حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11405 تعداد نوشته های امروز : 0×

تعیین مرز خروجی در اختیار راننده نیست!

شناسه : 61416 02 سپتامبر 2021 - 11:46 287 بازدید

به گزارش آژانس خبری تبریز ما، اخیراً تصاویر و کلیپ هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد صف های طولانی کامیون های باری در مرز بازرگان تشکیل شده و رانندگان آنها از معطل شدن در این پایانه مرزی برای تردد ناراضی هستند.در یکی از فیلم های منتشر شده، فردی که خود را […]

تعیین مرز خروجی در اختیار راننده نیست!
پ
پ

به گزارش آژانس خبری تبریز ما، اخیراً تصاویر و کلیپ هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد صف های طولانی کامیون های باری در مرز بازرگان تشکیل شده و رانندگان آنها از معطل شدن در این پایانه مرزی برای تردد ناراضی هستند.
در یکی از فیلم های منتشر شده، فردی که خود را از کامیون داران منتظر در مرز بازرگان معرفی می کند مدعی می شود که این صف حدود ۱۰ کیلومتر بوده و تقریباً یک هفته تا ۱۰ روز طول می کشد که هر کامیون از این پایانه مرزی و گمرک آن عبور نماید و او علت این معطلی را کم کاری گمرک بازرگان اعلام کرد.
فعالان صنعت حمل و نقل معتقدند مرز بازرگان ناهماهنگی‌های زیادی داشته و هر دستگاه متولی مرزی، برای خود یک اقدام جداگانه انجام می‌دهد!
آنها می گویند چرا گمرک به کامیون‌هایی که مشکلی ندارند اجازه تردد نمی‌دهد؟ همین طور پلیس گذرنامه یا سایر دستگاه‌های نظارتی هم جزیره‌ای عمل می‌کنند!
به گفته انها، وقتی یک فعال اقتصادی می خواهد باری را از ترکیه وارد کشور کند گمرک مقصد – مثلاً گمرک تهران – باید تصمیم بگیرد که این بار ترخیص شود یا خیر؛ اما گمرک ورودی در این کار مداخله می‌کند و برای صادرات کالاهای کشاورزی هم قرنطینه‌های متعدد اعمال نظر می‌کنند!
نارضایتی بزرگ فعالان صنعت حمل و نقل از مجریان و متصدیان مرز بازرگان، در تبعیض بین رانندگان بومی با غیر بومی است که اجازه تردد به رانندگان بومی به راحتی صادر شده و سایر رانندگان باید یک هفته تا ۱۰ روز در صف محوطه مرز معطل بمانند.

▪️رانندگان مکلف هستند از مرزی عبور کنند که صاحب کالا برای آن ثبت سفارش کرده است!

طی ماه‌ های اخیر اتخاذ برخی تصمیمات خاص از سوی نهادهای متولی مدیریت مرزی، سبب ایجاد تشکیل صف های طولانی گاه تا ۱۲۰۰ کامیون در پایانه مرزی بازرگان شده است به طوری که با فرا رسیدن موعد صادرات اقلام کشاورزی و پتروشیمی، این صف‌های طویل رانندگان کامیون ها را تا دو هفته معطل عبور از مرز می نماید!
درباره معطلی طولانی مدت کامیون ها در نقطه مرزی فعالان اقتصادی هم‌ معتقدند که هر یک روز توقف کامیون‌ها هزینه ۲۰۰ دلاری به عنوان دموراژ برای صاحبان بار در پی دارد که مشخص نیست این تاخیر طولانی چه دلیل منطقی دارد!
به گفته مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تعدد دستگاه‌های تصمیم گیر و اجرایی در پایانه‌های مرزی یکی از عوامل اصلی طولانی شدن فرآیند عبور کامیون‌ها از مرزهاست که سنوات گذشته تا به حال ادامه داشته و نیازمند تصمیمات کلان است.
این در حالی است که به گفته مسئولان سازمان راهداری، می‌توان اینگونه نظارت‌ها و کنترل‌های متعدد را به جای انباشت در مرزها، در طول مسیر انجام داد و یا یا امکانی فراهم نمود که رانندگان کامیون‌ها متناسب با وضعیت روز هر یک از مرزهای کشور، مرز خلوت تری را برای عبور انتخاب کنند.
متاسفانه در حال حاضر به دلیل بخشنامه سازمان توسعه تجارت، امکان اینگونه فعالیت ها برای رانندگان وجود ندارد و رانندگان مکلف هستند از مرزی عبور کنند که صاحب کالا در هنگام ثبت سفارش، آن را در سامانه ثبت کرده است و اگر غیر از این باشد قابل پیگرد قانونی می باشد.

 

▪️در قسمت داخلی پایانه مرزی صف کامیون وجود ندارد و تمام صفوف از سوی ترکیه است!

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ماکو درباره ترافیک پرحجم مرز بازرگان گفت: ما در قسمت داخلی این پایانه مرزی، صف کامیون نداریم بلکه تمام صفوف تشکیل شده از سوی ترکیه است که شاهد معطلی کامیون‌ها هستیم که تعداد کامیون‌ های متوقف شده ۷۰۰ الی ۸۰۰ دستگاه برآورد می‌شود.
محمدرضا عبدالرحیمی با بیان اینکه روزانه ۴۵۰ دستگاه کامیون وارد مرز بازرگان می‌شود افزود: به عنوان مثال روز ۲۵ مرداد ماه ۴۸۰ دستگاه کامیون وارد گردید اما از سمت داخل هیچ صفی شاهد نبودیم و ۲۶ مردادماه نیز ۱۵۰ کامیون از کشور خارج شدند.
وی ادامه داد: از خرداد ماه امسال صف بستن کامیون‌ها در جاده‌های منتهی به مرز بازرگان به طور کامل جمع شده و علت آن نیز احداث مجموعه پارکینگ هوشمند با ظرفیت ۶۵۰ دستگاه کامیون در ماه‌های اخیر است که خدمات اقامتی و تفریحی برای رانندگان کامیون‌ها در آن منظور شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به راه‌اندازی سامانه نوبت‌ دهی هوشمند تردد کامیون‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این سامانه رانندگان می‌توانند با پارک کردن خودروی خود در پارکینگ و سپس خروج از آن، تنها ساعاتی قبل از رسیدن نوبت، اس.ام.اسِ مراجعه به خودرو دریافت می‌کنند.
عبدالرحیمی اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی، ۲۵ مرداد ۱۶۶ دستگاه کامیون آماده خروج از مرز بوده‌اند که در فرآیندهای خروج از مرز علاوه بر کنترل سوخت از سوی شرکت نفت، مرزبانی ناجا جهت موضوع قاچاق و گمرک هم جهت تشریفات گمرکی این قضیه را مدیریت می‌کنند.

▪️حمل و نقل بین المللی اروپا روزانه ۱۷۵ یورو برای تاخیر هر کامیون خسارت می گبرد!

یکی از مشکلاتی که امروزه رانندگان خودروهای ترانزیتی سنگین در مرز بازرگان با آن دچار هستند، نبود یک تیرپارک مناسب برای توقف در زمان افزایش تردد کامیون‌ها و ایجاد صف طولانی در این مرز است.
این صفهای طولانی باعث اخلال در ترافیک جاده ای منتهی به شهر بازرگان و جامعه محلی نیز شده و مشکلاتی از جمله تصادف و مسائل دیگر را برای رانندگان رقم زده است.
یک فعال صنعت حمل و نقل با اشاره به اینکه سیستم‌های نادرستی در مرز بازرگان ایران و گول بولاغ ترکیه حکم فرماست گفت: روند ضعیف فعلی در حال تشدید است در حالی که در سال‌ های گذشته روزانه تا ۱۲۰۰ کامیون از مرزهای دو طرف عبور می‌کردند به طوری که حمل و نقل بین المللی در اروپا روزانه ۱۷۵ یورو برای دموراژ هر کامیون، خسارت تعیین کرده است.
ب.کمالی ادامه داد: اگر یک کامیون ۱۰ روز در مرز توقف داشته باشد باید ۱۷۵۰ یورو خسارت دموراژ از صاحب بار دریافت کند در حالی که بیش از ۲ هزار دستگاه کامیون در مرز بازرگان متوقف مانده است ولی سیستم‌های کامپیوتری دستگاه‌ های مسئول در پایانه‌های مرزی، بسیار کُند هستند.
وی درباره اینکه آیا امکان جایگزینی مرزهای نزدیک بازرگان که کم تردد هستند وجود دارد یا خیر افزود: وزارت صمت هنگام ثبت سفارش، خواهان تعیین مرز ورودی است که معمولاً صاحب بار آن را تعیین می‌کند؛ ما بارها از وزارت صمت خواسته ایم تعیین مرز در اختیار راننده باشد تا بتواند مرزهای خلوت تر را انتخاب کند اما این امکان فراهم نشده و هیچ امکانات رفاهی هم برای رانندگان وجود ندارد.
این فعال حوزه حمل و نقل اضافه کرد: مرز ابراهیم خلیل بین ترکیه و عراق یک پایانه بسیار ابتدایی و معمولی است اما تردد از آن به راحتی انجام می‌شود؛ حال آنکه تعداد کامیون‌هایی که از این مرز عبور می‌کنند بسیار زیادتر از مرز بازرگان مابین ایران و ترکیه است که باید راهکاری اساسی اندیشیده شود.

? شهرام صادق زاده

منبع خبر : http://tabrizeman.ir/?p=25043

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.