حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

کاهش 22 درصدی تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته

شناسه : 6659 24 سپتامبر 2017 - 8:11 219 بازدید

[ad_1] تبریز ما: مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بر اساس آمار نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش تراز دریاچه را داشته‌ایم، گفت: در حال حاضر در دریاچه یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب وجود داشته و وسعت دریاچه در حدود یک هزار و 783 کیلومترمربع است. به گزارش […]

کاهش 22 درصدی تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بر اساس آمار نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش تراز دریاچه را داشته‌ایم، گفت: در حال حاضر در دریاچه یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب وجود داشته و وسعت دریاچه در حدود یک هزار و 783 کیلومترمربع است.

به گزارش تبریز ما به نقل از فارس، خلیل ساعی در خصوص وضعیت دریاچه بابیان اینکه در 31 شهریور ارتفاع آب 1270.32 بود که سال گذشته در همین روز 1270.54 بوده و بر این اساس نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش تراز دریاچه را داشته‌ایم، اظهار داشت: با توجه به اینکه دمای هوا در سال جاری بالا بود و نهایتاً باعث شد تبخیر بیشتری اتفاق بیفتد همچنین در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته 36 درصد کاهش بارش داشتیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و ارزیابی‌ها طی چهارسال گذشته میزان آب دریاچه یک‌روند ثابتی داشته چراکه اگر سال‌های ماقبل را بررسی کنیم چیزی در حدود 40 تا 45 سانتی‌متر هرسال از ارتفاع دریاچه کاسته می‌شده و اگر همان روند را در چهار سال گذشته اتفاق می‌افتاد یقیناً کل دریاچه خشک‌ شده بود.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در حال حاضر در دریاچه یک‌میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب وجود داشته و وسعت دریاچه در حدود یک‌هزار و 783 کیلومترمربع بوده و این نشان‌دهنده این است دولت با اقداماتی که انجام داده تلاش کرده تا دریاچه خشک نشود.

وی اضافه کرد: اقدامات مختلفی در حوزه دریاچه ارومیه انجام‌شده ازجمله لایروبی مسیرهای منتهی به دریاچه که در استان آذربایجان شرقی 90 کیلومتر انجام‌شده است.

ساعی بیان کرد: همچنین در بحث ایجاد تصفیه‌خانه بزرگ شهر تبریز مدول دوم کار می‌شود، با وجود عدم تزریق اعتبارات مناسب شرکت آب و فاضلاب استان با امکانات خود این پروژه را پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی تنها تأمین‌کننده 10 درصد حق آبه دریاچه بوده و این بحث در استان با رهاسازی‌های انجام‌شده و استفاده بهینه از آب و ذخیره و انتقال آن به پیکره دریاچه انجام می‌شود.

مدیرکل ستاد بحران استان آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین استان آذربایجان‌غربی که تأمین‌کننده 90 درصد آب است این امر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: باوجود اینکه باید حداقل آب را تأمین و به پیکره برسانیم، به لحاظ ظرفیت‌های آبی که در استان آذربایجان‌غربی و کردستان به لحاظ وجود رودخانه‌های متعدد وجود دارد 90 درصد این آب تأمین و به‌ پیکره دریاچه انتقال می‌دهند.

ساعی بیان کرد: از جمله پروژه‌های مهمی که در استان آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود پروژه انتقال آب «زاب» به دریاچه بوده که انجام می‌شود و بر اساس برنامه زمانی سال 98 به مرحله بهره‌برداری می‌رسد اگر دولت اعتبارات لازمه را تأمین کند.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از «زاب» به دریاچه ارومیه شاهد انتقال 654 میلیون مترمکعب آب از رودخانه «زاب» به پیکره دریاچه خواهیم بود و این می‌توان قسمتی از تبخیر را جبران کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: تبخیر آب همه‌ساله و در فصل تابستان انجام می‌شود اما بارش‌های پاییز و زمستان و اول بهار می‌تواند این آب را جبران کند.

وی اضافه کرد: امسال نیز امیدواریم با بارش‌های انجام‌شده و انجام زیرساخت‌های لازم بتوانیم دوباره تراز دریاچه را بالا ببریم و موجب خوشحالی هم استانی‌ها شده و نگرانی‌ها را کاهش دهیم.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.