حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

ساخت دستگاه “تولید آب از رطوبت” توسط پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای

شناسه : 60065 20 جولای 2021 - 19:46 205 بازدید

به گزارش آژانس خبری تبریز ما به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران، فناوری‌ بومی شده است که معضل کمبود آب در بعضی از استان‌ها را برطرف کرده است؛ این دستگاه در مناطق شمالی، جنوبی و غربی کشور که رطوبت بالای ۳۰ درصد را دارد، […]

ساخت دستگاه “تولید آب از رطوبت” توسط پژوهشگاه علوم و فنون
هسته‌ای
پ
پ

به گزارش آژانس خبری تبریز ما به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران، فناوری‌ بومی شده است که معضل کمبود آب در بعضی از استان‌ها را برطرف کرده است؛ این دستگاه در مناطق شمالی، جنوبی و غربی کشور که رطوبت بالای ۳۰ درصد را دارد، قابل استفاده است و هوای مرطوب، طی یک فرایندی به آب شرب تبدیل می‌شود.

رطوبت هوا از طریق فیلترها وارد بخش کندانتور شده و در نهایت به بلورهای یخ تبدیل می‌شود. این بلورهای یخ تبخیر شده در مخزن ذخیره آب جمع می‌شوند. اگر شما بخواهید این را برای مصارف کشاورزی استفاده کنید این آب قابل استفاده است و نیازی به تصفیه ندارد اما اگر برای مصارف آشامیدنی بخواهیم وارد مخزن ذخیره آب در مرحله بعد شده و در ۷ مرحله تصفیه می‌شود و در نهایت بسته‌بندی شده و آب تولیدی نیز به صورت بطری آب آشامیدنی تهیه می‌شود.

براساس گزارش شرکت آب و فاضلاب کشور ورودی آب سدها امسال بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است و ۳۰۰ شهر در وضعیت تنش آبی قرار دارند و به ۸۴۰۵ روستا نیز با تانکر آبرسانی انجام می‌شود که این دستگاه می‌تواند برای بخشی از این روستاها آب تولید کند.

در واقع در هر روستا می‌توان یک عدد از این دستگاه‌ها را با ظرفیت حدود ۱۲۰۰ لیتر در روز قرار بدهیم که می‌تواند آب شرب یک روستای با جمعیت ۵۰۰ نفر را تأمین کند. در نمونه‌های خانگی بسته به اینکه رطوبت خانه چه مقدار باشد ۳ تا ۳۰ لیتر در روز به ما آب آشامیدنی می‌دهد؛ قیمت تمام شده آب تولید شده با این دستگاه مقرون به صرفه است و سازمان انرژی اتمی آمادگی لازم برای در اختیار قرار دادن فناوری این دستگاه را به سازمان‌ها و تولیدکنندگان دارد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در همین زمینه اظهار کرد: قیمت هر لیتر آب این دستگاه خیلی کمتر از یک لیتر آبی است که از آن می‌خرید که چیزی در حدود ۱۰۰۰ تومان تمام می‌شود. این دستگاه به محض اینکه به تولید انبوه برسد قیمت بسیار پایین خواهد آمد ضمن اینکه این دستگاه آماده استفاده است و ما حاضریم از مالکیت معنوی آن بگذریم و تمامی نقشه‌ها و انتقال تکنولوژی را به هر کسی که دوست دارد تولید انبوه کند، بدهیم.

دانش فنی ساخت این دستگاه‌ها در ایران بومی شده و نمونه ایرانی با یک‌سوم قیمت نمونه خارجی آماده ارائه است؛ با توجه به اینکه در بعضی استان‌ها در موضوع آب، مشکل تأمین داریم، این فناوری می‌تواند یکی از راهکارها باشد.

منبع خبر : http://tabrizeman.ir/?p=23082

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.