حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

ثبت جهانی جنگل های ارسباران در ایستگاه آخر

شناسه : 7387 12 اکتبر 2017 - 14:06 233 بازدید

[ad_1] تبریز ما: جنگل‌های ارسباران به عنوان یکی از اکوسیستم‌های جنگلی منحصر بفرد در کشور، روز شنبه 22 مهر با ورود ارزیایان یونسکو به منطقه وارد مرحله نهایی در مسیر جهانی شدن می شود. به گزارش تبریز ما، مرتضی آبدار، با اعلام این خبر گفت: جنگل‌های ارسباران یکی از اکوسیستم‌های جنگلی منحصر بفرد و جزو […]

ثبت جهانی جنگل های ارسباران در ایستگاه آخر
پ
پ

[ad_1]


تبریز ما: جنگل‌های ارسباران به عنوان یکی از اکوسیستم‌های جنگلی منحصر بفرد در کشور، روز شنبه 22 مهر با ورود ارزیایان یونسکو به منطقه وارد مرحله نهایی در مسیر جهانی شدن می شود.

به گزارش تبریز ما، مرتضی آبدار، با اعلام این خبر گفت: جنگل‌های ارسباران یکی از اکوسیستم‌های جنگلی منحصر بفرد و جزو مناطق 103 گانه بیوسفر جهان بشمار می‌رود. وجود حداقل 10 گونه منحصر به فرد فلور گیاهی جهان در ارسباران این منطقه را از منظر فرهنگی و طبیعی بسیار استثنایی کرده است.

وی افزود: با توجه به این ظرفیت های منحصر به فرد، اداره کل میراث فرهنگی استان با هماهنگی معاونت میراث فرهنگی کشور بر آن شد تا با جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی در این منطقه در همکاری نزدیک با فرمانداران، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی، پرونده جنگلهای ارسباران را برای جهانی شدن به یونسکو ارسال کند که پس از بررسی های به عمل آمده و رفع نواقص مربوطه و موارد مورد تاکید توسط کارشناسان پرونده، کلیات ساختار و تشکیلات مدیریتی پرونده ارسباران مورد تایید قرار گرفت.

آبدار تشریح کرد: پرونده نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران بعد از دو سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، برای ثبت جهانی به نمایندگی از ایران به یونسکو ارسال شد.

وی خبر داد: شنبه 22 مهر 96 جنگلهای ارسباران پس از طی مراحل طولانی و پیگیری های مستمر کارشناسان با ورود ارزیابان یونسکو وارد مرحله نهایی ثبت جهانی خواهد شد که درصورت ثبت جهانی شدن جنگل های ارسباران  این منطقه به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث طبیعی جهان جای خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: کارشناسان یونسکو در طول اقامت یک هفته ای خود در منطقه از جنگلهای آینالو، عاشقلو، پارک جنگلی مکیدی، زیستگاه های اکولوژیک، ایستگاه پرورش گوزن قرمز، مرکز میراث جهانی وینق و پارک ملی تازه کند، منطقه آنزا، زیستگاه شاه حیدر، جنگلهای سرو و همچنین مراتع محدوده و تنوع گیاهی و جانوری منطقه بازدید خواهند کرد.

وی افزود: کارشناسان یونسکو در این سفر یک هفته ای دیدارهایی نیز با مردم محلی، ذینفعان و مدیران دولتی برگزار خواهند کرد.

لازم به ذکر است جنگل‌های ارسباران با احتساب عرصه و حریم ها بیش از 160 هزار هکتار وسعت دارد و در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع و شکنندگی و آسیب‌پذیری بالای خود در سال‌های 1350 و ۱۳۵۲ شمسی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. این منطقه با داشتن کمتر از 5 صدم مساحت کشور بیش از 13 درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است  و29 درصد از پستانداران کشور،44 درصد پرندگان ایران، 32 درصد از دوزیستان کشور، 9 درصد آبزیان و 20 درصد خزندگان ایران در این منطقه ارسباران زندگی می کنند.

منطقه حفاظت شده ارسباران در تاریخ 29/5/1393 به شماره 204 در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است.

[ad_2]

منبع : shahryarnews

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.