حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

سهند در یک قدمی کسب عنوان جهانی شهر سالم

شناسه : 58284 26 می 2021 - 15:45 271 بازدید

به گزارش تبریز ما به نقل از ایرنا، شهر جدید ۱۳۰ هزار نفری «سهند» در دامنه شمالی رشته کوهی سه هزار و ۷۰۰ متری به همین نام، این روزها میزان جمعی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بود که قرار است بعد از بازدید از امکانات بهداشتی و درمانی، آموزش، خدماتی، شهری و … در مورد اعطای گواهی‌نامه […]

سهند در یک قدمی کسب عنوان جهانی شهر سالم
پ
پ

به گزارش تبریز ما به نقل از ایرنا، شهر جدید ۱۳۰ هزار نفری «سهند» در دامنه شمالی رشته کوهی سه هزار و ۷۰۰ متری به همین نام، این روزها میزان جمعی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بود که قرار است بعد از بازدید از امکانات بهداشتی و درمانی، آموزش، خدماتی، شهری و … در مورد اعطای گواهی‌نامه کسب عنوان شهر سالم به آن تصمیم گیری کنند.

تلاش برای پیوستن شهر جدید «سهند»، واقع در شهرستان اسکو، به شبکه جهانی «شهرهای سالم» و «جوامع ایمن» بر اساس پیگیری و برنامه ریزی وزارت بهداشت و درمان به سال ۱۳۹۵ برمی گردد؛ از آن زمان تاکنون نهادهای مرتبط با استفاده از ظرفیت های این شهر و با نظارت فرمانداری شهرستان اسکو به عنوان ناظر عالی این طرح و حمایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه های مختلفی را برای تحقق « شهر سالم» و ثبت یک رویداد جهانی آغاز کرده اند.

البته باید توجه داشت که طرح پیوستن «سهند» به شبکه جهانی «شهرهای سالم» و «جوامع ایمن» به عنوان یکی از طرح های جهان شمول سازمان بهداشت جهانی (WHO) مترادف با سالم شدن این شهر جدید در تمامی شاخص ها نیست، بلکه گامی در راستای تحقق این ایده و هدف محسوب می شود.

تاکنون ارزیابی های ابتدایی از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در ارتباط با شاخص های شهر سالم و جوامع ایمن و اقدامات لازم صورت گرفته در این راستا در عرصه های مختلف شهر جدید سهند انجام و نقاط ضعف و قوت شناسایی شده است.

ارزیابی نهایی این طرح  خرداد ماه امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی مستقر در دفتر مدیترانه شرقی سازمان در قاهره انجام شد تا مراحل پیوستن این شهر به جرگه «شهرهای سالم» و «جوامع ایمن» تکمیل شود.

با تحقق این طرح و ثبت نام «شهر جدید سهند» در سازمان بهداشت جهانی و پیوستن این شهر به شبکه جهانی «شهرهای سالم»،  «سهند» به الگویی برای سایر شهرهای کشور و منطقه مدیترانه شرقی که آماده پیمودن راه برای ارتقای سلامت و آگاهی در حوزه بهداشت و سلامت جامعه هستند، تبدیل می شود.

ساخت شهر سالم نیازمند کار جمعی است

مسئول ابتکارات و برنامه های بهداشتی دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت گفت: ساخت شهر سالم نیازمند کار جمعی است و تنها مختص یک فرد و نهاد نیست.

«سمر الفلکی» در مرحله ارزیابی نهایی برنامه‌ی «شهر سالم» در شهر جدید سهند اظهار کرد: در جریان بازدید از مراکز مختلف شهر سهند از دو مدرسه دولتی و غیردولتی بازدید کردیم و دیدیم که به رغم شرایط کرونایی، برنامه های مروج‌سلامت را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت به دنبال رسیدن به بسته‌ی جامع سلامت در مدارس است، افزود: در دوران کرونایی شاهد تدریس آنلاین در مدارس بودیم که نشان از تعهد مدارس است والبته برای کسانی که امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد، با رعایت پروتکل های بهداشتی تدریس به صورت حضوری انجام می‌شود.

وی‌، به بازدید از مراکز فنی و حرفه ای، نمایشگاه صنایع دستی  و دهکده سلامت اشاره کرد و افزود: در مرکز فنی و حرفه ای مهارت هایی چون تعمیر کوشی همراه آموزش داده می‌شود و در نمایشگاه صنایع دستی نیز آثار  تولیدی بانوان به فروش می‌رسد که هر دو مورد می‌تواند در کسب درآمد موثر باشد و در دهکده سلامت نیز امکانات ورزشی حتی امکان اسکان ورزشکاران دررشته های مختلف وجود دارد.

مسئول ابتکارات و برنامه های بهداشتی دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: رسیدن به یک جامعه و شهر سالم کار یک فرد و یک نهاد نیست بلکه یک کار بین بخشی است که مشارکت تمامی مراکز، نهاد ها و مردم را می‌طلبد.

به ایرانی بودنم و وجود آذربایجان افتخار کردم

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی نیز اظهار کرد: در طول سه سال گذشته و به واسطه‌ی سفرهای متعددی که به شهر جدید سهند داشتم و امکانات و اقدامات انجام شده در برنامه‌ی شهر سالم را دیدم، از صمیم قلب به ایرانی بودنم و وجود آذربایجان و شهر سهند افتخار می‌کنم.

محمد آسایی بیان کرد: کار به شکلی انجام شد که تمامی بازدید ها و تصمیمات مبتنی بر شواهد بود به‌طوریکه ۸۰ سوال را تهیه کرده بودیم و این سوالات را در بازدید ها مطرح می‌کردیم و هر آنچه که دیدیم و شنیدیم، براساس شواهد و سوالات مطرح شده بود.

وی در تشریح مراکز و امکانات شهر سهند  افزود: مخزن آب آشامیدنی ، اسکان موقت، تاسیسات مواقع بحرانی و سوانح، تصفیه خانه، مغازه های  فروش مواد غذایی، بحث آلودگی هوا، ایستگاه آتش نشانی و مرکز اورژانس از جمله مراکز و امکاناتی هستند که مورد بازدید قرار گرفت.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی شناخت افراد و گروه های آسیب‌پذیر را موضوع مهم برشمرد و افزود: این کار بسیار بزرگی است که کارکنان مرکز بهداشت شهرستان تک‌تک افراد گروه آسیب پذیر را می‌شناسد.

وی ادامه داد: شهرستان آذرشهر درصورت بروز مشکل، به عنوان معین و حمایت گر سهند خواهد بود و اکنون مسئولین آذرشهر از میزان چاه های آب، محل نیروگاه برق، مکان مدارس و… در شهر سهند با خبر است.

آسایی در رابطه با آمادگی آتش‌نشانان سهند نیز گفت: از تلاش آتش‌نشانان بسیار خوشحال شدیم و نوع آموزش آنها مورد توجه ما قرار گرفت، بطوریکه در طول ۲ الی ۵ دقیقه در محل حادثه حاضر می‌شوند.

وی ادامه داد: نیروهای اورژانس نیز کاملا آماده و تجهیز شده بودند و نشان دادند که آموزش مستمر دیده اند

رمز موفقیت، قرار دادن سلامت در مرکز امور است

نماینده سازمان جهانی بهداشت در کشورمان نیز گفت: رمز موفقیت، قرار دادن سلامت در مرکز امور است و بدون مشارکت مردم موفقیتی کسب نخواهد شد.

سید جعفر حسین اظهار کرد: مفتخر هستیم که برنامه های اجرا شده در حوزه شهر سالم تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار نگرفت و این موضوع من را بیش از گذشته نسبت به این طرح متعهد کرده است.

وی ادامه داد: سلامت مسئولیتی برای همه است و حتی در دوران کرونایی نیز شاهد مشارکت بین‌بخشی در خصوص برنامه شهر سالم بودیم.

وی تاکید کرد: نه تنها جامعه باید از ما خدمت کردم را مطالبه کند، بلکه باید در تصمیم گیری ها نیز مشارکت داشته باشد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اگرچه این برنامه تاکنون روند خوبی را طی کرده است اما این درجه از موفقیت ها شروع کار است و از این به بعد برای مردم ایران تعهد ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: پیامی که این طرح به تصمیم گیران کشوری می‌رساند این است که در صورت قراردادن سلامت در مرکز تمام اقدامات به موفقیت خواهیم رسید و بدون مشارکت مردم موفقیتی کسب نخواهد شد.

منبع خبر : http://tabrizeman.ir/?p=20165

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.