حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

نقش شوراها در توسعه مدیریت شهری و حقوق شهروندی

شناسه : 58132 22 می 2021 - 19:45 186 بازدید

تبریز ما – جواد مغربی: شوراها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولین دستگاه‌های اجرایی و انتقال‌دهنده نیازمندی‌های آنان به مسوولین می‌باشند. اجرای اصول فصل هفتم از قانون اساسی در سال ۱۳۷۷ و برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین گام در جهت واگذاری قدرت به مردم در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها […]

نقش شوراها در توسعه مدیریت شهری و حقوق شهروندی
پ
پ

تبریز ما – جواد مغربی: شوراها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولین دستگاه‌های اجرایی و انتقال‌دهنده نیازمندی‌های آنان به مسوولین می‌باشند. اجرای اصول فصل هفتم از قانون اساسی در سال ۱۳۷۷ و برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین گام در جهت واگذاری قدرت به مردم در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها برداشته شد. شوراها براساس اصل یکصدم قانون اساسی با هدف تسریع در انجام برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادس و… از طریق مشارکت و همکاری مردم جهت اداره امور در نقاط مختلف شهر و روستا تشکیل گردید.
شورای اسلامی شهر طبق قانون دو وظیفه اصلی در پارلمان شهری عهده‌دار می‌باشد، قانونگذاری و نظارت بر عملکرد شهرداری که نقش و مشارکت مردم در حل مسایل و مشکلات شهری بسیار حایز اهمیت است زیرا شهروندان عامل اصلی توجهات در طرح‌های توسعه شهری، مسایل اجتماعی، فرهنگی و… می‌باشند و عدم توجه به آن یعنی شکست آن طرح‌ها و برنامه‌ها که ما برای آنها برنامه‌ریزی و طراحی می‌کنیم.
لذا اینجاست که نقش و مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها هویدا می‌شود و یکی از علت‌های مهم شکست برنامه‌ها در مدیریت شهری عدم توجه به خواسته‌ها و تمایلات کسانی است که ما برای آن‌ها طرح و برنامه‌ریزی انجام می‌دهیم.
شوراها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولین دستگاه‌های اجرایی و انتقال دهنده نیازمندی‌های آنان به مسوولین می‌باشند.
با توجه به توسعه شهرنشینی و رشد روزافزون جمعیت شهری، شهرها با مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روبرو هستند و برای اداره امور شهر نیاز به یک سیستم مدیریت یکپارچه شهری می‌باشد که بتوان با برنامه‌ریزی مدون و با همکاری تمامی نهادهای ذیربط در جهت رفع نیازمندی‌های شهر گام برداشت.
شوراهای اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تصمیم گیرنده و نظارت‌کننده بر امور شهری می‌توانند تاثیرگذاری مثبتی در توسعه حقوق شهروندی داشته باشند و به عنوان یک نهاد مردمی متولی امور محلی می‌تواند با تلاش و جدیت در جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی و با استفاده از توانایی‌های مالی و فکری آنان گام‌های مثبتی در زمینه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی در توسعه عمران شهری ایفا نمایند.
امید است، مردم با انتخاب آگاهانه و هوشمندانه به افراد متخصص، جوان و باتجربه رای دهند تا شاهد توسعه شهری و رساندن به جایگاه شایسته‌اش باشد.

جواد مغربی؛ عضو شورای اسلامی شهر باسمنج

منبع خبر : http://tabrizeman.ir/?p=19970

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.