حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

دولت تکلیف بخش خصوصی را روشن کند!

شناسه : 58769 09 ژوئن 2021 - 11:45 189 بازدید

تبریز ما – سرویس اقتصادی: زمان زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و شروع به کار دولت سیزدهم باقی‌ نمانده است. اقتصاد کشورمان که در چند سال گذشته با مشکلات متعددی در داخل و خارج از کشور مواجه بوده انتظار می‌رود با نزدیک شدن به شروع دولت جدید و هم‌زمان با رایزنی‌ها برای احیای برجام، فصل […]

دولت تکلیف بخش خصوصی را روشن کند!
پ
پ

تبریز ما – سرویس اقتصادی: زمان زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و شروع به کار دولت سیزدهم باقی‌ نمانده است. اقتصاد کشورمان که در چند سال گذشته با مشکلات متعددی در داخل و خارج از کشور مواجه بوده انتظار می‌رود با نزدیک شدن به شروع دولت جدید و هم‌زمان با رایزنی‌ها برای احیای برجام، فصل جدیدی را تجربه کند.

این در حالی است که فعالان اقتصادی تأکید می‌کنند تا زمانی که دولت‌ جدید برای هرگونه برنامه‌ریزی، بخش خصوصی را محور اصلی برای مشورت قرار ندهد، اقتصاد همان تلاطمانی را تجربه خواهد کرد که در طول سالیان گذشته با آن مواجه بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز اخیراً در اظهاراتی جالب توجه عنوان کرده است: دولتی روی کار بیاید که صدای بخش خصوصی را بشنود!
یونس ژائله معتقد است کاندیدای ریاست جمهوری باید برنامه مشخصی برای مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد داشته باشد و صدای این بخش را بشنود!

▪️برخی ها برای جمع آوری رای یا تصدی پُست شعار سر می دهند!

کسی که می خواهد رئیس جمهور آینده کشورمان باشد باید برنامه جامعی در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد زیرا زمان کلی گویی و شعار گذشته است!
مردم، مشکلات و مسائل کشور را می دانند اما چگونگی حل مسئله در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مهم است لذا آنچه باعث دلسردی و عدم اعتماد مردم نسبت به مسئولان شده، شعارهای صرفاً تبلیغاتی است که فقط برای جمع آوری آرا توسط کاندیداهاست و یا مسئولانی که برای تصدی پُست سر می دهند.
با توجه به این دغدغه‌ها رئیس جمهور آتی کشور باید برنامه عملیاتی با اولویت مسائل معیشتی و اقتصادی داشته باشد که لازمه آن استفاده از ظرفیت های داخلی کشور و داشتن دیپلماسی قوی در سطح منطقه ای و بین المللی در کنار نقش آفرینی مثبت و موثر در عرصه های بین المللی است.
همچنین باید سیاست خارجی قوی مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت لازم داشته باشد، لذا امیدواریم رئیس جمهور آتی با توجه به ظرفیت های داخلی و خارجی، کشور را از بحران های اقتصادی به ویژه در حیطه فعالیت بخش خصوصی رهایی دهد!

▪️رئیس جمهور آتی باید بداند اقتصاد جهان، اقتصاد یکطرفه نیست!

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در اظهاراتی جالب توجه گفت: هر داوطلبی که می خواهد به میدان ریاست‌ جمهوری قدم بگذارد باید تکلیف نحوه ارتباط کشورمان با جهان را مشخص نماید.
یونس ژائله ادامه داد: باید ببینیم رابطه ما با دنیا می‌خواهد چگونه باشد؟ می خواهیم با آنها تجارت کنیم یا نه؟ زیرا بحث صادرات و واردات مطرح است و اقتصاد دنیا، یک اقتصاد یکطرفه نیست!
وی افزود: باید نقش خود را در اقتصاد جهانی مشخص نماییم و اینکه می خواهیم با کشورهای همسایه چه ارتباطی داشته باشیم و قراردادهای ترجیحی را می‌خواهیم به امضا برسانیم یا نه!
ژائله اضافه کرد: بخش مهم تر اینکه تجارت جهان قوانین مشخصی – همچون فوتبال – دارد که قوانین پولشویی هم هست لذا باید مشخص کنیم که با FATF مخالف یا موافق هستیم زیرا وقتی وارد بازی شدیم باید قوانین آن را نیز رعایت نماییم.
کارآفرین برتر کشورمان با اشاره به اینکه اقتصاد ما، یک اقتصاد دولتی است تاکید کرد: اما در این بین ۱۵ الی ۲۰ درصد اقتصاد متعلق به بخش خصوصی است، پس تکلیف آنها چه می‌شود؟! آیا می‌خواهیم بخش خصوصی فعال تر شده و نقش خود را ایفا نماید یا اینکه اصلاً این بخش را قبول نداریم؟!
ژائله افزود: اینکه دولت و هر کاندیدا وعده داده و نتواند آن را اجرا نماید بسیار ناامیدکننده تر می‌شود زیرا آنچه را که ما می‌بینیم بخش تولید دچار مشکلات زیادی شده و فضای کسب و کار وضعیت بدی را شاهد است به طوری که مقررات و مجوزهای زیادی که از بخش تولید به عمل می آید تا یک واحد تولیدی کوچک شروع به کار کند.
وی اظهار کرد: بانک‌های ما نقش بهینه خود را در راستای حمایت از بخش تولید و صنعت ایفا نمی‌کنند بخش مالیات نیز فعلاً در حق فعالان اقتصادی اجحاف کرده و برای جیب تولیدکننده نقشه کشیده است، لذا بخش دولتی باید تکلیف خودش را با ما روشن کند و کاندیداهای ریاست جمهوری نیز نباید وعده های کاذب سر دهند!
ژائله بیان کرد: ما منابع بسیار زیادی داریم و مردم کشور نیز ملت بسیار بزرگی هستند بنابراین نخبگان، نجات دهنده اقتصاد کشور هستند و بخش خصوصی می‌تواند این امر مهم را در همین شرایط دشوار اقتصادی به سر منزل برساند زیرا به بخش خصوصی ایمان داریم به شرطی که اختیارات بدهند و به خواسته ها و دردلهایشان گوش فرا دهند.

ژائله خاطرنشان کرد: در حقیقت باید از ظرفیت بخش خصوصی کشور نهایت استفاده را به عمل آورند نه اینکه بگویند “شما اعتراض خود را انجام دهید اما ما به کار خود ادامه می‌دهیم” لذا نقش دولت اینگونه بوده که حرف‌های بخش خصوصی را شنیده اما به آنها عمل نکرده و حتی در برخی مواقع برعکس آنها را عملیاتی نموده است یعنی جایی که اعتراض کردیم که فلان کار یا اقدام به ضرر تولید است در مقابل همان کار، عمل کرده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در پایان تاکید کرد: با این اوصاف نظر ما این است دولتی باید سر کار بیاید که نقش خود را به خوبی انجام داده و به ظرفیت بخش خصوصی توجه کامل داشته باشد!

گزارش: شهرام صادق زاده

منبع خبر : http://tabrizeman.ir/?p=20877

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.