خرافات و بلایا
خرافات و بلایا

به گزارش تبریز ما،غلامرضا منصوری: دراین یادداشت کوتاه ، یقینا فرصت کافی وجود ندارد تا مساله ای بنام خرافات را ریشه یابی کنیم و یا اینکه بخواهیم تاثیرات منفی آن در زندگی عمومی مان را تبیین کنیم. آنچه مشهود است این که ، با رشد وتوسعه آگاهی های عمومی در جامعه ، بسیاری از افراد […]

به گزارش تبریز ما،غلامرضا منصوری: دراین یادداشت کوتاه ، یقینا فرصت کافی وجود ندارد تا مساله ای بنام خرافات را ریشه یابی کنیم و یا اینکه بخواهیم تاثیرات منفی آن در زندگی عمومی مان را تبیین کنیم. آنچه مشهود است این که ، با رشد وتوسعه آگاهی های عمومی در جامعه ، بسیاری از افراد تحصیلکرده بر این نکته ملتفت شده اند که خرافات بخشی از دین نیست و تنها عارضه ای است که بر بدنه دین وارد آمده است و قطعا باید زدوده شود.
لابد یادتان هست، همین چند سال پیش موقعی که در آنتالیای ترکیه ، و یا همین سال قبل در آمریکا زلزله و سیلی آمده بود برخی از روحانیون و تریبون داران کشور، آشکارا با صدای بلند این حوادث را محصول گناهان مردم آن کشورها می دانستند و حتی در خود ایران نیز شاهد آن بودیم که یکی از ائمه جمعه کشور، صراحتا اعلان مینمود بی حجابی در جامعه موجب بروز سیل و زلزله میشود و..
هرچند موضوع کمی پیچیده و وزمان بر است اما بطور خلاصه باید گفت : تشخیص مصداق اینکه این حادثه ناشی از گناهان بوده ویا اصلا تبعات کدام گناه بوده است، بنظرم تنها از زبان معصوم صحیح بر می آید و نه هر کسی . اینکه در تریبون های رسمی کشور اینگونه قلمداد شود که بلایای طبیعی صرفا در اثر گناهی مانند بی حجابی ساری و جاری میشود، آن وقت باید پاسخ افکار عمومی را هم بدهیم که چرا در کشورهای پیشرفته ای چون فرانسه و انگلستان و آمریکا که حجاب ندارند کمتر از ایران اسلامی ما بلایای طبیعی نازل میشود . توضیح دهیم که آیا کائنات در برابر چادر زنان حساس است و یا برای دزدی از بیت المال و.. هم بلا نازل ی کند؟توضیح دهیم که اگر زنان یک جامعه مانند عربستان حجابشان کامل بود آیا دیگر نباید منتظر بلایای طبیعی باشیم؟ یا اینکه توضیح دهیم چرا در شرایط مشابه در کشور ما تلفات بیشتری از بلایای طبیعی بروز میدهد.مثلا در همین زلزله ورزقان با اینکه شدت زلزله کمتر از ۶ بود ، اما بیش از ۵۰۰ هموطن مان را از دست دادیم. در حالیکه زلزله های بالا ۷ ریشتر در ژاپن نهایتا با زیر ۲۰ نفر تلفات حادث میشود.
آیا اینها مربوط است به مدیریت انسان ها یا خشم خداوند و ..

اخیرا هم نور علی نور این داستان ، ذکر خاطره ای از یکی از بزرگان است که در سنوات ماضی با توسل به یک تربت کربلا ، جلوی سیل را گرفته بود. این داستان ها اگرچه درست هم باشد بنطرم نباید علنی و عمومی ذکر شود به همان دلایلی که در بالا ذکر گردید.
علی ای حال، بنظر میرسد در کاربرد آموزه های دینی در تریبون های رسمی باید به شدت مراقب باشیم که این استفاده کردن ها موجب افزایش اعتقادات دینی شود نه اینکه با کاربرد ناشیانه آنها موجب افزایش تناقضات ذهنی آنها و نهایتا بی اعتمادی عمومی به آموزه های اساسی دین را نیز تضعیف کنیم.