حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

آتش نشانی، شغلی که آکنده به شعله های عشق است

شناسه : 6835 27 سپتامبر 2017 - 10:10 383 بازدید

[ad_1] تبریز ما: 7 مهرماه روزی است که در تقویم ها به نام روز آتش نشانی ثبت شده است. روز قهرمانانی که از جان خود می گذرند تا در مواقع خطر دادرس جان دیگران شوند. به گزارش تبریز ما، می گویند هر شغلی سختی ها و لذت های خاص خود را دارد، اما برخی مشاغل […]

آتش نشانی، شغلی که آکنده به شعله های عشق است
پ
پ

[ad_1]

تبریز ما: 7 مهرماه روزی است که در تقویم ها به نام روز آتش نشانی ثبت شده است. روز قهرمانانی که از جان خود می گذرند تا در مواقع خطر دادرس جان دیگران شوند.

به گزارش تبریز ما، می گویند هر شغلی سختی ها و لذت های خاص خود را دارد، اما برخی مشاغل بسیار خاص ترند و آتش نشانی یکی از آنهاست. شغلی که با اضطراب، ترس، نگرانی، شیرینی، تلخی و تاسف همراه است. شخص آتش نشان، دل دریایی می خواهد تا بتواند به آتش بزند و فرد حادثه دیده ای را به زندگی بازگرداند و شاید خودش نیز در این میان با زندگی وداع کند.

 

نامگذاری روز آتش‌نشانی و ایمنی در ایران

در روز 7 مهر 1359 وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهر های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود.

طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال 1379 توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد. این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است. ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

 

آتش نشانی آمیزه ای از عشق و همت

آتش‌نشانی یا اطفاء حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است.

آتش‌نشانی مهارتی بسیار فنی است که احتیاج به دوره‌های طولانی چه در زمینه‌های عمومی مانند مقابله با آتش و چه در زمینه‌های تخصصی مانند عملیات امداد و نجات دارد. به شخصی که به صورت تخصصی به مهارت‌های اطفاء حریق آشناست آتش‌نشان می‌گویند.

 انسانهایی که همیشه حاضر و آماده اند تا در بلایا و آتش گرفتگی ها خود بسوزند تا ما نجات پیدا کنیم.آنها به جنگ آتشی می‌روند که رحم ندارد و فقط می‌سوزاند، می‌سوزاند و می‌سوزاند…. شاید ما نتوانیم تصور کنیم عده ای هر روز صبح که به سر کار خود می روند ممکن است چند ساعت بعد با سوختگی های شدید در بیمارستان بستری شوند یا جان خود را برای ما از دست بدهند.  تا حادثه ای دلخراش اتفاق نیفتد مثل آتش سوزی، نشست معدن، سیل ، زلزله و … هیچ کدام از ما متوجه این انسانهای فداکار و از خود گذشته نمی شویم . شاید قبل از هر حادثه ی یکی از آتش‌نشان‌های مانده در آتش به دختر خود قول داده بود بعد از کار او را به پارک ببرد. شاید یکی از آنها به مادرش قول داده بود به دیدارش می‌رود. شاید یکی از آنها در آستانه ازدواج بود.آتش نشان برای مردمش جان میدهد و در میان دود و آتش عطر باران میدهد.

چندی پیش بر اثر یک آتش سوزی در تبریز آتش نشانی که برای نجات یک کودک در محدوده آتش ، ماسک اکسیژن خود را به او داد و خودش دچار مشکل تنفسی شدید  شد.

همیشه این چنین است ، در مواقع خطر علی الخصوص آتش سوزی، زمان به سرعت می گذشت و دلهره شدیدی همه را فرا می گیرد. شعله های آتش از هر طرف ساختمان زبانه می کشد. تقریبا همه بیرون ساختمان می آیند اما هنوز یک کودک در ساختمان مانده است.

رفتن به داخل ساختمان به دلیل احتمال ریزش گدازه های آتش غیر ممکن به نظر می رسد. تقریبا همه از نجات کودک ناامید می شوند. کمی آن طرف تر مادر کودک بر سر و صورت خود می زد، آتش نشان طاقت دیدن این صحنه را نداشت. بی محابا دل به آتش زد، چند دقیقه بعد سایر نیروهای آتش نشان او را از میان شعله های آتش با کودکی در بغل، در حالی که لبخند پیروزمندانه ای بر لب داشت، بیرون آوردند. کودک نجات یافته بود، اما آتش نشان فداکار به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان انتقال یافت. و بسیارند این نمونه های که هر ساله در شهرها اتفاق می افتد.

 

سازمان آتش نشانی یکی از سازمان های حساس شهرداری ها

نخستین ایستگاه آتش نشانی در ایران حدود 150 سال پیش توسط روسیه تزاری در شهر تبریز(پایتخت کشور در آن روزها)، تاسیس شد که به نام برج یانقین مشهور است. پس از احداث این مرکز کم کم در سایر شهر ها نیز مراکز اتش نشانی به وجود امدند تا جاییکه امروزه سازمان آتش نشانی بعنوان یکی از مراکز حساس شهرداری ها محسوب می شود.

آتش نشان اکنون علاوه بر اطفای حریق ، دیگر فعالیت های امداد و نجات از قیبل امداد در مواقع بحرانی از سیل، زلزله گرفته تا امداد رسانی در تمامی زمینه های حساس را بر عهده دارند.

شهر تبریز اکنون با 21 ایستگاه آتش نشانی در 4 منطقه شهر، با امکانات پیشرفته در اسرع وقت آماده اعزام و امداد در مقابل هرگونه خطرات و فوریتی است که به این مراکز اطلاع داده می شود.

نحوه تماس با آتش نشانی درمواقع بروز خطر:

ابتدا خونسردی کامل خود را حفظ کنید سپس شماره تلفن 125 را گرفته نوع ومحل دقیق حادثه را به اپراتور آتش نشانی شرح دهید . حتماً محل مشخصی را مانند مسجد ، مدرسه ، مغازه ، کیوسک تلفن ، دکه مطبوعاتی و … را در نزدیکی محل حادثه درصورت امکان ذکرکرده تا نیروهای آتش نشانی آدرس محل دقیق حریق یا حادثه را پیدا کنند.

 

نگارنده: مهدیه فرج زاده

 

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.