیات از این واحدها بصورت کارشناسی شده صورت نمیپذیرد و این امر باعث بروز مشکلات بزرگ برای اصناف شده است. برای برخی از مشاوران املاک شاهد آن بودیم که برای یکسان ۲۰ میلیون مالیات دریافت میکنند و این در شرایطی است که با رکود معاملات مواجه هستیم و اعضای ما درآمد معقول ندارد.
۳٫ در جهت حل مشکلات و پیشبرد اهداف اتحادیه از مسئولین چه خواسته های دارید؟
از مسئولین محترم خواهانیم خود را همراه و همگام با مردم بدانند و طبق فرامین رهبری در جهت رونق فضای کسب و کار و سهولت در دریافت مجوزات از هیچ کوششی دریغ ننمایند. از دولت محترم نیز در جهت مهار تورم موجود خواهانیم که نظارت های خاصی خصوصا به فضای مجازی داشته باشند و به سایت هایی مانند دیوار را که باعث بروز تورم و قیمت های کذایی شده است نظارت ویژه ای نمایند.در این خصوص تشکیل کارگروهی خاص جهت نظارت به قیمت ها ضروری است و اگر این کارگروه تشکیل گردد و مصوبه هایی داشته باشد این اتحادیه آمادگی آنرا دارد که در اجرا مصوبه ها در کنار این کارگروه باشد.و چنانچه عرض کردم در بحث دریافت پروانه ها طوری سیاست گذاری گردد که اعضا به مشکل نخورده و براحتی پروانه را دریافت نمایند.
۴٫ چه صحبتی با مردم شریف استان و شهروندان گرامی دارید؟
از مردم بزرگوار،تقاضا داریم که در معاملات مسکن صبر و حوصله به خرج داده و دقت در معامله را سرلوحه کار خود قرار دهند و در واحدهایی که فاقد پروانه کسب هستند هیچ گونه معامله ای انجام ندهند و مبایعه نامه ها را با دقت مطالعه نموده سپس امضا نمایند.و ما نیز در اتحادیه همراه آنان هستیم و همیشه به همکاران توصیه نموده ایم که حل مشکلات مردم را در راس امور خود قرار دهند.