حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

روحانی وعده‌ لرین پس هانی؟/ قطار وعده‌ها چند واگن دارد؟

شناسه : 30856 31 جولای 2019 - 21:44 204 بازدید

روحانی وعده‌ لرین پس هانی؟/ قطار وعده‌ها چند واگن دارد؟ ،  «هرکس وعده دهد و عمل نکند، گناه بزرگی کرده است. حتی اگر من مسئول شوم و نتوانم به وعده‌های خود عمل کنم، باید جرات این را داشته باشم که آن را به مردم بگویم….» این عبارت بخشی از سخنان حسن روحانی در لابه‌لای وعده و […]

روحانی وعده‌ لرین پس هانی؟/ قطار وعده‌ها چند واگن دارد؟
پ
پ

روحانی وعده‌ لرین پس هانی؟/ قطار وعده‌ها چند واگن دارد؟

،  «هرکس وعده دهد و عمل نکند، گناه بزرگی کرده است. حتی اگر من مسئول شوم و نتوانم به وعده‌های خود عمل کنم، باید جرات این را داشته باشم که آن را به مردم بگویم….» این عبارت بخشی از سخنان حسن روحانی در لابه‌لای وعده و وعیدهای انتخاباتی سال ۹۲ است. روحانی آن روزها، سال‌ها تجربه حضور در سمت‌ها و پست‌های اجرایی را به مردم یادآور می‌شد و با نگاهی درست مشکلات و افسارگسیختگی بازار را به سوءمدیریت‌ها نسبت می‌داد و از طرف دیگر قسم جلاله می‌خورد که اگر برای مشکلات راه‌حل نبود کاندیدا نمی‌شد و به قول خودش اینجا بود که «ای امان، ای امان از شعارهای بی‌محتوا…» برای رقیب کاربرد پیدا می‌کرد. رهبری آن سال به کاندیداها تاکید داشتند جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید و بگویید که نگذاشتند، نشد….    روحانی وعده‌ لرین پس هانی؟ احیای دریاچه ارومیه به عنوان نخستین مصوبه دولت تدبیر و امید در سال ۹۲، افتتاح بزرگراه تبریز- سهند، تبریز اهر در سال ۹۵ و احداث اتوبان تبریز- مرند- بازرگان از جمله‌های وعده‌های مهم دولت حسن روحانی به مردم آذربایجان‌شرقی در سفر هیات دولت در سال ۹۴ و ۹۷ به استان بود که محقق نشده است.     دریاچه ارومیه سال‌هاست صدایت می‌کند آقای رئیس جمهور! رئیس‌جمهور بخش اعظمی از رای خود را در دو انتخابات، مرهون «وعده احیای دریاچه ارومیه» است، اما سخت است باور این نکته که دکتر روحانی در ۶ سال گذشته، حتی یک بار هم از این دریاچه بحران‌زده بازدید نکرده‌ است. رئیس‌جمهور پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، در سفر انتخاباتی‌اش قول احیای دریاچه را داده بود و خطاب به مردم آذربایجان گفته بود: «من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسوولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.» البته او به خوبی به وعده خود عمل کرد. ۶ سال پیش در چنین روزهایی در اولین جلسه هیات‌ دولت جدید، کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسوولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شد. به این ترتیب، قول رئیس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت، قولی که با فرارسیدن بارندگی‌های بهاره هر سال پرآب می‌شود و با رسیدن گرمای تابستان تبخیر می‌شود. در تمام این مدت، همایش‌ها و نشست‌های مختلف در تبریز، ارومیه و تهران، جز سخنرانی‌ها‌، ویدیو کنفرانس‌ها و پاورپوینت‌های پیچیده و البته‌ هدررفت هزینه‌های اجرایی و تبلیغاتی، عاید خاصی برای دریاچه ارومیه نداشته است. تغییرات اقلیمیِ یک سال گذشته در کشورمان بر کسی پوشیده نیست. همین تغییرات بود که بهار امسال را به یکی از دوره‌های پربارش در چند دهه گذشته تبدیل کرد و سیل را در چند شهر بزرگ و کوچک، جاری ساخت. به برکت همین بارش‌های بهاره، حال دریاچه ارومیه نسبت به سال‌های گذشته، وضعیت مساعدتری یافت. به طوری که حجم آب دریاچه ارومیه در پایان اردیبهشت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳٫۱۴ میلیارد مترمکعب بیشتر شد همچنین وسعت دریاچه ۸۹۰کیلومترمربع و تراز سطح آب هم ۱٫۱ متر افزایش داشت. عددهای مربوط به بهبود وضعیت دریاچه، دقیقاً برابری می‌کند با آمار افزایش بارش‌های سال ۹۸٫ بارش‌هایی که در کویرهای فلات مرکزی ایران (نظیر خوزستان، کرمان، یزد، فارس و …) سیل راه انداخت، بی‌راه نبود که حوزه آبریز دریاچه ارومیه را پرآب کند. دولتی‌ها در سال‌های گذشته، بهبود وضعیت دریاچه ارومیه را نتیجه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های ستاد احیاء عنوان می‌کنند اما شدت‌گرفتن تبخیرها را نتیجه تغییرات اقلیمی و طبیعی! مدیران دولتی و در راس آنها رئیس‌جمهور، بارها و بارها، برکتِ باران و رحمت الهی را نادیده گرفته و با ادبیاتی که ناشکری در آن بارز است، وضعیت نسبتاً خوب دریاچه را نتیجه اقدامات خود عنوان می‌کنند. رئیس‌جمهور بهار امسال و همزمان با اوج‌گیری بارش‌ها، در جلسه هیات دولت، بدون اشاره به افزایش نزولات آسمانی گفته‌ بود: «یکی از افتخارات بسیار بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم احیای دریاچه ارومیه است. احیای دریاچه ارومیه به معنای نجات زندگی ۱۵میلیون جمعیت کشور است که یکی از کارهای بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم است.» روحانی همچنین در جریان سفر استانی به آذربایجان‌غربی، مدعی شده بود که اگر اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم نبود، امروز دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود. بهار امسال، بهار عکس‌های یادگاری با دریاچه ارومیه بود. حال نسبتاً خوب دریاچه ارومیه، فرصت بی‌نظیری بود تا استاندار آذربایجان‌شرقی، برخی از وزار و معاونان رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی خود را به ساحل دریاچه ارومیه برسانند. اما این عکس‌ها و بازدیدها، زیاد ادامه‌دار نبوده‌ است.اگرچه شاخص‌های دریاچه نسبت به سال‌های گذشته افزایش نشان می‌دهد اما مطابق انتظار، با آغاز دوره گرما، دریاچه باز هم تغییر رفتار داده و در حال تبخیر است. طبق آمار اعلامی وزارت نیرو و ستاد احیاء، کاهش تراز دریاچه ارومیه از اواسط خرداد آغاز شده و در روزهای اخیر به بیشترین مقدار خود رسیده‌ است. خلیل ساعی، مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیا در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تراز دریاچه در مورخه ۱۲خردادماه ۱۲۷۱٫۰۴ بود، می‌گوید: این تراز در بازه زمانی ۲۰ روز گذشته ۱۰سانتی‌متر کاهش داشته است. ساعی اذعان دارد که درجه حرارت بالای تابستان، عدم ورودی آب به دریاچه از سد‌ها و نیاز آبی گیاهان، ادامه روند کاهشی دریاچه ارومیه را در پی داشته‌ است. وی متذکر می‌شود: تراز دریاچه با ادامه این روند تا پایان تابستان حدود ۷۰ سانتی‌متر کاهش خواهد یافت. پیرو این صحبت‌ها، فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی نیز در روزهای اخیر از کاهش ورودی آب به دریاچه خبر داده و تصریح می‌کند: «ورودی آب دریاچه از رودخانه‌های شهرچای، زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گادار و باراندوز تا ۶۵ مترمکعب بر ثانیه بود اما به ۱۰ مترمکعب کاهش یافته است و قطع شده است» نیمی از فصل کِشت باقی مانده و مسدود کردن چاه‌های حومه دریاچه، شدنی نیست، به علاوه با توجه به محدودیت برق، مدیریت سدهای منتهی به دریاچه هم بسیار دشوار است. به این‌ها اضافه کنید گرمای طاقت‌فرسا و تبخیر شدیدی را که آثار شرجی آن حتی در هوای عادی تبریز هم محسوس است. وضعیت دریاچه ارومیه را نباید صرفاً در مساحت محدود دریاچه دید، بخش قابل‌ توجهی از بحران این دریاچه، ریشه در کیلومترها دورتر دارد. دولت دو سال فرصت دارد تا با تدبیر کارساز در بخش‌های کشاورزی، مدیریت آب و صنعت، وعده رئیس‌جمهور را عملی کند. رئیس‌جمهور در هفته اخیر در سفر غیررسمی و یک روزه، وارد شهر تبریز شده و شاید طلسم بازدید از دریاچه ارومیه را بشکند. بازدید روحانی اگر منجر به «احیای ستاد احیا» شود، باید آن را به فال نیک گرفت، وگرنه باید منتظر بهار سال بعد باشیم تا با شروع درباره بارندگی‌ها، بار دیگر مسوولانی را ببینیم که خوشحال از افزایش تراز دریاچه، کنار ساحل، عکس یادگاری می‌گیرند.     بزرگراه ۲۲ کیلومتری تبریز- سهند که روحانی قول افتتاح آن را سال ۹۵ داده بود/سراب وعده با بازه زمانی یک ساله روحانی در نخستین سفر خود به آذربایجان‌شرقی در اردیبهشت ۹۴ به آذربایجان‌شرقی در نشست خبری ازاتمام پروژه بزرگراه ۲۲ کیلومتری تبریز- سهند تا پایان سال ۹۵ خبر داده بود عملاً نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه وعده اتمام این پروژه به ماه‌ و سال آینده موکول شده است.  یکی از مصوبات دولت یازدهم در سال ۹۴ در سفر استانی به آذربایجان‌شرقی، تصویب اعتبار ساخت و تکمیل بزرگراه راه تبریز ـ سهند بود.  اسماعیل جبارزاده استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی در سال ۹۴ در جمع فرمانداران با اشاره به مصوبات سفر استانی دولت درباره این پروژه گفت: بزرگراه تبریز ـ سهند تا پایان سال ۹۵ افتتاح خواهد شد. روحانی نیز در نشست خبری خود در سفر به تبریز بر همین موضوع تاکید کرده و از اتمام این پروژه تا پایان سال ۹۵ خبر داده بود. آخوندی وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت سال ۹۳ طی بازدید از شهر جدید سهند، از تکمیل آزاد راه سهند ـ تبریز با مشارکت این شهر ظرف مدت یک‌‌سال خبرداده بود. با توجه به وعده آخوندی، اردیبهشت سال ۹۴ و در جریان سفر استانی دولت به آذربایجان‌شرقی، باید شاهد قیچی خوردن روبان افتتاح این پروژه می‌بودیم اما عملاً نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه وعده اتمام این پروژه به پایان سال ۹۵ موکول شد. خدابخش استاندار سابق آذربایجان‌شرقی نیز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال ۹۷ با اشاره به سفر قبلی رئیس جمهوری به آذربایجان‌شرقی، یادآور شد: تمام قول‌های رئیس جمهوری در سفر گذشته محقق شده و تنها پروژه بزرگراه «تبریز – مرند – بازرگان» باقی مانده است. طبق برنامه، این پروژه باید با سرمایه‌گذاری شرکت خارجی اجرا می‌شد ولی اتفاق نیفتاد و قطعه اول این بزرگراه در مسیر «تبریز- مرند» توسط شرکت داخلی اجرا می‌شود ولی مسیر «مرند – بازرگان» باقی مانده است. امیدواریم  مسوولان از این پروژه که در نزدیکی شهر تبریز قرار دارد بازدیدی کرده و مشاهده کنند وعده رئیس‌جمهور برای افتتاح این پروژه در سال ۹۵ هنوز محقق نشده است.  وعده افتتاح در خرداد سال ۹۶ محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی سابق استاندار آذربایجان‌شرقی درباره بزرگراه تبریز ـ سهند در نشست شورای مسکن استان اذعان داشت: مشکل تملک بخش باقی‌مانده مسیر این بزرگراه حل شده و فرآیند واگذاری ادامه عملیات اجرایی آن به شرکت عمران شهر جدید سهند انجام شده که به‌زودی عملیات اجرایی مسیر باقی مانده شروع خواهد شد. به گفته وی، ۹ کیلومتر از این بزرگراه از طرف شهر جدید سهند و ۱۱ کیلومتر از طرف تبریز به پایان رسیده و امیدواریم مسیر باقی‌مانده هم با تمهیدات جدید در موعد مقرر و تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری برسد. پورمهدی، معاون عمرانی استاندار (سال۹۲) افزود: با توجه به اهمیت و ضرورت این مسیر، معاونت عمرانی استانداری و سایر دستگاه‌های مسوول استان همه توان خود را برای تسریع در اتمام این بزرگراه به کار خواهند گرفت تا هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. برای این بزرگراه تاکنون بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن دست کم ۷۰۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است که برای تأمین آن از منابع استانی و ملی تلاش می‌کنیم.  اسماعیل جبارزاده، استاندار سابق آذربایجان‌شرقی (سال ۹۳) نیز گفته بود: اتوبان سهند-تبریز از جمله پروژه‌هایی است که از سال‌‌های قبل آغاز شده اما مورد بی‌توجهی قرارگرفته بود، در بخش راهی از اولویت‌های ما اتمام همین بزرگراه است که اعتبار تخصیص یافته از محل منابع دولتی خیلی کم بود. وی گفت: برآورد سال گذشته ما این بود که اتمام این پروژه ۸۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد اما در ردیف بودجه، چهار میلیارد برای آن در نظر گرفته شده بود که براساس آن اتمام پروژه‌ سال‌ها به طول می‌انجامید، از این رو پیشنهادی به وزارت مسکن و راه و شهرسازی دادیم، مبنی بر اینکه از درآمدهای شهر جدید سهند برای اتمام این بزرگراه استفاده شود که جا دارد از آقای آخوندی و آقای نریمان مدیرعامل شهرهای جدید برای بردن این پیشنهاد به دولت تشکر کنم. جبارزاده عنوان کرده بود: دولت هم مصوب کرد که ما بتوانیم مازاد درآمدهای شهر جدید سهند را برای اتمام این بزرگراه که نیاز اصلی مردم همین شهر است، استفاده کنیم این پروژه در سال اخیر بسیار فعال شده است، امیدوارم با این تصمیم جدید دولت بتوانیم در یک فاصله زمانی معقول پروژه را به اتمام برسانیم. آخوندی وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت سال ۹۳ طی بازدید از شهر جدید سهند گفته بود: پروژه بزرگراه تبریز-سهند طی سال آینده(۹۴) به بهره‌برداری خواهد رسید. رئیس جمهور روحانی(اردیبهشت ۹۴، سفر استانی) گفته بود: پروژه بزرگراه تبریز-سهند تا پایان سال ۹۵ به اتمام خواهد رسید. استاندارسابق آذربایجان‌شرقی(سال۹۴) در جمع فرمانداران اظهار کرده بود: آزاد راه تبریز ـ سهند تا پایان سال ۹۵ افتتاح خواهد شد.  توحید اخلاقی،مدیرکل راه و شهرسازی استان (سال۹۴) نیز عنوان کرده بود: بزرگراه تبریز – سهند در دو فاز احداث می‌شود، قطعه اول توسط شرکت عمران سهند و قطعه دوم به طول ۱۵ کیلومتر از اتوبان شهید کسایی تبریز توسط شرکت بتن سازه آذربایجان با مبلغ قرارداد اولیه ۳۹۵ میلیارد ریال در حال اجراست. قطعه اول تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد ولی قطعه دوم در صورت جذب اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریالی دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. استاندار سابق آذربایجان‌شرقی (سال۹۵) گفته بود: ایجادکنندگان مانع بر سر راه این اتوبان به اهالی، ساکنان و سرمایه‌گذاران تبریز ظلم می‌کنند، باید هر چه سریع‌تر این پروژه به اتمام رسیده و مشکلات تردد شهر سهند و سرمایه‌گذاران شهرک صنعتی تبریز رفع شود.   این بار وعده افتتاح شهریور سال ۹۸ محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تبریز یادآور شد: طول پروژه آزادراه تبریز به سهند ۲۰ کیلومتر است که به طور متوسط بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی با بیان اینکه آزادراه تبریز به سهند یک پروژه مشارکتی به صورت ۴۰ و ۶۰ درصد اجرا می‌شود، گفت: از طرف دولت و وزارت راه و شهرسازی مساعدت‌های لازم برای اتمام پروژه شده است. استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: البته مشارکت شرکت سازنده نیز منجر شده تا پیشرفت کار زیاد باشد. وی با اشاره به اینکه هشت پل در مسیر پروژه آزادراه تبریز به سهند پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: همه این پل‌ها بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم این پروژه در شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد. پورمحمدی خاطرنشان ساخت: هیچ‌گونه محدودیتی از لحاظ تامین منابع مالی و همکاری‌های فی‌ مابین وجود ندارد و به لطف خداوند در ۶ ماهه اول سال‌جاری این پروژه افتتاح خواهد شد.  اظهارات مسوولان امر، یک نکته بارز را به ذهن آدمی متبادر می‌کند، سراب وعده با بازه زمانی یک‌ساله،  هر سال که موعد افتتاح پروژه به سر می‌رسد، مسوولان با تمدید یک ساله وعده‌ها اتمام پروژه را به یک سال دیگر موکول می‌کنند.  وزیر راه و شهرسازی فروردین امسال(۹۶) که به همراه رئیس جمهور برای افتتاح طرح‌های مختلف به استان سفر کرده بود، با حضور در پروژه بزرگراه تبریز- سهند خطاب به پیمانکار گفت: این پروژه را تا هفته دولت تمام کنید. پیمانکار نیز خطاب به وزیر اضافه کرد: نمی‌توانم! هر پیمانکاری توانست تا هفته دولت این پروژه را تمام کند، من پیمانکاری را می‌بوسم و کنار می‌گذارم.   سهند یکی از شهرهای جدید استان آذربایجان‌شرقی است که سال ۸۷ و با هدف انتقال بخشی از جمعیت و سرریز شهر تبریز احداث شد. این شهر در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر واقع شده است. مسوولان استانی از همان ماه‌های اولیه مکان‌یابی شهر سهند، ایجاد راه دسترسی کوتاه‌تر بین این شهر و تبریز را در دستور کار خود قرار دادند اما این مسئله زمانی با جدیت دنبال شد که در جریان سفر سوم هیأت دولت به استان احداث بزرگراه تبریز ـ سهند به تصویب رسید و با توجه به نیاز مبرم به این مسیر بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتی کارهای اجرایی آن آغاز شد. با احداث این بزرگراه مسیری که شهروندان فاصله بین تبریز ـ سهند را در شرایط عادی در حدود نیم ساعت تا سه ربع ساعت طی می‌کنند به حدود ۱۰ دقیقه تقلیل خواهد یافت. ضمن اینکه با انتقال بخشی از تردد به این مسیر از ترافیک مسیر تبریز ـ ‌آذرشهر نیز کاسته خواهد شد. بزرگراه تبریز ـ سهند با ۲۲ کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول ۷ کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از‌ سال ۸۹ و قطعه دوم آن با ۱۵ کیلومتر طول از سمت تبریز در سال ۹۰ آغاز شده است. پروژه‌ای که گفته می‌شود با بهره‌برداری از آن ساکنان سهند در کمتر از ۱۰ دقیقه به تبریز خواهند رسید و با توجه به عدم وجود مراکز بهداشتی ـ درمانی، آموزشی، رفاهی ـ تفریحی و … در این شهر، ساکنان آن خواهند توانست به این امکانات اولیه دسترسی داشته باشند اما متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسوولان در این رابطه به تحقق نرسیده است.   بزرگراهی که ۲۱ سال در راه است‌/ الوعده وفا جناب آقای رئیس جمهور بزرگراه تبریز- اهر که ۲۱ سال در راه است با وجود اینکه روحانی در سخنرانی‌ خود در سفر به استان آذربایجان‌شرقی اتمام آن را سال ۹۵ اعلام کرده بود، اما متأسفانه این پروژه مهم و حیاتی منطقه ارسباران و شمال‌شرق استان به بهره‌برداری نرسید. جاده اهر- تبریز یکی از شاه‌راه‌های ارتباطی استان آذربایجان‌شرقی به مناطق مرزی، استان اردبیل و مناطق گردشگری ارسباران بوده که براساس آمارهای رسمی دستگاه‌های ذی‌ربط ، روزانه بیش از ۳۰ هزار خودرو سبک و سنگین از این مسیر تردد می‌کنند این تعداد در نیمه اول سال و در فصل بهار و تابستان، روزهای آخر هفته و تعطیلات به دو برابر افزایش می‌یابد. جاده غیراستاندارد و باریک اهر- تبریز یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور است که در بیشتر ماه‌های سال شاهد تصادفات مرگ‌بار در این محور هستیم، تا حدی که این جاده به کابوس اهالی تبدیل‌ شده است. برای همین احداث بزرگراه اهر – تبریز از نیازهای ضروری منطقه ارسباران بوده و شاه‌راه ارتباطی تبریز به استان اردبیل، مغان و راه مواصلاتی ۶ شهرستان مشگین‌شهر، اهر، ورزقان، کلیبر، هریس و خداآفرین است. درکل راه ارتباطی تبریز با ۱۶ شهر شمال‌شرق استان از طریق این بزرگراه است که احداث آن همت مسوولان استانی را می‌طلبد و بدون شک باعث توسعه و تحول منطقه می‌شود. انتقاد از وعده‌های افتتاح‌ جواد حاجی‌زاده امام جمعه اهر با اشاره به مشکلات جاده اهر- تبریز بیان داشت: اینجانب ۲۱ سال است در اهر مشغول خدمتگزاری در سمت امام جمعه شهرستان هستم، مشکل جاده اهر- تبریز وجود داشته و با وجود پیگیری‌های لازم تاکنون این پروژه به اتمام نرسیده است. تصادفات متعدد و ترافیک شدید در جاده اهر- تبریز امان مردم را بریده است/ مسوولان پاسخگوی افتتاح بزرگراه اهر- تبریز باشند نماینده مردم اهر و هریس در مجلس گفت: تصادفات متعدد و ترافیک شدید در جاده اهر- تبریز امان مردم را بریده و نارضایتی جدی اهالی این منطقه را فراهم کرده است. بیت‌الله عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در اهر اظهار داشت: اتمام بزرگراه اهر- تبریز یک مطالبه عمومی است و انتظار داریم تمام مسوولان دست‌اندرکار با اهتمام جدی نسبت به تسریع در اجرای این پروژه اقدامات لازم را انجام دهند. وی افزود: این پروژه جزو پروژه‌های مصوب و اولویت‌دار سفر ریاست جمهوری به آذربایجان بوده و انتظار داریم تمام دستگاه‌های مرتبط، با بسیج عمومی تمام امکانات و تجهیزات نسبت به تسریع در اتمام این پروژه اقدام لازم را انجام دهند. وی تصریح کرد: در این خصوص با هیچ‌کس تعارفی نداریم و هر مدیر و مسوولی که قول داده باید این پروژه را به اتمام برساند و در صورت محقق نشدن آن، در قبال افکار عمومی پاسخگو باشد و انتظار داریم در اسرع وقت اقدامات اساسی در جهت تسریع در آسفالت مورد تعهدشده، انجام دهند. نماینده مردم اهر و هریس تأکید کرد: هیچ اولویتی در منطقه به اندازه بزرگراه اهر- تبریز مهم نبوده و بزرگ‌ترین خدمت به ارسباران و مردم شریف این منطقه، اتمام این پروژه مهم و حیاتی است. رئیس‌جمهور به وعده خود به مردم اهر عمل کند نماینده مردم اهر و هریس در مجلس بر لزوم تکمیل بزرگراه تبریز به اهر و هریس در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد. بیت‌الله عبداللهی اظهار داشت: آقای روحانی در سال ۹۴ در سفری که به تبریز داشتند، در اجتماع مردم این شهر از تکمیل کامل بزرگراه تبریز- اهر- هریس در سال ۹۵ صحبت کردند، اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفت. نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، خطاب به محمد اسلامی ادامه داد: در دو سال گذشته تکمیل این پروژه نسبتاً فعال بود، اما هنگامی که شما برای بازدید از روند تکمیل این بزرگراه به استان آذربایجان‌شرقی سفر کردید، از تکمیل ۱۰ کیلومتر برای سال بعد سخن به میان آمد، از این رو تقاضا می‌شود که بررسی‌های بیشتر صورت گیرد که این بزرگراه در سال ۹۸ تکمیل شود، در حالی که اظهار نظرات شما باعث نگرانی مردم شده و باید مردم را نسبت به تکمیل این پروژه مهم امیدوار کرد. وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در بحث تکمیل بزرگراه تبریز- اهر- هریس وجود دارد، بحث تامین قیر برای پیمانکاران است، چرا که قیر مورد نیاز در ماه‌های سرد سال تحویل داده می‌شود، بنابر این اگر دولت توانایی مدیریت تامین قیر برای پیمانکاران را ندارد، پس توانایی انجام چه کاری را دارد؟  بزرگراه اهر-تبریز در سال ۹۸ تکمیل می‌شود محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی از تکمیل بزرگراه اهر-تبریز تا پایان سال ۹۸ خبر داد. وی در اولین بازدید استانی با همراهی نماینده مردم اهر و هریس، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان و فرمانداران اهر و هریس از بزرگراه اهر-تبریز که یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم منطقه قره‌داغ و ارسباران و جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری محسوب می‌شود بازدید کرد. وی اظهار داشت: جاده تبریز-اهر یکی از پر ترافیک‌ترین جاده‌های استان آذربایجان شرقی است و ارتقاء آن به بزرگراه در راستای تسهیل در کاهش ترافیک و حوادث رانندگی است. گزارش فارس حاکی است، تکمیل بزرگراه تبریز- اهر یکی از اولویت‌های برنامه فعالیت‌های عمرانی آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر بوده، به نحوی که ۱۹ سال است مسوولان در برهه‌های مختلف از اتمام آن سخن می‌گویند اما راه به جایی نمی‌برد. طول این جاده ۹۵ کیلومتر بوده که با مصوبه وزارت راه و شهرسازی کلنگ عملیات اجرایی تبدیل جاده اهر- تبریز به بزرگراه از سال ۱۳۷۷ آغازشده است. این بزرگراه در قالب سه قطعه، قطعه اول اهر تا گوئجه‌بئل، قطعه دوم از گویجه‌بئل تا خواجه، قطعه سوم از خواجه تا سه‌راهی اهر- تبریز قطعه‌بندی شده و دو قطعه سوم و اول از سال عملیات اجرایی آن آغاز و قطعه دوم نیز امسال به پیمانکار واگذارشده است. در چهار سال گذشته هم چندین بار وعده  افتتاح و اتمام این پروژه به دفعات مختلف از سوی مسؤولان داده شده اما همه وعده‌ها، وعده سرخرمن بوده است. مروری بر وعده مسوولان تنها در دولت روحانی/ سال ۹۵ سال اتمام پروژه بزرگراه اهر- تبریز خواهد بود معاون عمرانی سابق استاندار آذربایجان‌شرقی، سال ۹۵ را سال اتمام پروژه بزرگراه اهر- تبریز عنوان کرد. محمدصادق‌ پورمهدی، جاده اهر- تبریز را یکی از جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز استان برشمرد که تلاش جدی مسوولان استانی به‌خصوص استاندار آذربایجان بر تسریع در عملیات اجرایی این بزرگراه است. وی گفت: در این زمینه استاندار آذربایجان با حساسیت ویژه اینجانب را مأمور و مسؤول پیگیری و ارائه گزارش مستقیم از روند اجرایی بزرگراه اهر- تبریز کرده‌اند و به‌صورت مستمر و برگزاری جلسات مختلف تلاش داریم این پروژه مهم و حیاتی استانی را به نتیجه مطلوب برسانیم. معاون عمرانی استاندار آذربایجان افزود: به میمنت سفر ریاست‌جمهور به آذربایجان و عنایت ویژه دولت تدبیر و امید، مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال در این سفر به این پروژه اختصاص‌یافته و ریاست‌جمهوری نیز در سخنرانی خود در تبریز به این امر اشاره کرده‌اند که همه این‌ها نشان از اهمیت و اهتمام جدی مسوولان برای اتمام بزرگراه اهر- تبریز است. پورمهدی، یادآور شد بر اساس زمان‌بندی انجام‌شده سال ۹۷ سال اتمام پروژه بزرگراه اهر- تبریز خواهد بود. بعد از ۲۰ سال و با وعده ۳ رئیس‌جمهور/ قطار وعده های مسئولان چند واگن دارد؟ ۲۰ سال است که پروژه راه‌آهن تبریز- میانه کلنگ‌زنی شده است. طرحی که تاکنون سه رئیس‌جمهور مختلف را به خود دیده و هنوز صدای سوت حرکت قطار به گوش نرسیده است.  ۲۰ سال است که پروژه راه‌آهن تبریز- میانه کلنگ‌زنی شده است. طرحی که تاکنون سه رئیس‌جمهور مختلف را به خود دیده و هنوز صدای سوت حرکت قطار به گوش نرسیده است. پروژه‌ای که قرار بود همین اردیبهشت ماه جاری افتتاح شود و ضمن تسهیل در رفت و آمد مردم، با حمل حجم قابل توجهی از کالا رونق تولید و توسعه اقتصادی را برای مردم استان به ارمغان بیاورد. با این حال چندی پیش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اعلام این موضوع که راه‌آهن تبریز- میانه تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد از تعویقی دیگر برای این طرح ملی پرده بر می‌دارد. سال ۱۳۷۹ بود که مراحل اولیه پروژه راه‌آهن تبریز- میانه با حضور مسئولان استانی وقت با انجام کلنگ‌زنی آغاز شد. از آن تاریخ تاکنون به جای فرا رسیدن زمان افتتاح پروژه هر بار متولیان از تعویقی طولانی خبر دادند. طرحی که قرار بود ضمن تسهیل در رفت و آمد مردم، حجم قابل توجهی از کالا را جابه‌جا کند و رونق اقتصادی را برای استان و شهر تبریز به ارمغان بیاورد. آخرین وعده افتتاح هم همین اردیبهشت ماه جاری بود که چندی پیش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به جای اعلام زمان دقیق بهره‌برداری از پروژه از تعویق دوباره آن تا پایان سال‌جاری خبر داد. جواد رحمتی در مصاحبه‌های خبری‌اش گفته است که ۱۷۰ کیلومتر از راه آهن تبریز- میانه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. با این حال اکنون حتی معلوم نیست تا پایان ۹۸ هم این طرح به سرانجام برسد و مردم حرکت قطار بر روی ریل را با چشم‌های خودشان ببینند. مسئولان بار دیگر بهره برداری از میانه تا بستان اباد را در هفته دولت می‌دهند. تاکنون هم این طرح ملی تغییر سه رئیس‌جمهور را به خود دیده است و عزمی برای پایان دادن به مشکلات آن وجود ندارد. در این خصوص نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن انتقاد از تعلل ۲۰ ساله مسئولان برای انجام این طرح ملی می‌گوید: «با توجه به اینکه به تازگی معاون عمران استاندار گفته است که این طرح اواخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ این سؤال مطرح می‌شود که دقیقاً کدام دست‌ها هست که نمی‌خواهند این پروژه به سرانجام برسد؟» حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم اضافه می‌کند: «سال گذشته این مطلب را گفته بودم که چرا بعد از ۲۰ سال این پروژه به نتیجه نرسیده است و به من قول دادند تا این پروژه در اوایل سال جدید تا بستان‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد ولی دو ماه از سال جدید هم گذشت و هیچ کاری نشده است.» وی ضمن اشاره به اینکه نمایندگان باید هرچه سریع‌تر به موضوع ورود پیدا کنند؛ خطاب به آن‌ها بیان می‌کند: «ای نمایندگان شما پیگیری کنید و از وزارتخانه سؤال کنید که چرا به خط‌آهن میانه به تبریز بی‌توجه هستند؟» چشم مردم به معدن مس سونگون و انتظارات از دولت این روزها اما چشم مردم به عملیاتی شدن وعده‌ها در خصوص معدن مس سونگون است. خام‌فروشی مس و نبود فرآیند تبدیلی در استان طی یک سال گذشته مورد اعتراض مردم و مسئولان بوده است که مسئولان وعده‌های زیادی در این خصوص داده‌اند اما همچنان هیچ وعده‌ای عملیاتی نشده و در حالیکه اثرات مخرب زیست محیطی و طبیعی از کنار مس سونگون به مردم می‌رسد اما درآمد هنگفت آن به جیب مس کرمان می‌رود و حتی حساب‌های مس سونگون نیز در خارج از استان قرار دارد. آقای حسن روحانی در انتخابات سال۹۲ وعده‌های بسیاری به مردم داد اما یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی او گزارش و حل ۱۰۰ روزه مشکلات اقتصادی بود. راستی از آن وعده افسانه ای ۱۰۰ روزه چه خبر؟ انتهای پیام/۶۰۰۰۱/ر

منبع

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.