حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه گلخانه‌های آذربایجان‌شرقی

شناسه : 56715 25 آوریل 2021 - 19:46 137 بازدید

به گزارش آژانس خبری تبریز ما، آذربایجان شرقی در سال های اخیر در توسعه صنعت گلخانه ای در سطح کشور پیشرو بوده است، به گونه ای که علاوه بر منابع ریالی سرمایه گذاری شده در این زمینه، تنها در منطقه آزاد ارس افزون بر ۲۰۰ میلیون یورو برای ایجاد و توسعه گلخانه های بزرگ مقیاس […]

سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه گلخانه‌های
آذربایجان‌شرقی
پ
پ

به گزارش آژانس خبری تبریز ما، آذربایجان شرقی در سال های اخیر در توسعه صنعت گلخانه ای در سطح کشور پیشرو بوده است، به گونه ای که علاوه بر منابع ریالی سرمایه گذاری شده در این زمینه، تنها در منطقه آزاد ارس افزون بر ۲۰۰ میلیون یورو برای ایجاد و توسعه گلخانه های بزرگ مقیاس سرمایه گذاری شده است.

پی بردن به اهمیت و ظرفیت بالای آذربایجان شرقی در زمینه توسعه کشت گلخانه ای، موجب شده است که بزرگ ترین سازه گلخانه ای خاورمیانه در جلفا تاسیس و توسعه یابد که محصولات آن در یک چرخه کامل از تولید به مصرف، به طور مستقیم به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

توجه به توسعه کشت گلخانه ای از این رو اهمیت مضاعف می یابد که کارشناسان می گویند در کشت گلخانه ای علاوه بر بهبود چشمگیر بهره وری، در مصرف آب نیز نسبت به کشت سنتی ۷۰ درصد صرفه جویی رخ می دهد که برای کشوری مانند ایران با اقلیم خشک و کم آب حایز اهمیت اساسی است.

این امر با در نظر گرفتن خشکسالی های بیش از دو دهه ای حاکم بر آذربایجان شرقی و نشستن غبار فراموشی تدریجی بر نوستالژی کوه های پوشیده از برف و جلگه های پرآب و حاصل خیز آذربایجان شرقی، اهمیتی فراتر از تصور پیاد می کند، به ویژه اینکه این استان در زمان حاضر با تنش آبی دست به گریبان است و هر گام برای صرفه جویی در مصرف آب برای ساکنانش، ارزش حیاتی دارد.

آذربایجان شرقی که تا اواخر دهه ۱۳۷۰ تنها آب آورد رودخانه «اجی چای» (تلخه رود) آن سالیانه به ۲.۲ میلیارد مترمکعب می رسید و  جاده های روستایی و حتی بین شهری آن در اثر طغیان دریاچه ارومیه به زیر آب می رفت، اکنون با مشکل حاد کم آبی مواجه است.

ناظران محلی می گویند در این شرایط، توسعه کشت گلخانه ای در آذربایجان شرقی علاوه بر صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف روان آب های ۲.۳ میلیارد مترمکعبی آن در سال، افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی و به تبع آن سودآوری بیشتر در اقتصاد کشاورزی استان را به دنبال دارد.

منبع خبر : http://tabrizeman.ir/?p=18401

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.