حمید قاسمی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز، مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا را یادآور شد و اظهار کرد: توپوگرافی خاص، تنوع صنایع آلاینده، توسعه شهر و جمعیت شهری، محصور شدن بین دو کوه عینالی و سهند، خشکسالی و ایجاد کانونهای گرد و غبار و تردد بیش از ۹۰۰ هزار خودرو در سطح شهر تبریز از دلایل عمده آلودگی هوای شهر تبریز است که باید برای تک تک آنها برنامه ریزی و اقدام کرد.
وی با اشاره به سهم آلایندگی هر یک از عوامل مؤثر گفت: سهم خودروها ۷۲ درصد، صنایع ۲۱ درصد و منابع ساکن و سایرین ۷ درصد است که نیازمند تحلیل و بهبود وضعیت موجود است.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی از فعالیت ۹ ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در تبریز و پایش لحظهای آلایندههای این شهر خبر داد و افزود: کیفیت هوای تبریز بین ۹۲ تا ۹۵ بهبود یافت چراکه با تولید بنزین یورو ۴ و توزیع آن تعداد روزهای ناسالم تبریز در سال کاهش یافت.
وی با مقایسه وضعیت هوای ۸ کلانشهر کشور، وضعیت تبریز را با ۱۰۸ روز “پاک” رکورد دار کلانشهرها عنوان کرد و ابراز داشت: در مجموع هوای “پاک” و “سالم”، سرانه بالای فضای سبز شیراز باعث شده که این شهر در مجموع وضعیت بهتری داشته و تبریز در رتبه دوم قرار گیرد.
قاسمی با اشاره به اینکه صنایع استان را ملزم به استفاده از فیلترهای مناسب کردهایم ادامه داد: افزایش توزیع سوخت یورو ۴، محدود کردن توزیع سوخت مازوت در ۳۰ کیلومتری تبریز و محدودیت استقرار صنایع در این محدوده ۳۰ کیلومتری، الزام نیروگاهها به استفاده از سوخت گاز به جای مازوت، ارتقای کیفی و بروز رسانی ایستگاههای سنجش آلودگی هوا از جمله اقدامات صورت گرفته در مسیر کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز است.
وی راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز را یادآور شد و گفت: برخورد قاطع با خودروهای فاقد معاینه فنی، افزایش میزان و حوزه توزیع سوخت یورو ۴ در تبریز، تعطیلی روزهای پنج شنبه و برقراری سرویس ادارات به ویژه در نیمه دوم سال برای کاهش تردد خودروها و تأمین اعتبار برای استمرار مطالعه سالانه فهرست منابع انتشار آلاینده باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.