حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

مسجد برای مسلمین

شناسه : 60904 21 آگوست 2021 - 15:46 217 بازدید

به گزارش آژانس خبری تبریز ما، مسجدی که از ابتدای اسلام جنبش ها و تاریخ مسلمین را رقم می زند و بی شک کلیدی ترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به خود اختصاص داده و امام خمینی(ره) از آن به عنوان ستاد مسلمین یعنی محل تدبیر و حرکت یاد کرد، متاسفانه سال هاست […]

مسجد برای مسلمین
پ
پ

به گزارش آژانس خبری تبریز ما، مسجدی که از ابتدای اسلام جنبش ها و تاریخ مسلمین را رقم می زند و بی شک کلیدی ترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به خود اختصاص داده و امام خمینی(ره) از آن به عنوان ستاد مسلمین یعنی محل تدبیر و حرکت یاد کرد، متاسفانه سال هاست اساس فعالیت خود را از دست داده و بسان بنایی تاریخی در گوشه‌ جامعه پُر و خالی می شود که حتی نقش مذهبی آن در حال کمرنگ شدن است.

اما مسجد چه نقشی می تواند در جامعه امروزی ایفا کند؟ محور سیاستگذاری وحرکت در محلات یا همان پیوست محله محوری در اغلب فعالیت های سیاسی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی هیچ دستگاه عریض و طویل دولتی و نیمه دولتی نیست بلکه محور اثرگذار مسجد است، مسجدی که صاحب خرده فرهنگ اختصاصی هر محله و مرکز گروه های اجتماعی است، مسجد سریع می تواند همانند یک سنگر تغییر شکل دهد، در مقطعی مبدا حرکت سیاسی باشد، مقطعی پشتیانی جنگ را برعهده بگیرد و امروز پایگاه فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد که این تغییر سریع رویکرد و ساختار در هیچ مکانی در جامعه ممکن نیست و به معنی واقعی کلمه میدان فعالیت های اجتماعی و فرهنگی است.

مصداق تاثیر این فعالیت، مشارکت مردم در انتخابات است هر مسجدی پویا و فعال تر عمل می کند میزان رضایت کلی از عملکرد حکمرانی و مشارکت مردم در صندوق آن مسجد بیشتر است.
اما مخلص کلام برای این نقش آفرینی بازگشت و توجه اساسی به مساجد است، مسجد نباید مختص فعالیت های یک دستگاه باشد و باید مسیر فعالیت های دولتی و مردمی به آن منتهی شود، هیئت امنا، پایگاه بسیج و امام جماعت مساجد باید ازمیان نوجوانان و جوانان انتخاب شود تا خلاقیت و کار تشکیلاتی دهه شصت دوباره شکل بگیرد.

تصویر فوق مربوط به مسجد “قیزیللی” تبریز است که خواستگاه حرکت بی نظیر مردمی در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۵۶ می باشد.

 

✍️ علیرضا امیری

منبع خبر : http://tabrizeman.ir/?p=24161

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.