حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 3 ذو القعدة 1445 Friday, 10 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

دکتر نادر ابراهیمی کارشناس ارشد مدیریت دولتی: باید از علـم جوانان در تجـاری سـازی و رونق تولیـد استفـاده نمـائیم

شناسه : 32761 10 فوریه 2020 - 11:52 712 بازدید

دکتر نادر ابراهیمی متولد ۱۳۴۱ از سال ۱۳۶۱ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، ایشان پس از حضور در جبهه های حق علیه باطل، طی ۱۵ سال که در خدمت سپاه بودند در مسئولیت های مختلفی در حوزه صنایع خودکفائی سپاه آذربایجان شرقی حضور داشته، سپس وارد شهرداری تبریز گشته و به عنوان مدیر عامل […]

دکتر نادر ابراهیمی کارشناس ارشد مدیریت دولتی:  باید از علـم جوانان در تجـاری سـازی و رونق تولیـد استفـاده نمـائیم
پ
پ
دکتر نادر ابراهیمی متولد ۱۳۴۱ از سال ۱۳۶۱ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، ایشان پس از حضور در جبهه های حق علیه باطل، طی ۱۵ سال که در خدمت سپاه بودند در مسئولیت های مختلفی در حوزه صنایع خودکفائی سپاه آذربایجان شرقی حضور داشته، سپس وارد شهرداری تبریز گشته و به عنوان مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز انتخاب گردیده و تا سال ۷۷ در این مسئولیت انجام وظیفه نمودند. سپس به سازمان محیط زیست کشور منتقل گشته و به عنوان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی منصوب گشته و حدود ۴ سال این مسئولیت پذیرا گشتند، دکتر ابراهیمی در سال ۱۳۸۱ به سازمان حفاظت محیط زیست کشور منتقل گردیده و در حوزه معاونت محیط طبیعی و دفتر حفاظت از تنوع زیستی سازمان به عنوان مدیرکل عهده دار مسئولیت گشتند، ایشان با ارائه عملکرد مثبت خود در حوزه های مدیریتی خود، در سال ۱۳۸۶ به عنوان شهردار شهر تاریخی مراغه انتخاب گردیدند و حدود ۹ سال عهده‌دار این مسئولیت خطیر شدند و نهایتاً در سال ۱۳۹۵ پس از ۳۵ سال خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به افتخار بازنشستگی نائل شدند. ایشان پس از بازنشستگی نیز از پای ننشسته و در حال حاضر نیز به عنوان عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مشغول به فعالیت می باشند. فرصتی دست داد تا پای صحبت این بزرگ مرد، چه نمادی از مدیران لایق کشور می‌باشند و مصاحبه ای با ایشان ترتیب دهیم که گزیده‌ای از آن تقدیم می گردد.

چند سالی است که حضرت آقا در مسائل اقتصادی تاکید فراوان داشته و شعارهای سال را نیز بر مبنای حل مشکلات اقتصادی انتخاب می فرمایند در این خصوص چه نظری دارید؟
توجه به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم از اهداف انقلاب اسلامی ایران می باشد، در این راستا در جهت تقویت بنیه های اقتصادی، جامعه نقش مهم و سازنده‌ای را ایفا می نماید. موضوع اقتصاد مقاومتی که سالها توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید می باشد موضوع بسیار مهم و اساسی است و ضرورت توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید و اشتغال، خصوص حمایت از تولید داخلی و رونق تولید بسیار مهم می باشد. با توجه به ظرفیت بالقوه و حتی بالفعل که در زمینه های مختلف اقتصادی و طبیعی در کشور وجود دارد، توجه به تولید داخلی از مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی قلمداد می گردد و در این راستا یکی از نکات مهمی که بایستی مدنظر مسئولین و تصمیم سازان قرار گیرد توجه به جوانان و پتانسیل و توانایی های علمی، فنی و تخصصی آنها و ایجاد انگیزه برای ارتقاء فعالیت های جوانان در زمینه‌های علمی و فناوری است و قطعاً می توانیم از علم جوانان در تجاری سازی و کمک به رونق تولید داخلی استفاده نماییم.
در گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب بر حضور جوانان در عرصه های مختلف نگاه ویژه ای دارند در این خصوص حضور جوانان در صحنه را جهت پیشبرد اهداف نظام چگونه ارزیابی می نمایید؟
ما باید یاد بگیریم که می‌بایست به جوانان توجه و اعتماد گردد. در این زمینه خاطره ای را به عنوان یک پیشکسوت که زمانی جوانی را تجربه کرده‌اند نقل می نمایم. بنده زمانی که ۲۰ سال سن داشتم و در لشکر عاشورا مشغول به ادای وظیفه بودم قبل از عملیات های والفجر ۳ و ۴، شهید بزرگوار آقا حمید باکری، مسئولیت یک اردوگاه آموزشی در گیلانغرب را به بنده محول نمود. بنده در آن زمان تجربه آنچنانی نداشتم ولی ایشان به بنده اعتماد نمودند، اعتماد ایشان انگیزه مضاعفی به بنده داد و سعی نمودم وظایف و اهداف و برنامه های مورد نظر را به نحو احسنت انجام دهم. قطعاً مسئولین کشور نیز با اعتماد به جوانان می توانند آنها را به جایگاهی برسانند که در مسئولیت های مختلف اجرایی و تصمیم گیری ها، نقش خود را به خوبی ایفا نمایند.
سرمایه اصلی هر کشوری منابع انسانی آن کشور محسوب می گردند و در این راستا جوانان اصلی ترین و مهمترین سرمایه یک کشور می‌باشند و گام دوم انقلاب به فرمایش حضرت آقا دقیقا به این موضوع توجه دارد. اگر ما می خواهیم به اهداف انقلاب در دهه های بعد از دهه چهلم برسیم قطعاً بایستی از جوانان در خط مقدم فعالیت های اجرایی استفاده کنیم و با قرار دادن افراد باتجربه در کنار آنان علم و تخصص را به جوانان منتقل نماییم.
در خصوص حضور بانوان در عرصه های مختلف کشور چه نظری دارید؟
به برکت انقلاب اسلامی شرایط برای حضور بانوان در فعالیت های مختلف، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مهیاتر گردیده است و این یکی از نشانه های توسعه اجتماعی است و توجه به نقش بانوان در عرصه های مختلف می تواند تحولات مثبتی را ایفا نماید. به اعتقاد بنده این سیاست باید همچنان ادامه دار باشد و شاهد افزایش نقش آفرینی بانوان در سطوح مختلف جامعه باشیم.
حضرتعالی به عنوان عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، تاثیر کشاورزی استان را در بهبود وضعیت اقتصادی کشور چگونه ارزیابی می فرمایید؟
در کنار صنعت، کشاورزی از مهم ترین پایه های اقتصاد استان است. لذا توجه به حوزه کشاورزی بسیار مهم بوده و می تواند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی و افزایش اشتغال نقش مهم و سازنده ای را ایفا نماید. در این حوزه توجه به تحقیقات کاربردی و افزایش بهره‌وری، آموزش و ترویج کاربران و کشاورزان و نهایتاً تشکیل زنجیره تولید و توزیع و صادرات در حوزه کشاورزی می‌تواند بسیار موثر باشد. در شهری همانند مراغه و عجب شیر که از نظر کشاورزی از قطب های کشاورزی استان به شمار می‌روند و در تولید محصولات راهبردی همچون سیب، خشکبار و غلات گام‌های استواری در این منطقه برداشته شده است مقایسه ای در حوزه تحقیقات و افزایش عملکرد و ایجاد مزارع تحت کنترل برنامه‌ریزی‌های موثری انجام گرفته و این برنامه‌ها نهایتاً باعث افزایش درآمد کشاورزان عزیز مان گردد.
همچنین لازم است در جهت فروش و صادرات محصولات کشاورزی که در شهرهای مراغه و عجب‌شیر که مازاد بر نیاز داخلی میباشند بسترهای لازم آماده شده و دولت مسیر را برای صادرات فراهم سازد تا در شرایط کنونی که کشورمان در وضعیت تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است باعث ارزآوری برای ایران اسلامی می باشد.
بعنوان مدیری که سالها در حوزه شهری فعالیت های گسترده ای داشته اید در خصوص مدیریت شهری و نیازهای شهروندان توضیحاتی ارائه فرمائید؟
در ارتباط با موضوع مدیریت شهری و انجام فعالیت های مربوط به سکونت گاههای شهری به این نکته باید توجه شود که پیشانی پیشرفت ، عمران و آبادانی و توسعه هر کشور در شهرها نمایان می گردد. یعنی کار آمدی مدیریت اجرایی نظام در شهرها نشان داده میشود. و از طرفی نیاز های عمومی مردم در شهرها یکی از ضرورتهای نیاز جوامع شهری می باشد در همین اساس توجه به عمران و توسعه پایدار از شهرها یکی از نکات مهم کشور می باشد و بایستی به این موضوع بصورت هدفمند با تدوین چشم انداز میان مدت و دراز مدت اقدام نمود. هر شهری که از لحاظ برخورداری های شهری بتواند نیاز مردم را برطرف نماید.آن شهر سکونت گاه قابل قبولی برای مردم خواهد بود. و توجه به استانداردهای زیستی در شهرها یکی از نکات مهم دیگری در این زمینه می باشد.
ارتقاء فرهنگ شهروندی و توجه به مبانی فرهنگ شهرنشینی در این خصوص بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و میران شهری بایستی علاوه بر فعالیت های حوزه خدماتی و عمرانی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز نقش آفرین باشند و مردم نیز در جهت مشارکت در تامین درآمدهای عمومی شهرداری ها توجه لازم را بایستی انجام دهند. بنابراین هرچقدر عمران و آبادانی در شهرها مورد توجه قرار گیرد نشانه توانمندی و کارآمدی نظام در حوزه مدیریت شهری است.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.