حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

نصب دوربین مداربسته چه قواعدی دارد؟

شناسه : 58799 10 ژوئن 2021 - 15:52 161 بازدید

به گزارش تبریز ما، تنها انتخاب یک سیستم مدار بسته نمی‌تواند خیال شما را از پوشش نیازهای حفاظتی راحت کند بلکه نصب دوربین مدار بسته در ساختمان‌های مسکونی یا دولتی باید توسط تکنیسین های متخصص انجام شود. برای نصب سیستم دوربین مدار بسته موارد متعددی باید رعایت شود، از جمله مواردی که باید به آنها […]

نصب دوربین مداربسته چه قواعدی دارد؟
پ
پ

به گزارش تبریز ما، تنها انتخاب یک سیستم مدار بسته نمی‌تواند خیال شما را از پوشش نیازهای حفاظتی راحت کند بلکه نصب دوربین مدار بسته در ساختمان‌های مسکونی یا دولتی باید توسط تکنیسین های متخصص انجام شود. برای نصب سیستم دوربین مدار بسته موارد متعددی باید رعایت شود، از جمله مواردی که باید به آنها توجه داشته باشیم، تعداد و نوع دوربین‌های مدار بسته، قیمت محصولات و هزینه نصب دوربین مدار بسته و راه‌اندازی، محل دقیق نصب دوربین‌ها  نوع کابل‌ها و تجهیزات جانبی، نحوه کابل‌کشی و مسیرهای مناسب و چندین و چند مورد دیگر است. با پیشرفت سیستم‌های هشدار دهنده و نظارتی، امروزه محصولاتی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند که کار کردن با آنها برای کاربر ساده و راحت باشد.
برای نصب سیستم دوربین مدار بسته موارد متعددی باید رعایت شود، از جمله مواردی که باید به آنها توجه داشته باشیم، تعداد و نوع دوربین‌های مدار بسته، قیمت محصولات و هزینه نصب و راه‌اندازی، محل دقیق نصب دوربین‌ها، نوع کابل‌ها و تجهیزات جانبی ، نحوه کابل کشی و مسیرهای مناسب و چندین و چند مورد دیگر است.
انواع دوربین های مداربسته
از نظر نوع سیگنال دریافتی:
• دوربین‌های آنالوگ
• -دوربین‌های ip (آی‌پی تحت شبکه)
• دوربین مداربسته بیسیم
از نظر شکل ظاهری:
• دوربین‌های دام
• دوربین‌های بولت
• دوربین‌های اسپیددام
دوربین های توربو HD: این دوربین‌ها نسل ابتدایی دوربین‌های مداربسته می‌باشند که برای دریافت و ارسال اطلاعات صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می کنند. صدا و تصویر این دوربین‌ها هر یک توسط کابل دورشته‌ای جداگانه منتقل می‌شوند که یک رشته از سیم‌ها نقش جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را ایفا می‌کند. کابل متداول برای تصویر این دوربین‌ها کابل کواکسیال rg59 است گرچه ارتباط تصویر این دوربین‌ها با کابل‌های مختلف بر حسب نیاز امکان‌پذیر است.
کیفیت این نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مدار بسته همانگونه که از نام‌شان پیداست تابعی از امواج آنالوگ است. چگونه دستگاه شنود را پیدا کنیم؟ امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارد. نویزهای مختلف الکترومغناتیسی و نویز‌های ناشی از نوسانات برق همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین‌های مداربسته آنالوگ می‌باشند. به همین دلیل استفاده از کابل‌ها و تجهیزات با کیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین‌ها تاثیر بسزایی دارد.
امروزه دوربین‌های آنالوگ از رده خارج شده‌اند و دوربین‌های آنالوگ اچ‌دی جایگزین آنها شده‌اند که از کیفیت بالاتری برخوردارند. دوربین توربو اچ‌دی هایک ویژن در عین کیفیت بالا از قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز برخوردار است. این دوربین‌ها با دارا بودن پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های بروز در زمینه سیستم‌های مداربسته به خوبی نیاز مشتری را برطرف می‌سازند. برای مثال وجود فرمت فشرده‌سازی H.264+ در دوربین توربو HD هایک ویژن منجر به افزایش کارایی سیستم مداربسته و افزایش صرفه‌جویی در مصرف پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی می‌شود. همچنین وجود فناوری EXIR باعث بهترین کارایی در ارائه تصاویر در نور کم یا شب می‌شود. دوربین توربو HD هایک ویژن مقرون به صرفه‌ترین و مناسب ترین گزینه برای پروژه‌های کوچک محسوب می‌گردد.
دوربین‌های تحت شبکه: دوربین مداربسته تحت شبکه: دوربین‌های تحت شبکه یا IP هایک ویژن می‌توانند تصاویر را در بستر شبکه انتقال دهند.نقشه سیم‌کشی دوربین مدار بسته همانگونه که از نام‌شان پیداست از امواج کاملا دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده‌های تصویر و صدا استفاده می‌شود کیفیت این دوربین‌های بسیار بالا است و قابلیت‌های تصویری بسیار ویژه ای هم دارند اما نسبت به سیستم‌های توربو اچ‌دی دارای قیمت بالاتری هستند. کیفیت بالای تمام دیجیتال، امکان استفاده بهینه از کابل‌های ارتباطی، امکان ارتباط بی‌سیم با امنیت و کیفیت بالا، امکان ارسال همزمان تصویر، صدا و برق در بستر شبکه از مزایای  دوربین‌های تحت شبکه می‌باشد.
بزرگترین مزیت دوربین‌های شبکه محدود نبود کیفیت تصویر آن‌هاست. در حال حاضر دوربین‌های با کیفیت بین ۱٫۳ تا ۵ مگاپیکسل به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیفیت تصویر بالاتر از ۵ مگا پیکسل تنها در دوربین‌های تخصصی و در برندهایی خاص قابل دسترسی خواهد بود. هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین ویزگی‌های دوربین تحت شبکه است. این ویژگی در برخی از موارد به کاربرکمک می‌کند تا برخی از فرایندهای شناسایی را به کمک سیستم‌های هوشمند به انجام رساند.
دوربین‌های مداربسته تحت شبکه از قیمت بسیار زیادی نسبت به دوربین‌های آنالوگ و توربو اچ دی بهره می‌برد. البته علت قیمت بالای این دوربین‌ها این موضوع است که این دوربین‌ها توانایی پردازش و ذخیره ی تصاویر را در خود دوربین دارند. دوربین تحت شبکه برخلاف دوربین‌های آنالوگ که برای انتقال تصاویر به کابل‌ها نیاز دارند این اطلاعات را از طریق شیکه اینترنت جابجا می‌کنند. استفاده از شبکه‌های اینترنتی از جمله و ایفای و شبکه‌های موبایلی یکی از ویزگی‌های مهم دورین مداربسته تحت شبکه است. انتقال داده‌ها در دوربین تحت شبکه از طریق پروتکل های WPA یا WPA2, TKIP یا  AES انجام می‌شود که این ویژگی باعث می شود تا این دوربین‌ها بتوانند امنیت بسیار خوبی را از طریق شبکه برای کاربران خود فراهم نمایند.این دوربین‌ها انتقال برق و تصویر را تنها با یک کابل که از تکنولوژی (Power over Ethernet PoE)  استفاده می‌کند به انجام می‌رساند.
دوربین دام
دوربین Dome یا دوربین سقفی یا دوربین گنبدی یکی از پر مصرف‌ترین مدل‌های دوربین مدار بسته می‌باشد که امروزه توسط کاربران استفاده می‌شود. شکل ظاهری دوربین Dome به شکل گنبد می‌باشد، در زیر سقف نصب شده و به خاطر ظاهری زیبایی که دارد برای نصب در محیط داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نوع طراحی این دوربین‌ها باعث شده تا به صورت بالقوه برای محیط‌های مسقف استفاده شوند. جنس بدنه این دوربین ها معمولا از پلاستیک بوده و عموما کاربردهای غیر صنعتی دارند. بدنه این دوربین‌ها معمولا مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد بنابراین بهتر است از این نوع از دوربین‌ها در محیط‌های داخلی اداری، تجاری یا مسکونی استفاده شود.
از آنجایی که لنز دوربین Dome زیر محفظه‌ی گنبدی شکل قرار دارد مشاهده جهت دید دوربین برای افراد قابل مشاهده نیست به عبارت دیگر افرادی که در میدان دید دوربین دام هستند نمی‌توانند جهت دید دوربین را مشاهده کنند لذا معمولا نمی‌توان مشاهده کرد که میدان دید دوربین دام کدام ناحیه می‌باشد. از این رو به عنوان مثال برای کنترل کارمندان در یک اداره، یا برای دور کردن افراد سودجو در یک سوپر مارکت می‌تواند استفاده از دوربین Dome یک راه حل مناسب باشد.
دوربین اسپیددام
دوربین‌های گردان را با نام های متفاوتی میشناسند بعضی از این نام‌ها عبارتند از PTZ، Speed Dome، Fast Dome و … این دوربین‌ها دارای قابلیت گردش در جهات مختلف و (معمولا) زوم کردن در یک زاویه خاص هستند. این دوربین‌های معمولا دارای یک بدنه دام شکل و یک پایه با توجه به شرایط نصب هستند. دوربین اسپید دام (Speed Dome) یکی از قوی‌ترین دوربین های مداربسته جهت کنترل تردد و بررسی جزییات است. دوربین مدار بسته اسپید دام با نام‌هایی همچون دوربین گردان، دوربین PTZ مخفف Pan Tilt Zoom، دوربین چرخشی در بازار رواج دارد. این دوربین‌ها از نظر ظاهر مشابه دوربین‌های دام هستند، اما با این تفاوت که قابلیت چرخش دارند و بسیار پیشرفته‌تر می‌باشند.
کاربرد اصلی دوربین‌های اسپیددام معمولا در محیط‌های بزرگ است. زیرا این دوربین‌ها اغلب دارای زوم یا بزرگنمایی قدرتمندی هستند که می تواند مسافت‌های دور را تشخیص دهد. یکی از قابلیت‌های دوربین مداربسته اسپیددام امکان برنامه‌ریزی آنها است. به این ترتیب که می‌توان دستورهای لازم را در قسمت پریست (PRESET) آن تنظیم نمود که در هر زمان چه قسمتی از محیط را تصویربرداری کند. به دلیل اینکه این دوربین‌ها این قابلیت را دارند که در تمام جهات بچرخند. می‌توان از آنها در مکان‌هایی همچون معادن، کارخانجات بزرگ، چهارراه‌ها و میادین اصلی استفاده نمود.
دوربین مداربسته بولت
دوربین مداربسته بولت جز دوربین‌های مداربسته ضدآب است. دوربین بولت جز پرکاربردترین دوربین‌های محیط بیرونی هستند. نام بولت از واژه BULLET به معنای گلوله گرفته شده است که اشاره به شکل استوانه‌ای مانند این دوربین‌ها دارد. این دوربین ها در دو سیستم ip و توربو HD تولید می‌شوند. در ادامه به شرح برخی از خصوصیات این دوربین‌ها می‌پردازیم.
دوربین‌های بولت اغلب در محیط‌های خارجی و فضای آزاد نصب می‌شوند. معمولا از استاندارد IP66 و IP67 پشتیبانی کرده و در مقابل شرایط جوی نامساعد، مقاوم هستند. این دوربین‌ها را اغلب بر روی دیوار نصب می‌کنند. اما در زیر سقف نیز قابل نصب هستند. نصب دوربین بولت بسیار آسان بوده و نسبت به سایر دوربین‌های مداربسته از پیچیدگی کمتری برخوردار است.این دوربین‌ها در کیفیت‌های متفاوتی به صورت شبکه و آنالوگ ساخته می‌شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارند. توجه داشته باشید که ضد آب بودن دوربین بولت به معنای امکان غوطه‌ور کردن آن در آب نیست.
نکات مهم در نصب دوربین مداربسته
نخستین مرحله تصمیم به استفاده از سیستم دوربین مدار بسته است. خرید دوربین مداربسته و سایر تجهیزات درصد بالایی از بک سیستم را تشکیل دهد. خرید سیستم مدار بسته خوب تا چند سال می‌تواند امنیت شما را تضمین کند. نیاز امنیتی و قسمت‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا نوع دوربین را برای هر فضا مشخص کنید. بودجه‌ای که برای خرید دوربین اختصاص داده‌اید، نوع نمایش تصویر، مدت زمان ضبط تصاویر ضبط شده روی هارد دیسک، انتقال تصویر بر روی موبایل یا کامپیوتر از بستر اینترنت، امنیت شبکه، توسعه آینده سیستم و مواردی از این دست در این مرحله باید بررسی شود. بخاطر داشته باشید که هزینه و خرید سیستم مدار بسته مناسب، سرمایه‌گذاری در جهت حفظ دارایی‌های مالی و حتی جانی شما می‌باشد.
با توجه به جانمایی و مشخصات منطقه‌ای که دوربین باید نصب شود، نوع و مدل دوربین‌ها مشخص می‌شود، از دوربین‌های دام معمولا در محیط‌های داخلی و سر پوشیده و از دوربین‌های بولت در محیط‌های بیرونی و روباز استفاده می شود. نحوه جانمایی دوربین در فضاهای مختلف متفاوت است، دوربین‌ها باید به گونه‌ای نصب شوند که بهترین میدان دید را داشته باشند. محل نصب دوربین باید به گونه‌ای باشد که دور از دسترس افراد قرار داشته باشد تا امکان آسیب رساندن به دوربین هنگام خرابکاری وجود نداشته باشد.
محتوای این تبلیغات توسط سفارش‌دهنده تهیه شده است.

——————–

منبع خبر: asrtabriz.com/news/129302

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.