حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

نامه استاندار آذربایجان شرقی به رئیس رسانه ملی در پی اهانت به شاعر پرآوازه‌ی آذربایجانی

شناسه : 56637 24 آوریل 2021 - 19:52 127 بازدید

به گزارش تبریز ما، روز شنبه (۴ اردیبهشت) فیلمی از تدریس ادبیات در صداوسیما منتشر شد که دبیر مربوطه در جمله ای عجیب و توهین آمیز در خصوص شاعر بزرگ و پرآوازه‌ی آذربایجانی، ملا محمد فضولی گفت: «این شاعر(فضولی) بیخود این اسم را انتخاب نکرده بلکه او فضول اشعار صائب است و هر شعری را […]

نامه استاندار آذربایجان شرقی به رئیس رسانه ملی در پی اهانت
به شاعر پرآوازه‌ی آذربایجانی
پ
پ

به گزارش تبریز ما، روز شنبه (۴ اردیبهشت) فیلمی از تدریس ادبیات در صداوسیما منتشر شد که دبیر مربوطه در جمله ای عجیب و توهین آمیز در خصوص شاعر بزرگ و پرآوازه‌ی آذربایجانی، ملا محمد فضولی گفت: «این شاعر(فضولی) بیخود این اسم را انتخاب نکرده بلکه او فضول اشعار صائب است و هر شعری را که صائب سروده، این شاعر به ترکی نوشته است».
انتشار این فیلم در فضای مجازی، اهالی شعر و ادب ترکی را آزرده خاطر کرده و اعتراضات زیادی به نحوه‌ی انتخاب دبیرانی که در «مدرسه تلویزیونی ایران» تدریس می‌کنند، به وجود آمده است.
دانشیار دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز به ایسنا گفته: ملا محمد فضولی شاعر قرن دهم و صائب تبریزی، شاعر قرن یازدهم است و این طبیعی است که صائب از اشعار فضولی تاثیر گرفته‌است.
دکتر ابراهیم اقبالی این را هم گفته که صائب تقریباً ۳۷ سال بعد از فوت فضولی متولد شده و این یک موضوع تاریخی است و چیزی نیست که به صورت شخصی تحلیل کرد.
حالا استاندار آذربایجان‌ شرقی نیز در پی اهانت به ساحت حکیم فضولی در رسانه ملی، نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما نوشته است.
متن نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
برادر ارجمند جناب آقای علی عسگری
رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام؛
همانطوری که احیاناً در جریان قرار گرفته اید اخیراً در یکی از برنامه های آموزشی صدا و سیما، به ساحت شاعر بزرگ و پرآوازه، حکیم ملا محمد فضولی جسارت شده است؛
سخنسرای بزرگی که اشعار ترکی وی در قلۀ فصاحت و بلاغت بوده و سرشار از درون‌مایه‌های عرفانی و اسلامی است. همچنین باید در نظرگرفت که با وجود دیوان فارسی و عربی حکیم فضولی، به یقین این شاعر توانا از گنجینه های معنوی مردم آذربایجان، ایران و عالم اسلام است.
شایسته نیست هرازگاهی، فرهنگ، ادبیات و رسومات مردم آذربایجان که به فرمایش مقام معظم رهبری، نخبه پرور، جریان ساز و دارای غیرت دینی بوده و همواره در طول تاریخ در نخستین سنگر دفاع از کیان ایران عزیز قرار داشته اند، مورد بی مهری قرار گیرد. این بار نیز فردی کم مایه که به دوره و قرون حیات ادیبان بزرگ کشورمان نیز ناآگاه است، با اهانت به مقام این شاعر که مورد احترام ویژه آذربایجانیان بوده، موجب جریحه دار شدن احساسات مردم ادب دوست این دیار شده است.
لذا به نمایندگی از مردم آذربایجان، از جنابعالی می‌خواهم با چنین رویه مذموم و افراد مغرض یا ناآگاهی که وحدت اقوام مختلف کشور را نشانه گرفته اند، شدیدا  برخورد و نتیجه آن به اطلاع مردم شهید پرور آذربایجان و ترک زبانان کشور اعلام شود.
 محمدرضا پورمحمدیاستاندار آذربایجان شرقی

——————–

منبع خبر: asrtabriz.com/news/127253

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.