حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

فوران های آتشفشانی موجب بروز پدیده «ال نینو» می شود

شناسه : 7044 05 اکتبر 2017 - 5:08 260 بازدید

[ad_1] تبریز ما: مطالعه جدید نشان می دهد فوران های آتشفشانی بزرگ در مناطق استوایی می تواند منجر به بروز پدیده «ال نینو» شود. به گزارش تبریز ما، فوران های بزرگ آتشفشانی از طریق پمپاژ میلیون ها تن دی اکسید گوگرد در استراتوسفر، که موجب تشکیل ابر اسید سولفوریک می شود، با انعکاس پرتو خورشیدی […]

فوران های آتشفشانی موجب بروز پدیده «ال نینو» می شود
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: مطالعه جدید نشان می دهد فوران های آتشفشانی بزرگ در مناطق استوایی می تواند منجر به بروز پدیده «ال نینو» شود.

به گزارش تبریز ما، فوران های بزرگ آتشفشانی از طریق پمپاژ میلیون ها تن دی اکسید گوگرد در استراتوسفر، که موجب تشکیل ابر اسید سولفوریک می شود، با انعکاس پرتو خورشیدی و کاهش میانگین دمای سطح جهان موجب آغاز پدیده ال نینو می شوند.

محققان از شبیه سازی مدل پیشرفته آب و هوا استفاده کردند تا نشان دهند که ال نینو در طول سال بعد از فوران های عظیم آتشفشانی نظیر فوران آتشفشان مونت پیناتوبو فیلیپین در سال ۱۹۹۱ به اوج می رسد.

آلن روبوک، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه راتگرز آمریکا، در این باره می گوید: «ما نمی توانیم فوران های آتشفشانی را پیش بینی کنیم، اما با وقوع فوران بعدی می توانیم با تعیین میزان دی اکسید گوگرد در استراتوسفر پدیده ال نینو را پیش بینی کنیم.»

ال نینو به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

این پدیده هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّاره زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.