حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

تولید شیلات در آذربایجان‌شرقی سه برابر می‌شود

شناسه : 32663 02 فوریه 2020 - 12:07 346 بازدید

مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از برنامه‌ریزی برای تولید سه‌برابری شیلات در استان خبر داد و گفت: در راستای تامین امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات پروتئینی دستاوردهای برجسته‌ای داشته‌ایم. به گزارش تبریزما به نقل از ایرنا ،قاسم جعفروند  با بیان اینکه قبل از انقلاب تولید و مصرف آبزیان به عنوان یک […]

تولید شیلات در آذربایجان‌شرقی سه برابر می‌شود
پ
پ

مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از برنامه‌ریزی برای تولید سه‌برابری شیلات در استان خبر داد و گفت: در راستای تامین امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات پروتئینی دستاوردهای برجسته‌ای داشته‌ایم.

به گزارش تبریزما به نقل از ایرنا ،قاسم جعفروند  با بیان اینکه قبل از انقلاب تولید و مصرف آبزیان به عنوان یک ماده غذایی که در رشد و سلامت جامعه نقش بسزایی دارد، در حد صفر بود، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عزم راسخ دست اندرکاران مدیریت امور شیلات و آبزیان استان توانسته ایم کارنامه درخشان و در خور شان و منزلت نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تولید شیلات منطقه یک شامل استان های آذربایجان شرقی، زنجان و اردبیل در سال ۱۳۷۴، ۳۹۱ تن بود که تنها از منابع آبی استحصال شده است، گفت: این تولید در سال ۱۳۹۷ تنها در استان آذربایجان شرقی به ۵۷۷۸ تن در ۵۰۰ واحد پرورشی، ۶ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در ۳۴ مزرعه و ۸۵۰ هزار قطعه زالوی طبی در ۲ مزرعه رسیده است.

جعفروند با بیان اینکه این استان با داشتن حدود ۱۵۰ سد خاکی کوچک و بزرگ ، ۴۰هزار حلقه چاه مجاز، ۶۶ رشته رودخانه فصلی و دائمی و ۳۶۰۰ دهنه چشمه و قنات دارای پتانسیل های آبی مناسبی برای توسعه آبزی پروری می باشد، گفت: طبق بررسی های کارشناسی به عمل آمده در کمترین زمان با شناسایی منابع مستعد، رفع موانع تولید، برنامه ریزی مناسب و جذب و معرفی سرمایه گذاران بخص خصوصی به چرخه تولید توانایی رساندن تولید محصولات شیلاتی استان به بیش از ۱۹ هزار تن در سال را داریم.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: از جمله طرح های اولویت دار و مهم طرح پرورش ماهی در حاشیه رودخانه ارس در محدوده شهرستان های جلفا و خداآفرین با حفر چاه سطحی به ظرفیت ۶ هزار تن انواع ماهیان پرورشی که پروژه های ۲۰ تنی انفرادی به تعداد ۱۶ مورد در مرحله بهره برداری، ۱۱ مورد در مرحله تاسیس و ۶۴ مورد متقاضی در مراحل تکمیل پرونده هستند.

 جعفروند افزود: طرح جامع شرکت خوشه صبا در شهرستان خداآفرین شامل  پروژه  ۱۲۵ تنی پرورش ماهی قزل آلا و  ۱۲۵ تنی ماهی کپور،  ۱۲۵ تنی ماهیان خاویاری و تکثیر و تولید ۶ میلیون قطعه ای بچه ماهی قزل آلا و طرح ۷۰ واحدی پرورش ماهی قزل آلا در حاشیه اراضی منطقه آزاد تجاری ارس در شهرستان جلفا  با تناژ ۱۴۰۰ تن در شرف تاسیس می باشد.

وی با بیان اینکه طرح اولویت دار دیگر، طرح پرورش ماهی در حاشیه سایر رودخانه های دائمی و پر آب استان، مجوز ۱۰۰ حلقه چاه با توان تولید بیش از ۲۰۰۰ تن در سال در محدوده شهرستان های هشترود، چار اویماق، مراغه و ورزقان در جریان است، گفت: در شهرستان های هشترود و چاراویماق تاکنون ۱۰ مورد پروژه ۲۰ تنی ماهی قزل آلا به بهره برداری و تولید رسیده و چهار مورد در حال تاسیس و ۲۵ مورد متقاضی در مرحله تکمیل و اخذ مجوزهای قانونی است.

جعفروند افزود: همچنین در بخش زینق شهرستان مراغه پروژه ۱۰۰۰ تنی شامل ۵۰ واحد ۲۰ تنی در هفته دولت سال جاری کلنگ زنی شد و هم اکنون در مرحله اخذ مجوزهای قانونی و فاز عملیاتی قرار گرفته اند و در شهرستان ورزقان توسعه طرح ۲۰۰ تنی پرورش ماهی قزل آلا با استفاده از هفت حلقه چاه حفر شده در حاشیه رودخانه حاجیلار به ۵۰۰ تن در منطقه خاروانا به بهره برداری رسیده و توسعه طرح پرورش ماهی قزل آلا تا سقف ۲۰۰۰ تن در حاشیه رودخانه حاجیلار چای در مرحله مطالعاتی است .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.