حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

آثار سمپوزیوم‌ از لحاظ کیفی روز به روز بهتر می‌شود

شناسه : 7853 25 اکتبر 2017 - 10:12 206 بازدید

تبریز ما: فعالیت دومین دوره کارگاه ساخت پرتره مشاهیر تبریز در محوطه شهرداری مرکز، نشان از اهمیت زیباسازی شهری برای مجموعه شهرداری تبریز در چند قدم مانده به تبریز ۲۰۱۸ را دارد. به گزارش تبریز ما، ساخت سردیس های مشاهیر بنام و گاها گمنامی که روزگاری در زمان خود جز سرآمدان عصر بوده اند و […]

آثار سمپوزیوم‌ از لحاظ کیفی روز به روز بهتر می‌شود
پ
پ

تبریز ما: فعالیت دومین دوره کارگاه ساخت پرتره مشاهیر تبریز در محوطه شهرداری مرکز، نشان از اهمیت زیباسازی شهری برای مجموعه شهرداری تبریز در چند قدم مانده به تبریز ۲۰۱۸ را دارد.

به گزارش تبریز ما، ساخت سردیس های مشاهیر بنام و گاها گمنامی که روزگاری در زمان خود جز سرآمدان عصر بوده اند و نصب آن در سطح شهر سوای زیباسازی شهری در معرفی هویت و تاریخی تبریز می توانند تاثیر گذار باشد.

با نزدیک شدن به کارگاه که در محوطه شهرداری تبریز در طبیعت پاییزی، که هر کدام از هنرمندان مشغول ساخت و طراحی آثارشان هستند حس پویندگی و اصالت هنری شهر تبریز را جلوه گری می کند. نزدیک یکی از هنرمندانی می شویم که به دقت مشغول ساخت سردیس خود است و اگر کمی اهل ادبیات و شاعری باشیم می توان تا حدودی حدس زد که عکس سردیس متعلق به میرزا محمدعلی صائب تبریزی است.

منصور طاهری هنرمند مجسمه سازی که مشغول ساخت سردیس بزرگ ترین غزل سرایی سده یازدهم هجری و نامدارترین شاعر دوران صفویه است.

منصور طاهری هنرمند اهل تهران در گفتگو با خبرنگار تبریز ما در مورد سابقه کاریش می گوید: تا به اکنون در ۴ سمپوزیوم ملی اراک، تهران و ۲ دوره تبریز شرکت کرده ام. تندیس دکتر مبین نصب شده در خیابان ۱۷ شهریور اولین تندیس برنز شهر تبریز است که در سال ۹۲ بنده آن را طراحی کرده ام.

طاهری ادامه می دهد: زمینه ی کاری ما یک بخشی سردیس شخصیت هاست آثار حجمی و مجسمه سازی بخشی مهمی از تاریخ هنر کشورهاست که این صرفا هنر مجسمه سازی در قالب زیباسازی شهری نیست بلکه در معرفی مشاهیر و هویت شهری نیز موثر است و آیینه گویایی از فرهنگ و گذشته منطقه را در خود انعکاس می دهد.

وی در خصوص فعالیت های شهرداری تبریز در چند سال گذشته می گوید: در تبریز نسبت به مدت زمان فعالیت سازمان زیباسازی از لحاظ کمی خوب کار شده از لحاظ کیفی هم سال به سال بهتر می شود و مطمنا در آینده نزدیک برآورده بهتری خواهیم داشت.

هنرمند مجسمه سازی تهرانی در خصوص نحوه ی حمایت از این هنر قدیمی و اصیل و در عین حال فراموش شده ادامه می دهد: در مجموعه هنرمندان و مدیران باید با همکاری همدیگر برای بالا بردن سطح کیفی آثار حجمی و مجسمه سازی از هیچ کمکی دریغ نکنند.

وی می گوید: از نگاه صنعت مجسمه سازی  می توانیم به زودی هم پا دیگر کشورها شویم چون هنرمندان زیاد و پرنبوغی در کشور داریم که به نوعی سرمایه هنری ما محسوب می شوند، با تولید انبوه این آثار اصیل می توان به مقابله با انبوه ی از مجسمه های چینی رفت که در بازار موجودند و به صورت صنعتی تولید شده اند.

طاهری ادامه می دهد: از نگاه هنری بنیه های خوبی در هنر مجسمه کشور وجود دارد که باید پرورش داده شوند و این  به عمل نمی آید جز با همکاری مدیران و هنرمندان این حوزه، که هم در زیباسازی شهری می تواند بسیار مشهود باشد و هم در اشاعه فرهنگ و تاریخ کشور که جنبه اقتصادی نیز دارد و اشتغال زایی محسوب می شود.

مجسمه سازی تهرانی تبریز ۲۰۱۸ را بهترین فرصت می داند و می گوید: با ایجاد کار و برنامه ریزی های صحیح از طرف مسئولین و فعالیت هنرمندان بایستی برای ۲۰۱۸  در زمینه ساخت آثار حجمی در سطح شهر و ساخت نمادهای تبریز در قالب مجسمه برنامه ریزی کرد و باید مسئولین در این زمینه هنرمندان را ترغیب کنند

وی ادامه می دهد: منظور از حمایت همیشه مالی نیست و البته گاهی اوقات هزینه های بسیاری نیز صرف می شود ولی مهمتر کارشناسی های حرفه ای تر و برنامه ریزی های اصولی و مدیریت برای اجرای مناسب در مجموع با هم فضای حرفه ای ایجا د می کند.

سردیس پروین اعتصامی در اولین سمپوزیوم ساخت مشاهیر  تهران نصب شده در خانه انجمن شاعران ایران، سردیس پرفسور هشترودی نصب شده در دانشگاه تهران از دیگر آثار مهدی طاهری است.

 

نگارنده: مهدیه فرج زاده

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.