حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

جولان «اریح قیزاردان» در پارک‌های تبریز

شناسه : 59498 03 جولای 2021 - 15:46 221 بازدید

به گزارش آژانس خبری تبریز ما به نقل از آناج، عصرها اگر در پارک‌های تبریز بساط پهن کنید و دمی‌با خانواده به دور از کرونا و گرانی خوش باشید، هنگام غروب، موجوداتی چندش‌آور که هم پرواز میکنند و هم به لباس مثل کنه می‌چسبند، دورهمی‌شما را خراب خواهد کرد.اریح قیزاردان یا همان کرم سفید ریشه؛ […]

جولان «اریح قیزاردان» در پارک‌های تبریز
پ
پ

به گزارش آژانس خبری تبریز ما به نقل از آناج، عصرها اگر در پارک‌های تبریز بساط پهن کنید و دمی‌با خانواده به دور از کرونا و گرانی خوش باشید، هنگام غروب، موجوداتی چندش‌آور که هم پرواز میکنند و هم به لباس مثل کنه می‌چسبند، دورهمی‌شما را خراب خواهد کرد.
اریح قیزاردان یا همان کرم سفید ریشه؛ موجوداتی که این روزها از خاک پارک‌های تبریز بیرون آمده و هنگام غروب آفتاب فرآیند جفت گیری و تغذیه خود را شروع می‌کنند.
سه سال زمان می‌برد تا این کرم‌ها بالغ شده و از پیله خود بیرون بیایند. بیش از دو سال بود که در تبریز شاهد چنین موجوداتی نبودیم اما امروز باتوجه به بی توجهی‌ها شاهد رشد فزاینده این موجودات هستیم.
یکی از مهندسین کشاورزی درباره کرم سفید درختان می‌گوید: این کرم‌ها که آفت بسیار مخربی برای درختان هستند در داخل خاک و در کنار ریشه درختان شروع به رشد می‌کنند و درصورت شرایط مناسب در کمتر از سه سال تبدیل به موجودات پرنده‌ای می‌شوند که نامش در ترکی، اریح قیزاردان است.
این مهندس کشاورزی درباره راه‌های مقابله با کرم سفید ریشه گفت: قبل از کودهای شیمیایی، بیل زدن اصولی کنار درختان و نابودی علف‌های هرز، موجب نابودی کرم‌ها می‌شود اما استفاده از کودهای شیمایی نیز در امحای این کرم‌ها موثر است.
گفته می‌شود عدم توجه سازمان فضای سبز شهرداری تبریز و پیمانکاران این حوزه در ماه‌‌‌های گذشته موجب شده است که بسیاری از پارک‌های تبریز این روزها شاهد کرم‌‌‌های سفید باشند.
نکته جالب توجه آنجاست که اگر فکری برای این کرم‌ها نشود، تولید مثل و جفت گیری آنها با شدت بسیار زیادی در روزهای آتی انجام شده و در سالهای آتی با افزایش چند برابری این کرم‌ها در سطح شهر مواجه خواهیم بود.

منبع خبر : http://tabrizeman.ir/?p=22160

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.