گفت‌وگو با اولین مهندس زن ایرانی برنده هوانوردی در آمریکا/ «طراحی هواپیمای پهن پیکر» از رویا تا واقعیت
گفت‌وگو با اولین مهندس زن ایرانی برنده هوانوردی در آمریکا/ «طراحی هواپیمای پهن پیکر» از رویا تا واقعیت

گفت‌وگو با اولین مهندس زن ایرانی برنده هوانوردی در آمریکا/ «طراحی هواپیمای پهن پیکر» از رویا تا واقعیت از تبریز-کتایون حمیدی: بی‌شک پیدایش انقلاب اسلامی در ایران باعث ایجاد تحولی نوین در نوع نگاه به زن شد. انقلاب اسلامی نه تنها باعث ایجاد تحول روحی و فکری در زنان شد بلکه فضای فرهنگی مناسبی برای حضور […]

گفت‌وگو با اولین مهندس زن ایرانی برنده هوانوردی در آمریکا/ «طراحی هواپیمای پهن پیکر» از رویا تا واقعیت

از تبریز-کتایون حمیدی: بی‌شک پیدایش انقلاب اسلامی در ایران باعث ایجاد تحولی نوین در نوع نگاه به زن شد. انقلاب اسلامی نه تنها باعث ایجاد تحول روحی و فکری در زنان شد بلکه فضای فرهنگی مناسبی برای حضور بیشتر زنان در جامعه فراهم ساخت، تا جای که در حال حاضر علاوه بر رشد چشمگیر نرخ باسوادی بانوان ایرانی، شوق تحصیل و میزان موفقیت در آزمون‌های مختلف علمی در میان دختران افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.در کنار پیشرفت‌ها و اثربخشی‌هایی که بعد از انقلاب در حوزه زنان رخ داد، بروز و ظهور کاملا برجسته هویت و شخصیت مستقل زن ایرانی در عرصه‌ مجاهدت‌ها و ایثارگری‌ها از جمله در دفاع مقدّس و پس از آن تا امروز، بسیار غرورانگیز است.همسران، مادران و دختران شهدا و جانبازان و بازماندگان بزرگ‌مردانی که جانشان را در راه خدا دادند، با اراده‌ محکم، عزم راسخ و با صبر جمیل خود هر انسانی را در مقابل خودشان خاشع و خاضع کردند. بر همگان واضح است که بانوان علاوه بر توانمندی در اداره خانواده و تربیت فرزند می‌توانند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد خانواده و حتی جامعه داشته باشند.  اگر بگوییم ایران یکی از کشورهای نخبه‌خیز در جهان است که در عرصه‌های مختلف توانسته جوانانی با رتبه بالای علمی به کشور تقدیم کند که حتی در خارج از مرزهای کشور هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و دارند، بیراهه نگفته‌ایم. امروز گفت‌وگویی با یک دختری از خطه آذربایجان انجام دادیم که فعل من می‌توانم را صرف کرده است، او جواب خوبی به سرزنش،«دختر است دیگر!»، داد.    مینا خلیل‌زاده فتحی اهل شهرستان بناب است. ۲۳ سال بیشتر سن ندارد اما به مدد تلاش و کوشش توانسته آرزوهای دوران کودکی‌اش را برآورده سازد.مینا از کودکی عاشق بادبادک بوده و دلش می‌خواست تا یک دنیا بادبادک رنگارنگ داشته باشد و همه آنها را از بالای پشت‌بام به آسمان و کنار ابرها بفرستد؛ او حالا طرحی برای ساخت هواپیماهای غول‌پیکر می‌دهد. مینا از زبان خودش: من مینا خلیل‌زاده فتحی، متولد ۱۳۷۵ از شهرستان بناب هستم و در یک خانواده چهار نفری بزرگ شدم و یک برادر ۱۳ ساله دارم و اکنون نیز در مقطع کارشناسی رشته هوا و فضا در دانشگاه صنعتی شریف درس می‌خوانم. فارس: چرا رشته هوا و فضا را انتخاب کردید؟ همیشه از دوران کودکی به هواپیماهای بالای سرم که در آسمان در حال حرکت بودند، نگاه می‌کردم به قدری ذوق زده بودم که همیشه در رویاهایم هواپیماها را می‌دیدم و برایم بسیار عجیب بود که این هواپیماهای غول‌پیکر چگونه می‌توانند مسافران زیادی را برداشته و تا ارتفاعات بسیار زیادی بالا بروند. بادبادک‌ها همیشه برای من یک معنا و مفهوم خاصی داشتند به طوریکه در دوران دبیرستان که به اتفاق همکلاسی‌هایم در مسابقه گلایدر دانشگاه صنعتی شریف شرکت کردم و متوجه دانشکده هوا و فضا در این دانشگاه بزرگ شدم، این باعث شد تا یک دل، نه صد دل عاشق رشته هوافضا شوم و بلافاصله یک کتاب در رابطه با آشنایی با انواع هواپیماها بخرم، شاید باور نکنید ولی بیش از ۱۰۰ بار صحنه‌های هوایی فیلم «تاپ‌گان» را نگاه کردم. فارس: آیا خانواده‌تان با رشته شما مخالفتی نداشتند؟ قبل از انتخاب رشته به من گفتند که رشته دیگری را انتخاب کنم و حتی افراد زیادی بودند که من را از انتخاب این رشته منع می‌کردند ولی من علاقه داشتم و تصمیم خود را گرفته بودم، می‌دانستم که هدفم چیست. البته خیلی‌ها این رشته را پسرانه می‌نامند در حالی که من این موضوع را قبول ندارم و حتی قبل از اینکه رشته را انتخاب کنم به همه چیز از جمله بازار کار فکر کردم و با خود به این نتیجه رسیدم که اگر کاری در ایران پیدا نکردم، ناامید نشوم و به کمپانی‌های دیگر هواپیماسازی مراجعه کنم. فارس: در حال حاضر درس‌های خود را به کجا رساندید؟ فعلاً در مقطع لیسانس در حال تحصیل هستم، چرا که چند واحد از درس‌های مدیریتی را برداشته و در حال گذراندن آنها می‌باشم ولی به احتمال زیاد برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به یکی از کشورهای خارجی بروم. فارس: چرا کشور ایران را به عنوان مقصدی برای ادامه تحصیل خود نمی‌بینید؟  من هم دوست دارم تا در ایران درس خوانده و به اهداف خود برسم ولی قبول کنیم که در این رشته بستر مناسبی برای کار کردن در این زمینه مخصوصاً برای زنان وجود ندارد تا مادامی که این بسترها مناسب‌سازی نشود به عنوان یک دانشجو با اهداف بزرگ نمی‌توانم به آنها دست یابم. البته وضعیت ایرلاین‌های ایران با وجود تحریم‌های زیاد در شرایط بسیار مناسبی است به طوریکه خط‌های هوایی همیشه در کل دنیا به عنوان تولید ثروت مدنظر قرار گرفته می‌شود در حالی که با وجود تحریم‌ها همه حجاج ایرانی توسط خطوط هوایی ایران انتقال و جابه‌جا شدند که عالی است.    فارس: در رابطه با مقام اول مسابقه‌ای که به صورت انفرادی در آمریکا کسب کردید، توضیحاتی بفرمایید؟ من یک استاد به نام استاد ملائک دارم که دیدگاه او به‌گونه‌ای است که معتقدند دانشجویی در سطح بین‌الملل تربیت می‌کند، از این رو از ۲۰ نمره امتحانی، ۱۰ نمره‌اش را درس عملی و پروژه گذاشته بود؛ سال پیش به اتفاق تیمی از دانشگاه در مسابقات ALAA شرکت کردیم که هیچ مقامی کسب نشد ولی این مسابقات دارای سه بخش است که می‌توان به صورت انفرادی نیز شرکت کرد. از این رو با توجه به اینکه استاد ملائک به من گفت که شما استعداد لازم را داری، به صورت انفرادی در این مسابقات شرکت و گزارش لازم به این مسابقات را در اردیبهشت ماه سال‌جاری ارسال کردم که در نهایت بعد از داوری توسط مهندسان متخصص کمپانی‌های مهم جهان ایمیلی به من ارسال شد که در آن متوجه شدم رتبه اول را کسب کردم. فارس: در رابطه با عدم دریافت جایزه این مسابقه توضیحی می‌دهید؟ وقتی ایمیل اول شدن در این مسابقات را دریافت کردم در انتهای آن ذکر شده بود که به علت تحریم‌ها نمی‌توانند جایزه را به من ارسال کنند که البته این جایزه نیز هزار دلاری بود و من از این بابت ناراحت بودم که البته اعلام کرده بودند که نفرات برتر انفرادی و تیمی می‌توانند برای توضیح گزارش خود با کمک هزینه به آمریکا سفر کنند ولی تاکنون چنین ایمیلی را دریافت نکردم. فارس: مزایای طرح ارائه شده شما در این مسابقات چه چیزی بود؟  طرح درخواستی در این بخش طراحی یک سیستم هوایی بدون سرنشین برای بازرسی ۱۵۰ مایل خطوط انتقال برق در یک روز کاری بود، سیستم مورد نظر برای طراحی باید از هزینه‌های کمتر نسبت به روش‌های حال حاضر برای انجام بازرسی خطوط برق و امنیت بالاتر نسبت به سایر سیستم‌های هوایی بدون سرنشین برخوردار می‌بود. فارس: دوست دارید بعد از اتمام تحصیلات در چه زمینه‌ای فعالیت کنید؟  دوست دارم به عنوان  مهندسی سیستم فعالیت کنم و اگر وقت کنم حتما دوره‌های خلبانی کوچک و سبک را بگذرانم، البته دوره کارآموزی را در یکی از ایرلاین‌های ایران گذراندم به‌قدری عاشق هواپیماها بودم که ابتدا دوست داشتم تا همه آنها را بغل کنم. فارس: وضعیت ایرلاین‌های ایرانی را چگونه می‌بینید؟  درست است که تحریم مشکلات زیادی را برای ایرلاین‌های ایرانی ایجاد کرده است ولی همچنان ایرلاین‌ها همیشه سودآور هستند، شاید تحریم‌ها موجب نیامدن قطعه و آپگرید شدن هواپیماها می‌شود ولی همچنان متخصصان زیادی وجود دارد که ایرلاین‌ها را در شرایط مناسبی قرار می‌دهند و اینکه بگوییم، وضعیت ایرلاین‌های ایران مناسب نیست حرف اشتباهی است، چرا که از نظر ایمنی در شرایط مطلوبی قرار دارد. فارس: خودتان کدام نوع هواپیماها را دوست دارید؟ علاقمندی من بیشتر هواپیماهای نظامی است ولی بین آنها بویینگ ۷۷۷ را خیلی دوست دارم. فارس: آیا شما در زمان دانش‌آموزی شاگرد زرنگی بودید و برای قبولی در این رشته از کلاس‌های کنکور استفاده کرده‌اید؟ شاگرد خوبی بودم ولی اینکه هر لحظه درس بخوانم نه اینطور نبود، دبیرستان را بدون اینکه درس زیادی بخوانم گذراندم ولی در دانشگاه صنعتی شریف مجبور شدم تا بیشتر درس بخوانم و از هیچ کلاس کنکوری استفاده نکردم به‌طوریکه فقط به علت ضعف در درس عربی چند جلسه‌ای کلاس خصوصی رفتم. فارس: با توجه به اینکه شما از یک شهر کوچکی هستید، قبولی یک دختر از یک محیط کوچک از یکی از دانشگاه‌های برتر کشور بسیار قابل توجه است، دلیل آن را چه چیزی می‌دانید؟  در حال حاضر دانش‌آموزان شهرستان‌ها نتایج بسیار خوبی را کسب می‌کنند و وضعیت بناب نیز به همین شکل است، حتی قبل از من و حتی در زمان کنکور من افراد زیادی با رتبه‌های بسیار خوبی توانستند به دانشگاه‌های تهران راه یابند ولی من از ابتدا علاقه به دانشگاه صنعتی‌شریف داشتم و اگر سال اول در از شریف قبول نمی‌شدم حتما پشت کنکور می‌ماندم. فارس: برادر کوچکتر از خودتان نیز توصیه می‌کنید تا در این رشته شما تحصیل کند؟ این بستگی به علاقه و استعداد افراد دارد، چرا که برای مثال من شاید به شنا علاقه داشته باشم ولی به منزله این نیست که یک شناگر هستم حتی دوستان زیادی دارم که در رشته‌های مهندسی شیمی و یا پزشکی در حال تحصیل هستند و شیفته جذابیت رشته من شده و اطلاعات زیادی از هواپیماهای جنگی می‌گیرند ولی من یقین دارم که اگر آنها وارد این رشته می‌شدند، نمی‌توانستند آن‌گونه که می‌خواهند پیشرفت کنند، چرا که رشته‌ها به استعداد افراد بستگی دارد و برادر من نیز به احتمال زیاد در رشته‌های ادبیاتی بسیار قوی‌تر از این رشته‌ها خواهد بود. فارس: آیا پدر و مادرتان موافق ادامه تحصیلات شما در خارج از کشور هستند؟ البته باید آنها را نیز درک کرد که دوری از من برایشان سخت خواهد بود و شاید اوایل به صورت زبانی اعلام می‌کردند که می‌توانید در همین جا نیز درس بخوانم ولی بعد از مسابقه آمریکا و کسب نتیجه برتر به این نتیجه رسیدند که من جای پیشرفت زیادی دارم، از این رو قبول کردند تا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروم، چرا که می‌دانند اگر من در اینجا بمانم و بستر مناسبی برای رشد من فراهم نشود، علاوه بر خودم، آنها نیز ناراحت خواهند شد. فارس: وضعیت زبان انگلیسی و مدرک زبان‌تان چگونه است؟ زبان تخصصی را فراگرفته‌ام، حتی صفر تا ۱۰۰  گزارشی که برای مسابقه آمریکا فرستادم را خودم نوشتم و الان نیز در حال آمادگی برای آزمون تافل هستم. فارس: به عنوان اولین مهندس زن کشور که در مسابقات انفرادی به مقام اول دست یافته‌اید، چه توصیه‌ای به دختران دارید؟  اصلی‌ترین نکته برای دختران این است که دست از رویاهای خود نکشند و به دنبال آنها بروند و به حرف‌هایی از قبیل اینکه این رشته پسران است و یا این کار برای دختران مناسب نیست گوش ندهند، چرا که دختران توانایی به مراتب بالاتری نیز دارند و حتی وقتی به من می‌گفتند که هوافضا رشته پسرانه است، خنده‌ام می‌گرفت. حتی یکی از نیروهای ارتشی در  یکی از کلاس‌های آموزشی که من توضیحاتی در رابطه با یک هواپیما ارائه می‌کردم، خطاب به من گفت که اگر پسر بودی حتما تو را جذب می‌کردیم و من از این موضوع ناراحت شدم و بلافاصله گفتم که اگر من می‌خواستم خودم جذب می‌شدم. البته یکی از استادهای من نیز سر کلاس به بقیه همکلاسی‌هایم گفت که این دختر هم هوشش از شما بیشتر است و هم زورش. گزارش فارس حاکی است،  دانشجویان دانشکده‌ مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در مسابقات بین‌المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا در بخش طراحی هواپیما (رده‌ graduate) موفق به کسب مقام نخست شدند. تیم ShadX از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از ۹ ماه تلاش موفق به کسب مقام اول در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) در بخش طراحی هواپیما در رده graduate شد. همچنین مینا فتحی از دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضا که به صورت انفرادی در این مسابقات شرکت کرده بود، موفق به کسب مقام اول در بخش مسابقات Undergraduate Individual Aircraft Design شد. انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س/ر

منبع