حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

حل مسئله آسفالت موضوع اصلی این روز های شهر

شناسه : 12277 13 مارس 2018 - 8:30 412 بازدید

تبریز ما:آسفالت برای معابر شهر هم برای شهروندان و هم برای مسئولین در روزهای پایانی سال به موضوع حساسی تبدیل شده است. آمار آسفالت تولید و پخش شده توسط مجموعه شهری در سال 96بیش از 170 هزار تن است و مقدار تولید و پخش در ایام پایانی سال 3 الی 5 هزار تن پیش بینی […]

حل مسئله آسفالت موضوع اصلی این روز های شهر
پ
پ

تبریز ما:آسفالت برای معابر شهر هم برای شهروندان و هم برای مسئولین در روزهای پایانی سال به موضوع حساسی تبدیل شده است. آمار آسفالت تولید و پخش شده توسط مجموعه شهری در سال 96بیش از 170 هزار تن است و مقدار تولید و پخش در ایام پایانی سال 3 الی 5 هزار تن پیش بینی شده است.

به گزارش تبریز ما، اینک نوروز در راه است. عید امسال برای تبریز حال و هوای دیگری دارد، رویداد تبریز 2018 بهانه ی خوبی است تا از آمادگی خیابان های شهر برای پذیرش و استقبال از مهمانان صحبت به میان آوریم که در این راستا گویا شهرداری تبریز نیز عزم خود را برای رفع معضلات شهری از جمله آسفالت خیابان ها جزم کرده است.

چاله چوله سالها است که معضلی خیابان های شهر شده است. از کودکی که در سطح محلات از لی لی بازی کردن دختران گرفته تا بازی فوتبال پسران همه درگیر چاله و چوله های کف محله های خود بودیم تا به نوجوانی رسیدیم و با دوچرخه ی خود با دست اندازهای شهر کلجار رفتیم و قید اسکیت سواری را زدیم و بزرگتر که شدیم با رانندگی کردن در معابر، کاملا کف نامسطح خیابان ها را لمس کردیم.

بالاخره چه گواهینامه داشته باشید و چه نداشته باشید، چه رانندگی بکنید و چه رانندگی نکنید و سرانجام با هر وسیله‌ای که در خیابان‌ها یا جاده‌ها تردد کنید، صابون آسفالت بی کیفیت خیابان‌ها و جاده‌ها به تنمان خورده است. عید، زمستان و تابستان هم فرقی ندارد؛ شمال و جنوب و غرب و شرق هم ندارد.

معاونت فنی و عمرانی به همراه سازمان عمران شهرداری تبریز در طی دو سال اخیر نهضتی فراگیر را در زمینه آسفالت شروع کرده اند تا چهره ی شهر تبریز را برای رویداد تبریز 2018 مهیا کنند.

 

توزیع آسفالت پلیمری در سطح معابر و محلات شهر تبریز از سال آینده

کیفیت آسفالت به عوامل متعددی بستگی دارد که استانداردسازی مهم ترین عامل می تواند باشد بنابراین برای رسیدن به استاندارد مورد نظر باید دمای هر منطقه محاسبه شود.

 محمدحسین اسحقی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز در این خصوص می گوید: به خاطر موقعیت جغرافیای ویژه تبریز و سرد، خشک و کوهستانی بودن آن و همچنین تلرانس بالای  دما که در فصل زمستان به منفی 20 و در فصل تابستان تا 42 درجه بالای صفر می رسد، موجب بروز مشکلاتی در مسایل شهری بویژه آسفالت معابر در فصل سرما می شود.

وی با بیان اینکه شهرهایی که درجه اختلاف دمایی تابستان و زمستان کمی دارند این فاکتور کمک در ماندگاری زیر سازی و یا روسازی آسفالت معابر می کند، افزود:  آب و هوای تبریز چون سرد و کوهستانی است این اتفاق برعکس خود را نشان میدهد و انقباض و انبساط زمین عاملی در تخریب زود هنگام زیرساخت های شهری علی الخصوص آسفالت معابر می شود .

اسحقی گفت: فرمول آسفالت استفاده شده استاندارد و مطابق با آب و هوای شهر تبریز است و آزمایشگاه مکانیک و خاک استان نیز آن را تایید می کند و ما از آنجا تاییدیه می گیریم. ترکیب آسفالت مناسب اقلیم تبریز است و کیفیت آسفالت نسبت به چند سال قبل به مراتب بهتر شده است.

اسحقی درباره شرایط آسفالت معابر در روزهای پایانی سال گفت: هر ساله در آستانه نوروز که هوا ملایم تر و مطلوب تر می شود زمین هایی که یخ زده با گرم شدن هوا منبسط می شوند و انبساط آن باعث مخدوش شدن آسفالت و ایجاد خسارت می کند. در این حالت معاونت عمران شهرداری به مناسب سازی و لکه گیری آسفالت معابر شهری می پردازند.

در تمام دنیا بیش از ٧  نوع قیر تولید می شود که بسته به نوع آب و هوا و شرایط منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. اما در کشور ما پس از انقلاب، تولیدات قیر به دلیل هزینه بالا به دو نوع محدود شد.

اسحقی در این خصوص می گوید: اخیر ما کارخانه آسفالت تمام اتوماتیک خریداری کرده ایم که در ساعت 160 تن کارخانه قابلیت تولید آسفالت دارد منتها چون کارخانه بیرون شهر است و از شهر 11 کیلومتر فاصله دارد ما لوله گذاری گاز انجام داده ایم و تقریبا مابین  700  الی 800 میلیون تومان هزینه شده که نهایتا با تحویل لوله های گاز و اتمام این عملیات تا عید، بعد از آن ما خواهیم توانست از آسفالت کارخانه  جدید استفاده کنیم که کاملا اتوماتیک است و هیچ کار دستی انجام نمی گیرد و میزان کیفیت و ترکیب آن را نیز دستگاه تعیین می کند و آسفالت تولیدی پلیمری است.

حسین منیری فر، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز در خصوص میزان استفاده از آسفالت در سال 96 گفت: آمار آسفالت تولید و پخش شده توسط سازمان عمران در سال 1396بیش از 170 هزار تن است و مقدار تولید و پخش در ایام پایانی سال 3 الی 5 هزار تن پیش بینی میشود و مبلغ ریالی آسفالت در سال 96 حدود 255 میلیارد ریال شده است.

این میزان مصرف نقش آسفالت در اقتصاد و توسعه شهر را نمایان می کند و ما نباید هزینه های هنگفت را به راحتی مستهلک کنیم.

با افزایش اعتبارات جاری عمرانی، امکان برنامه ریزی و اجرای پروژه های عمرانی بلندمدت و استراتژیک در حوزه شهری کاهش می یابد. این امر به معنای کم اهمیت بودن و یا بلامانع بودن پروژه های جاری عمرانی نیست اما هر نوع بی دقتی در اجرای این پروژه ها علاوه بر تکرار پروژه های جاری، موجب عدم تخصیص اعتبارات عمرانی در بخش های بلندمدت و استراتژیک می شود.

 

تبعات حفاری های  سایر ادارات تاسیساتی که به پای شهرداری نوشته می شود

همواره شهروندان زیاد شاهد صحنه های این چنینی بوده اند که ادارات و شرکت های تاسیساتی در سطح شهر با حفاری های خود باعث تخریب آسفالت معابر شده که چهره ی شهر را نازیبا نشان داده و ایجاد سطح نامتوازن را باعث شده اند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری در این خصوص معتقد است: در طی 20 سال گذشته انواع حفاری های فاضلاب، گاز، آب در شهر انجام شده که بعد از حفاری، اصولا مسیرهای قابلیت ترمیم صدرصد را ندارند چرا که زیرسازی ها به قوتی که باید داشته باشد را ندارد طبیعتا این مسئله در زمستان خود را زودتر نشان می دهد.

وی افزود: معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز همه ساله به این دلیل در فاصله یک ماه مانده به عید نوروز اکیپ های مناطق را فعال می کند که یک سری اکیپ ها، اکیپ های پیمانی کاری است که در قالب قرارداد همکاری دارند. یکی سری اکیپ ها دستمزدی است که آسفالت از شهرداری و حمل و پخش از طرف پیمانکار انجام می پذیرد و یک سری دیگر اکیپ ها که کارگاه های امانی شهرداری آن را انجام می دهد و یکی اکیپی که آسفالت رویه توزیع می کند که اگر شرایط فراهم باشد اسفالت رویه استفاده می کنند که در مجموع این فعالیت ها شامل 4 اکیپ آسفالت ریزی است.

اسحقی ادامه داد: 2 نوع اکیپ درزگیری نیز داریم که توسط پیمانکاران انجام می شود و یکی هم اکیپ های آسفالت تراشی است که در چند سال اخیر عملیات آسفالت ریزی بر روی آسفالت خراب ریخته نمی شود. چرا که در این صورت نهایت بعد 6 ماه آسفالت خراب خود را نشان می داد. آسفالت های کهنه تراش داده می شود تا به بستر خاکی و زیر سازی برسد.

اسحقی افزود: اگر زیر سازی خراب بود آن سطح نیز بهسازی می شود بعد آسفالت تراش های که برداشته شده همان میزان را در مکان اولیه خود ریخته و با سفت کاری بعد از آن بر روی آسفالت تراش، رویه کاری انجام می گیرد این باعث می شود آسفالت خیلی مقاوم و با دوامی باشد چرا که این بهترین مصالح زیر آسفالت حساب می شود و این فعالیت باعث جلوگیری از هدررفت شده و صرفه اقتصادی دارد. 

سیما و منظر شهری از لحاظ اقتصادی باید قابل توجیه و به صرفه باشد

پروژه های مرتبط با سیما و منظر صرفاً نباید از دید معماری و شهرسازی بررسی شوند بلکه از نظر اقتصادی نیز باید توجیه شوند؛ طوری که این پروژه ها نیز طول عمر مشخصی داشته باشند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز می گوید: ما آسفالت را اقتصادی مصرف می کنیم و این چنین نیست که با توجه به شرایط اقتصادی شهرداری تبریز این معاونت آسفالت را فله ای بریزد و هر ساله آسفالت روی آسفالت ریخته شود که کلی هزینه شود تا معابر عین شیشه دیده شوند. طبیعتا ما به حالت اقتصادی و برنامه ریزی شده آسفالت می ریزیم و در زمینه آسفالت بیهوده و حیف و میل نداریم که نه به لحاظ فنی این عمل درست است نه اقتصادی. چرا که هر چقدر زخامت آسفالت بیشتر شود به همان میزان جذب آب از آسفالت کم می شود. از طرفی آسفالت وقتی ضخیم تر می شود از معابر بالاتر می رود.

وی تصریح کرد: فرق دیگر تبریز با شهرهای دیگر این است که ما فعالیت های اساسی کرده ایم شما در هیچ یکی از شهرهای دیگر ندیده اید که آسفالت تراشی انجام شود و سپس بعد از مرحله آسفالت تراشی در همان مسیر با سفت کاری زیرسازی انجام گیرد این پروسه و زحمت چند برابر توزیع آسفالت رویه است و با آن قابل قیاس نیست.

اسحقی توضیح داد: در آسفالت رویه ظاهر زیباست ولی دوام آن کمتر است ولی خوشبختانه در مسیرهای که از این روش استفاده شده نه ترکیدگی دیده شده و نه تغیر شکل دارد و بادوام تر است.

 

طرح‌های آسفالت‌ریزی از سال آتی، تنها با تصویب کارگروه آسفالت شهرداری امکان پذیر می شود

 کشورهای پیشرفته کل فعالیت ساخت، خریداری و تامین آسفالت، اجرا، نظارت و نگهداری آن را در قالب قراردادهای بلندمدت به یک پیمانکار می دهند لذا آن شرکت مجبور است که اولا از آسفالت و مواد خوب استفاده کند تا در تمام سال های قرارداد، از هزینه های دوباره کاری جلوگیری شود.

البته اين را مي‌دانيم كه در كشور ما انعقاد قرارداد 20 ساله مرسوم نيست و شايد محدوديت‌هاي حقوقي هم داشته باشيم.

جالب است که بی کیفیتی آسفالت ها مختص خیابان ها یا جاده های قدیمی نیست بلکه اتفاقا مسیرهای شهری یا برون شهری که بتازگی روکش آسفالت شده اند، دچار همین نقیصه هستند، به طوری که برایتان پیش آمده هنگام عبور از خیابانی که تازگی آسفالت شده، می بینید دانه های آسفالت به لاستیک خودرویتان چسبیده و براحتی از سطح زمین جدا می شود. برهم خوردن نظم و یکپارچگی آسفالت خیابان یا جاده بلافاصله پس از انجام عملیات روکش نیز به صحنه ای طبیعی و آشنا برای بسیاری از ما تبدیل شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در این خصوص گفت: با انسجام کارگروه آسفالت شهرداری، سال آینده تمام طرح‌های آسفالت‌ریزی، تنها با تصویب این کارگروه، قابلیت اجرا خواهد داشت.
///مهدیه فرج زاده

 

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.